Nemzeti gyásznap a veronai baleset áldozatainak emlékére

A kormány a péntek éjszaka Verona közelében történt buszbalesetben elhunyt áldozatok emlékére január 23-a, hétfőt nemzeti gyásznappá nyilvánította.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet szerint a nemzeti gyásznapon Magyarország lobogóját ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadással az Országház előtt fel kell vonni, majd félárbocra kell ereszteni. A meghatározott középületeken gyászlobogót kell kifüggeszteni, illetőleg Magyarország lobogóját és az európai lobogót félárbocra kell ereszteni. Az iskolákban tanóra vagy külön diákrendezvény keretében méltó módon megemlékezést kell tartani.

Tragédia az olasz autópályán

Péntek éjjel az olaszországi Verona közelében balesetet szenvedett egy magyar fiatalokat szállító busz, tizenhatan meghaltak, több mint húszan megsérültek. Tizenhat súlyosan megégett holttestet emeltek ki a tűzoltók a Verona mellett balesetet szenvedett, magyar középiskolás diákokat szállító autóbusz roncsai közül - közölte szombat reggel az olasz rendőrség parancsnoka, Geralomo Lacquaniti.

Tizenhat halottja, egy mesterséges kómában tartott, életveszélyes állapotú, két nagyon súlyos, tíz súlyos és tizenhárom könnyű sérültje van az éjfél előtt Olaszországban, Verona közelében történt buszbalesetnek, tizenketten sérülések nélkül élték túl a balesetet - közölte szombat délelőtt Budapesten, sajtótájékoztatón Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Szijjártó Péter elmondta, hogy a kormányzat a hazajuttatás és a szülők kimenetelének minden költségét állja, és mindent megtesz, hogy a családok fájdalmát enyhíteni tudja - közölte. A magyar diplomácia vezetője azt mondta, hogy egyelőre nem lehet tudni, mi okozta a balesetet, de az olasz rendőrök nem találtak féknyomot. Az autóbusz Velence és Verona között az autópálya szalagkorlátjának, majd egy felüljáró pillérének csapódott, ami után rendkívül gyorsan terjedő, sűrű, fullasztó füstöt okozó tűz ütött ki a jármű első részében. A buszon a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói, volt diákok, tanárok és egyikük családja utazott.

Az iskola igazgatója, Tóth Gábor az MTI kérdésére közölte, hogy az iskola évek óta a Pizolit Busz Kft.-vel utazik sítáborba, mindig ugyanarra a helyre Franciaországba. Az önköltséges táborokat a testnevelő tanárok szervezik. Hozzátette: a gimnázium minden utazásnál köt élet-, baleset- és csomagbiztosítást a résztvevőkre, ami a sérültek ellátására, az érintettek kompenzációjára is kiterjed.

A busztársaság vezetőjét is megrázta a baleset

Szörnyű tragédia a péntek éjjeli veronai baleset, a történtekre nincsenek szavak - mondta a járművet biztosító Pizolit Személyszállító Kft. ügyvezetője vasárnap délelőtt az MTI-nek, és megerősítette, hogy két magyar sofőr volt a buszon. Czakó Tibort szombaton hajnalban, fél kettő körül egyik ismerőse hívta fel telefonon, így értesült a tragédiáról. A körülményekről és a részletekről azonban csak a hírekből tudott tájékozódni - mondta a megtört, még mindig a sokk hatása alatt álló férfi. Az ügyvezető megerősítette, hogy két - a Pizolit Kft. alkalmazásában álló - magyar sofőr indult útnak a sítáborba. A két gépkocsivezető egy hete, megérkezésükkor "be is jelentkezett" hozzá telefonon - fogalmazott. Elmondták, hogy rendben kiértek a francia hegyvidéki üdülőhelyre, jól járhatóak az utak, és "minden rendben volt a csoporttal, velük is és a busszal is" - elevenítette fel. A két sofőrrel azóta nem beszélt, a baleset után nem tudta őket elérni, és azóta sem tud róluk semmit. A személyszállítással foglalkozó kiskunfélegyházi székhelyű cég ügyvezetője azt is megerősítette, hogy a sítáborba egy Setra 317 GT-HD típusú, jól karbantartott, jó műszaki állapotú busszal utazott a csoport.

Nem tudtak mindenkit azonosítani

Péntek éjjel az olaszországi Verona közelében balesetet szenvedett egy magyar fiatalokat szállító busz, tizenhatan meghaltak, huszonhatan megsérültek. A buszon a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói, volt diákok, tanárok és egyikük családja utazott. Egyelőre nem tudták azonosítani a pénteki veronai buszbaleset 16 halottját és a két válságos állapotban lévő sérültet sem - mondta el Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter vasárnap sajtótájékoztatón. Kifejtette: a buszon 54 utas és 2 magyar állampolgárságú sofőr tartózkodott. Az utasok között 43 fiatalkorú és 11 felnőtt volt. A hivatalos információk alapján 16 halottja van a balesetnek, 6 sérültet kórházban ápolnak, közülük ketten válságos állapotban vannak. A válságos állapotban lévő sérülteket még nem tudták azonosítani, egyikük testfelülete több mint 60 százalékán harmadfokú égési sérülést szenvedett, a másik sérülten pedig komoly koponyaműtétet hajtottak végre.

Hozzáfűzte: a másik négy súlyos sérült az olasz orvosok döntése alapján akár már vasárnap hazaszállítható közúti vagy légi úton, erre az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) készen áll. A külügyminiszter elmondta azt is, hogy a helyszínre érkezett szülők és az áldozatok egy részétől már vettek DNS-mintát az olasz hatóságok, tájékoztatásuk szerint még napokat vehet igénybe az azonosítás. Szijjártó Péter elismeréssel szólt az OMSZ, az olasz egészségügyi, jogi és közlekedési hatóságok munkájáról. Kiemelte: a tárca nyolc munkatársa a helyszínen van, négyen Milánóból érkeztek, ott van a római magyar nagykövet is, a minisztérium közigazgatási államtitkára pedig hamarosan megérkezik. A hazaszállítás és a kinn tartózkodás költségeit a magyar kormány vállalja - erősítette meg a tárcavezető.

A külügyminiszter arról is beszélt, hogy az olasz rendőrség mindenkit meghallgatott, akit akart és tudott, délelőttre várják az ügyészség és a rendőrség döntését, hogy az érintettek elindulhatnak-e haza, így akár már ma hazaérkezhetnek. Egy kisebb csoport viszont már szombaton elindult, ők erre már engedélyt kaptak a hatóságoktól - közölte.

Szijjártó Péter kitért rá: több ország vezetője kifejezte az együttérzését, a szlovák külügyminiszter pedig felajánlotta, hogy szükség esetén rendelkezésre bocsátja a szlovák kormány repülőgépét. A magyar külügyminiszter megköszönve a felajánlást jelezte, hogy az OMSZ felkészült a sérültek hazaszállítására. A tárcavezető kérdésre elmondta: az olasz hatóságok egyelőre nem osztottak meg információkat a baleset okairól, ugyanakkor szakértők kiküldését kérték, és most közösen vizsgálódnak. Szijjártó Pétert azzal kapcsolatban is kérdezték, hogy sajtóértesülések szerint az áldozatok között van a Dunakeszi Kinizsi Futsal Klub egy U15-ös utánpótlás-játékosa is. A külügyminiszter azt mondta: beszélt a családdal.

Olasz ügyvéd levele a hozzátartozóknak

A balesettel kapcsolatban a közösségi oldalakon megjelent egy olasz ügyvéd, Paolo A.D. Di Franco magyar nyelvű levele, amelyben a balesetben érintettek hozzátartozóit tájékoztatja.

Ebben a következők olvashatók:

- Mivel a baleset Verona közelében történt, a Veronai Büntetőbíróság fogja megindítani az eljárást a történtekkel kapcsolatban.

- Mind büntetőjogi, mind polgárjogi értelemben az olasz rendelkezéseket kell figyelembe venni, mivel a baleset Olaszországban történt.

- A magyar állampolgárok saját érdekeik védelmében ugyanolyan elbírálásban részesülnek, mint az olasz állampolgárok, mind polgárjogilag mind büntetőjogilag, és különleges esetekben az összes európai jogszabályozás alkalmazásra kerül a kártérítés témakörében.

Néhány konkrét tanácsot is ad levelében az olasz ügyvéd:

a) Nagyon korai megállapítani a baleset pontos lefolyását és a felelősöket, de nem lehet kizárni, hogy a vád emberölés lenne, ami a büntetőjogi eljárást illeti.

b) A polgárjogot illetően, a szállító cég biztosítóját (és talán az utazási irodáét is) terhelheti minden baleset következtében felmerült kár felelőssége.

c) Ebben az esetben kerüljék el, hogy a kártérítéssel kapcsolatban bármiféle megállapodást aláírjanak a szállító céggel, az utazási irodával és ezeknek a biztosítóival. A biztosító társaságok nagyon tartanak az Olaszországban folyó kártérítési eljárásoktól, mert a kártérítés összege (biológiai, erkölcsi, illetve egzisztenciális károk) Olaszországban általában 8-10-szerese, mint Európa bármely más országában, és kb. 12-20-szorosa a Magyarországon kifizetett összegeknek.

d) Gondosan őrizzenek meg minden orvosi leletet és jelentést, és a felépülés után mindenképpen kérjenek egy igazságügyi orvosszakértői véleményt Olaszországban. Ily módon lehetőség lesz az olasz kártérítési paraméterek alkalmazására.

e) A jogsegélyt illetően válasszanak az európai és nemzetközi kártérítés témakörben megfelelően jártas ügyvédet, akinek van tapasztalata az olasz bíróságokon is.

A fentiekkel kapcsolatban mindenképpen el kell mondani, hogy a sítúrát nem utazási irodán keresztül szervezték, így nincs iroda, amelyet perelni lehetne. Az olasz ügyvéd hasznos tanácsai végén természetesen megadja saját irodájának elérhetőségeit, így segítőkészsége nem választható el üzleti érdekeitől. 

Emlékezetes, hogy a közelmúltban az M3-as autópályán szenvedett súlyos balesetet egy magyar turistabusz. A sérültek kártérítésének kérdését ebben a korábbi cikkünkben jártuk körül. 

Forrás: MTI / Turizmus Online


Hétvégéig ne megszokásból közlekedjen Budapesten!

Hétvégéig ne megszokásból közlekedjen Budapesten! 

Mert könnyen meglepetések érhetik.
Új ülések a szingapúri légitársaság hosszú távú járatain

Új ülések a szingapúri légitársaság hosszú távú járatain 

Megújul a Singapore Airlines Airbus A350 gépeinek first és business osztálya.
Terjeszkedik ez a taxiszolgáltatás

Terjeszkedik ez a taxiszolgáltatás 

Egerbe érkezik a Bolt.
Távoli úti célok, amelyek elérhető közelségbe kerülnek

Távoli úti célok, amelyek elérhető közelségbe kerülnek 

Nagyon sokan vettek részt az utazási irodások közül azon a szakmai programon, amelyet a Turkish Airlines a Jetwing Travellel karöltve szervezett a belvárosi Matild Palace Budapest hotelben, október 30-án, a kora esti órákban.
Mit várnak el az utasok a légitársaságoktól és a repterektől?

Mit várnak el az utasok a légitársaságoktól és a repterektől? 

Tervezés, foglalás, fizetés és persze az utazás során.
Öt új célállomás az ultrafapados légitársaságnál

Öt új célállomás az ultrafapados légitársaságnál 

A légitársaság több mint 28 millió ülőhelyet kínál a március végéig tartó időszakban.
Új code-share megállapodás két légitársaság között

Új code-share megállapodás két légitársaság között 

Október 23-án az airBaltic code-share megállapodást kötött az Air Canada-val.
Változik a vonatok, a buszok és a HÉV-ek közlekedési rendje

Változik a vonatok, a buszok és a HÉV-ek közlekedési rendje 

A kegyeleti ünnep alkalmából változik a vonatok, a buszok és a HÉV-ek közlekedési rendje – közölte a MÁV Zrt. szerdán az MTI-vel.
Tíz éve repül Budapestre ez a légitársaság

Tíz éve repül Budapestre ez a légitársaság 

A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez. 
Szokatlan járművek a brnói versenypályán

Szokatlan járművek a brnói versenypályán 

A brnói Masaryk Circuit pályán került sor az első gyakorlati biztonsági képzésre a távolsági autóbuszos társaság járművezetői számára Csehországban.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.