A szakértők szerint ugyanis a jegyárak változása sokkal inkább a piaci kereslethez köthető, mint digitális megfigyelésekhez, derült ki a travelandleisure.com oldalán.
„Gyakori tévhit, hogy az ismételt keresések nem csak eltérő, hanem magasabb árakat eredményeznek” – magyarázza a cikkben Katy Nastro, a Going utazási szakértője. „Ezért tanácsolják sokan, hogy töröljük a böngészési előzményeket, sütiket vagy használjunk inkognitó módot.
Valójában ez inkább utazási legenda, ami az emberek bosszús élményeiből és online mendemondákból maradt fent.”
A szakértő szerint nincs hiteles adat, ami azt támasztaná alá, hogy az ismételt kereséseket nyomon követik és emiatt szándékosan emelnék az árakat.
Nastro úgy véli: az utazók a valós idejű piaci mozgásokat látják és kifejtette, hogy ő és csapata évek óta naponta több száz, hetente pedig akár több ezer keresést végeznek, és eddig egyszer sem tapasztalták ezt a mintát. Sőt, mint mondta, cégük alapítója, Scott Keyes még azt is kipróbálta, hogy egy órán belül százszor ugyanarra a járatra keresett rá – és semmilyen árváltozást nem tapasztalt.
Fotó: Depositphotos
Jesse Neugarten, a Dollar Flight Club alapítója megerősíti mindezt, amikor azt mondja:
amit az utazók látnak, az gyakran természetes ármozgások és a böngészőben eltárolt (cache-elt) adatok kombinációja, ami könnyen keltheti a látszatát annak, hogy az árak változnak.
De akkor miért változnak a repülőjegyárak?
Bár sokszor véletlenszerűnek tűnhet, a jegyárképzés valójában rendkívül kifinomult folyamat. A légitársaságok dinamikus algoritmusokat használnak, amelyek folyamatosan újraszámolják az árakat különféle változók alapján.
Neugarten szerint a repülőjegyárakat összetett, valós idejű algoritmusok határozzák meg, amelyek figyelembe veszik többek között a
„szabad helyek számát, a foglalási trendeket, az indulásig hátralévő időt, a versenytársak árait, illetve olyan külső tényezőket, mint az időjárás vagy az üzemanyagköltségek.”
Katy Nastro, a Going utazási szakértője úgy fogalmaz a cikkben, hogy léteznek úgynevezett árkategóriák vagy díjsávok: a légitársaságok előre meghatározott számú helyet tartanak fenn egy-egy ársávban, de ezek a kontingensek dinamikusan változhatnak. Ha egy adott árkategória elfogy, automatikusan egy magasabb árkategória lép a helyére.
Amikor tehát hirtelen árváltozásokra leszünk figyelmesek, valószínűleg ezeknek a díjsávoknak a frissülését láthatjuk.
Neugarten szerint az inkognitó mód vagy a sütik törlése segíthet abban, hogy ne a böngésző gyorsítótárában eltárolt korábbi eredményeket lássuk, ami néha megtévesztően eltérő árakat mutathat.
Ugyanakkor hangsúlyozza: „a jegyárakat meghatározó algoritmusok többsége nem a sütikhez kötött, hanem a valós idejű készlet- és keresletváltozásokhoz.”