Székesfehérvár visszakéri a börgöndi repülőtér területét

Székesfehérvár önkormányzata visszakéri a börgöndi repülőtér területét a Biggeorge's-NV Zrt.-től, miután évek óta nem kezdődött el a terület fejlesztése - erről a pénteki közgyűlésen született döntés.

Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester a zárt ülésen meghozott döntéssel kapcsolatban elmondta: évek óta nem történt semmilyen érdemi előrelépés a repülőtér ügyében, az építkezést el sem kezdte az Alba Airport Kft. Az önkormányzat tovább folytatná a befektetővel megkezdett tárgyalásokat, peren kívül szeretnének megállapodni és elkerülnék az évekig tartó pereskedést.

Hangsúlyozta, azt kérik a Biggeorge's-NV Zrt. befektető cégtől, hogy a repülőteret és a mellette ipari parkká átminősített területet térítésmentesen adja vissza. Ez egyben a felek közötti elszámolást is jelentené, vagyis nem lenne további követelésük egymással szemben. Hozzátette: amennyiben nem sikerül megegyezniük, akkor megteszik a szükséges jogi lépéseket, elsősorban az elmaradt beruházás miatti kötbérigényt kívánják érvényesíteni.

A polgármester hozzátette: lehetőséget adnak a befektetőnek arra, hogy a közgyűlés előtt kifejthesse álláspontját. A területtel kapcsolatos elképzeléseikről nem nyilatkozott, arról majd az önkormányzat tulajdonosként később döntene.

Az MTI szerette volna megszólaltatni az üggyel kapcsolatban a befektető céget is, ám a Biggeorge's-NV Zrt. részéről Nyíri Viktort nem sikerült telefonon utolérni.
A börgöndi repülőtér egy korábbi katonai repülőtér helyén, összesen 300 hektárnyi területen valósult volna meg az eredeti tervek szerint mintegy 15 milliárd forintos költséggel. 2008 szeptemberében arról tájékoztatta a Biggeorge's-NV Zrt. az MTI-t, hogy megindulhat az építkezés az Alba Airporton, miután a nemzetközi repülőtér megkapta a jogerős létesítési engedélyt. Az akkori tájékoztatás szerint 2010 első felében nyílt volna meg a nemzetközi repülőtér, amely elsősorban fapados és charter gépeket szolgált volna ki.

A cég eredeti tervei szerint az Alba Airport lett volna Ferihegy után az ország második legnagyobb légikikötője. A jobb kihasználtság és a biztosabb megtérülés érdekében a légikikötő mellett mintegy 110 hektáron üzleti és ipari parkot létesítettek volna. A repülőtér egy korábbi nyilatkozat szerint üzembe helyezésekor 300, a második ütemben tervezett logisztikai bázis és technológiai park létrehozását követően további 700 munkahelyet biztosított volna.

Az Alba Airport részben a székesfehérvári és az abai önkormányzat, illetve a Biggeorge's-NV Zrt. tulajdona.

Az Alba Airport Kft. szerint nem felelősek a repülőtér-építés késedelme miatt

Az Alba Airport Kft. és Székesfehérvár önkormányzata között a börgöndi repülőtérrel kapcsolatos szerződés teljesítése során összetett jogi helyzet alakult ki, amelyről az érintett felek véleménye eltérő. A beruházó Alba Airport Kft. mindent megtesz annak érdekében, hogy a lehető legrövidebb idő alatt közös álláspontot alakítson ki az önkormányzattal - szögezik le a közleményben.

Hozzáteszik: a légtér kijelölését tartalmazó jogszabály jelentős késedelemmel született meg, ami vis maior helyzetet alakított ki, valamint Székesfehérvár önkormányzata is elmulasztott bizonyos szükséges hozzájárulásokat megadni, amelyek a projekt megvalósításának megkezdését akadályozták.

A csúszás eredményeként az Alba Airport megvalósításának lehetősége a gazdasági válság és a Malév végzetes meggyengülése, majd csődje, valamint az ebből következő piaci változások (Ferihegy I. terminál bezárása) időszakára tolódott, mely időszakban az építkezés finanszírozása kormányzati támogatás nélkül nem megvalósítható - áll a közleményben.

A beruházás előkészítése eddig nagyságrendileg kétmilliárd forintba került, és a cég megszerezte azt a mintegy 100 engedélyt, beleértve a kiviteli terveket, amely egy nemzetközi repülőtér létesítéséhez szükséges. Az Alba Airport Kft. és tulajdonosai továbbra is meg vannak győződve arról, hogy a magyar gazdaság növekedési pályára állását követően a nem túl távoli jövőben Magyarország második legnagyobb repülőtere jöhet létre Börgöndön, amely jelentősen hozzájárulhat mind a régió, mind az ország gazdaságának fejlődéséhez.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.