Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Annak ellenére, amit sokan gondolnak, nincs konkrét bizonyíték arra, hogy a légitársaságok vagy a foglalási oldalak emelnék az árakat attól függően, hányszor kerestünk rá egy adott útvonalra.

A szakértők szerint ugyanis a jegyárak változása sokkal inkább a piaci kereslethez köthető, mint digitális megfigyelésekhez, derült ki a travelandleisure.com oldalán.

„Gyakori tévhit, hogy az ismételt keresések nem csak eltérő, hanem magasabb árakat eredményeznek” – magyarázza a cikkben Katy Nastro, a Going utazási szakértője. „Ezért tanácsolják sokan, hogy töröljük a böngészési előzményeket, sütiket vagy használjunk inkognitó módot.

Valójában ez inkább utazási legenda, ami az emberek bosszús élményeiből és online mendemondákból maradt fent.”

A szakértő szerint nincs hiteles adat, ami azt támasztaná alá, hogy az ismételt kereséseket nyomon követik és emiatt szándékosan emelnék az árakat.

Nastro úgy véli: az utazók a valós idejű piaci mozgásokat látják és kifejtette, hogy ő és csapata évek óta naponta több száz, hetente pedig akár több ezer keresést végeznek, és eddig egyszer sem tapasztalták ezt a mintát. Sőt, mint mondta, cégük alapítója, Scott Keyes még azt is kipróbálta, hogy egy órán belül százszor ugyanarra a járatra keresett rá – és semmilyen árváltozást nem tapasztalt.


Fotó: Depositphotos

Jesse Neugarten, a Dollar Flight Club alapítója megerősíti mindezt, amikor azt mondja:

amit az utazók látnak, az gyakran természetes ármozgások és a böngészőben eltárolt (cache-elt) adatok kombinációja, ami könnyen keltheti a látszatát annak, hogy az árak változnak.

De akkor miért változnak a repülőjegyárak?

Bár sokszor véletlenszerűnek tűnhet, a jegyárképzés valójában rendkívül kifinomult folyamat.  A légitársaságok dinamikus algoritmusokat használnak, amelyek folyamatosan újraszámolják az árakat különféle változók alapján.

Neugarten szerint a repülőjegyárakat összetett, valós idejű algoritmusok határozzák meg, amelyek figyelembe veszik többek között a

„szabad helyek számát, a foglalási trendeket, az indulásig hátralévő időt, a versenytársak árait, illetve olyan külső tényezőket, mint az időjárás vagy az üzemanyagköltségek.”

Katy Nastro, a Going utazási szakértője úgy fogalmaz a cikkben, hogy léteznek úgynevezett árkategóriák vagy díjsávok: a légitársaságok előre meghatározott számú helyet tartanak fenn egy-egy ársávban, de ezek a kontingensek dinamikusan változhatnak. Ha egy adott árkategória elfogy, automatikusan egy magasabb árkategória lép a helyére.

Amikor tehát hirtelen árváltozásokra leszünk figyelmesek, valószínűleg ezeknek a díjsávoknak a frissülését láthatjuk.

Neugarten szerint az inkognitó mód vagy a sütik törlése segíthet abban, hogy ne a böngésző gyorsítótárában eltárolt korábbi eredményeket lássuk, ami néha megtévesztően eltérő árakat mutathat.

Ugyanakkor hangsúlyozza: „a jegyárakat meghatározó algoritmusok többsége nem a sütikhez kötött, hanem a valós idejű készlet- és keresletváltozásokhoz.”


 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni

Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni 

Június 21-étől július 27-ig jelentősen változik a közlekedési rend az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon a rákosrendezői állomáson pályafelújítása miatt.
Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.