Tíz év múlva vákuumvonattal közlekedünk

A közelmúltban csaknem száz amerikai mérnök vállalatot alapított a repülőnél is gyorsabb csőpostavonat kifejlesztésére. A tervezők azt állítják, hogy tíz év múlva már evvel a közlekedési eszközzel fogunk utazni.

Elon Musk amerikai milliárdos és feltaláló – akinek vagyona az elektromos autókat gyártó Tesla gyár forgalmából, illetve az SpaceX nevű űrkutatási cég nyereségéből származik –, tavaly egy általunk is megírt zseniális, a tömegközlekedés jövőjét jelentősen befolyásoló közlekedési eszköz látványképét vázolta fel. Az ekkor bemutatott vákuumvonat lényegében egy zárt, egymás mellett párhuzamosan futó alagútrendszerben közlekedő speciálisan kialakított kapszula ideaképét vetítette elénk, amelyet a levegő nyomáskülönbségét kihasználva kívánnak megmozgatni.

A leginkább csőpostára hasonlító Hyperloopra keresztelt új típusú, föld alatt és felett is vezethető közlekedési jármű nyomvonalát első körben Los Angeles és San Francisco között akarják kiépíteni. Számításaik szerint ezt a 600 kilométeres távot a vákuumvonat 30 perc alatt tenné meg a „lineáris motorjának” köszönhetően. Ez óránként 1220-6500 kilométeres sebességet jelent. A 2013-ben publikált 57 oldalas tervről akkor rengeteg technikai és műszaki értekezés született, de már-már a feledés homályába merült az ötlet, mígnem 98 ambiciózus fejlesztőmérnök meg nem alapította a Hyperloop Transportation Technologiest (HTT) vállalatot, hogy Musk terveit megvalósítsa

A cégalapítás mellett a mérnökök kiadtak egy 68 oldalas jegyzőkönyvet is, amelyben az áll, hogy az eredeti ötletet időközben kissé átalakították, hiszen Musk tervében egy felfelé nyíló ajtókkal felszerelt kapszula volt, amely vákuumcsőben haladt volna. A cég mérnökei viszont egy belső kabint álmodtak meg, amelyet egy külső héj borítana, ez érintkezne a cső falával. Utóbbiban kapnának helyet az akkumulátorok, a kompresszorok, továbbá olyan technológiai felszerelések, amelyek a hangsebesség eléréséhez szükségesek.

A fejlesztőcsoport a lehetséges utakat is analizálta, ugyanis Los Angeles és San Francisco összekötésén kívül felmerült még egy Los Angeles- Las Vegas cső is, de a későbbi tervek között egy, az egész Egyesült Államokon átívelő rendszer kiépítése is megtalálható. (Az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt Moszkva egyelőre jegelte a New York-Moszkva közötti transzkontinentális csőrendszer kiépítését.)

Nem csak álom lesz

A Hyperloop Transportation Technologies vezérigazgatójának nyilatkozata szerint cégüknek 2015-ben egy működőképes prototípus megépítése lesz a legfontosabb feladata, amelyre a HTT állítólag már össze is kalapozta a pénzt egy tucatnyi dollármilliárdostól. A biztató technikai sikerek ráadásul annyira meggyőzőek a mérnökök szerint, hogy vállalatukat egy úgynevezett JumpStartFund megoldásban kezdték el működtetni, amely annyit tesz, hogy a dolgozók csak akkor kapnak fizetést, ha a cég elkezd nyereséget termelni. Dirk Ahlborn cégvezető ezen túlmenően azt is állította, hogy 2014-ben sikerült megoldaniuk az „elméleti tesztelés” során felmerülő külső és belső rezgési problémákat is, így elmondása szerint a korábban a föld alatt vezetni kívánt nyomvonal helyett a „csőpostát” inkább oszlopokra helyezik majd.

Eddigi tapasztalataik szerint egy 400 mérföldes, vagyis nagyjából 650 kilométer hosszúságú Hyperloop pálya megépítése 10 milliárd dollárba kerülhet, a tavaly prognosztizált 7,5 milliárd dollár helyett. Ez rengeteg pénz, azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a légi közlekedésnél jelentősen gyorsabb lesz, hiszen a hipervonat félóra alatt teszi majd meg az utat a két nyugati-parti nagyváros között.

Elég itt csak arra gondolni, hogy az amerikai Amtrak nagysebességű járat maximális sebessége bizonyos szakaszokon csupán 240 km/óra, a francia TGV pedig csak 300-360 km/h sebességgel tud közlekedni az arra alkalmas pályákon. (Az ötméteres kapszulákat egyébként 28 fősre tervezték és akár 30 másodpercenként követnék egymást a pályaudvarokról. Elon Musk szerint az utasonként számított útiköltség leszorítható lenne akár 20 dollárig is.)

És a végén jöjjön a lényeg! Dirk Ahlborn cégvezető azt is bejelentette, hogy mérnökei teljesen biztosak abban, hogy a Concord, a léghokiasztal és egy Railgun (elektromágneses fegyver) keverékeként jellemezhető közlekedési rendszerük és eszközük – a 2015-ös éles teszteléseket követően – tíz év múlva már működni fog Los Angeles és San Francisco között.


A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.
Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival

Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival 

Íme, a részletek.
Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines

Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines  

A Turkish Airlines-t „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díjjal tüntette ki az Ishka – egy nemzetközi légiipari pénzügyi és adatelemző cég.
A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította

A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította  

A közel-keleti helyzet további eszkalálódása miatt.
Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.