Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Míg a vonatozás ára sokszor alig változik, a fapados repülőjegyek ára rendkívül dinamikusan alakul, így nem ritka, hogy valaki Madridba olcsóbban jut el, mint Bécsbe vonattal.

A fapados légitársaságok nem közszolgáltatást végeznek, hanem profitorientált üzleti modellt működtetnek, magyarázza magyarázza Madas László, igazságügyi és légiközlekedési szakértő a 444.hu cikkében.

Olyan kapacitásokat építettek ki, amelyek túlmutatnak a tényleges szükségleteken, így mesterséges keresletet teremtettek. Az emberek ma már gyakran nem azért utaznak, mert kell, hanem mert olcsón lehet. Ez pedig folyamatos árversenyre kényszeríti a légitársaságokat.


Fotó: Depositphotos

„A túlzott kapacitás és a földrajzi adottságok miatt Európában mesterséges kereslet alakult ki.” – mondja, majd hozzáteszi, hogy az emberek megtehetik, hogy minden hétvégén más fővárost látogatnak meg. De ez nem szükségszerű, mint például Amerikában vagy Ázsiában, hanem szórakozás.

„Ezért a légitársaságok kénytelenek versenyeztetni és olcsón tartani árakat” – olvasható a cikkben.

A légitársaságok valódi bevétele a kiegészítő szolgáltatásokból (többek között a poggyászdíjból, az ülőhelyválasztásból és a fedélzeti vásárlásokból) származik. Az utasok egy része tudatosan kerüli ezeket a plusz költségeket, de a légitársaságok is rugalmasan kezelik és folyamatosan optimalizálják áraikat és szabályaikat. 

Eközben zajlik a verseny a szabályozói kontroll és az igazságszolgáltatás terén is.

A légitársaságok számára fontos alkupozíció, hogy a járataik turistákat hoznak, így gyakran kapnak díjkedvezményeket vagy akár közvetlen támogatásokat is. Mindeközben hatékonyan lavíroznak a szabályozások között: a kártérítési kötelezettségeket sokszor vis maior helyzetekre hivatkozva kerülik el, a nemzetközi járatok pedig adómentes üzemanyaggal repülnek.  Az így kieső adóbevételek évente több tízmilliárd euróra rúgnak Európa-szerte.


Fotó: Depositphotos

Ezzel szemben „a nemzetközi vasúti személyszállítás azonban sehol nem lett a közszolgáltatás része” – magyarázza Andó Gergely közlekedésmérnök és vasúti szakértő a cikkben, ami azt jelenti, hogy ez a terület nem kap olyan állami támogatást és biztos anyagi hátteret, mint például a helyi és országos közösségi közlekedés. Míg a légi közlekedést a nemzetstratégia egyik pillérének tekintik, míg ha például München elveszítené vasúti összeköttetéseit az kevésbé lenne negatív hatással. Ráadásul a két közlekedési forma üzleti modellje is eltérő: a vasút esetében állami társaságok, a légi közlekedésben piaci szereplők vannak, írják.

A fapados repülés olcsósága tehát nem a valós költségek csökkenéséből, hanem egy jól felépített üzleti rendszerből fakad, amely az utasok, a repterek, a hatóságok és a politikai döntéshozók együttes játéktere lett. A kérdés, hogy ennek környezeti és társadalmi ára hosszú távon meddig tartható fenn.


Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
Indulnak az EL AL nemzetközi járatai Izraelből

Indulnak az EL AL nemzetközi járatai Izraelből 

Íme, a részletek.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?
Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni

Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni 

Június 21-étől július 27-ig jelentősen változik a közlekedési rend az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon a rákosrendezői állomáson pályafelújítása miatt.
Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.