A határátkelő átadási ünnepségén a Miniszterelnökség államtitkára úgy fogalmazott, hogy mára Közép-Európa vált Európa legígéretesebb térségévé, és ebből Magyarországnak is a legtöbbet kell profitálnia. Mint mondta, ennek eléréséhez jó néhány versenyhátrányt kell még leküzdeni. Ilyen hátrány az, hogy Magyarország államhatára rendkívül ritkán átjárható, emiatt a határ az összekötés helyett inkább elválaszt.
Egész térségek fejlődése látja ennek kárát - jelentette ki, megemlítve, hogy Magyarország határán átlagosan 25 kilométerenként található átkelő, miközben Nyugat-Európában akad olyan határszakasz, ahol másfél kilométerenként át lehet kelni. Szólt arról, hogy ezen versenyhátrány megszüntetése érdekében a kormány országos fejlesztési programot indít. Ennek keretében mintegy 130 milliárd forintból 115 közúti kapcsolat létesül.
Mint mondta, Szlovákia Magyarország öt legfontosabb kereskedelmi partnereinek egyike, a határ mindkét oldalán lévő 15 kilométeres sávban összesen mintegy 900 településen több mint két millióan élnek.
Új utak építése a magyar-szlovák határom éppen ezért kiemelten fontos nemzetgazdasági érdek - mondta a politikus. Emlékeztetett arra, hogy Orbán Viktor miniszterelnök július 2-án állapodott meg szlovák kollégájával, Robert Ficóval a két ország történelmének legnagyobb közös infrastruktúra-fejlesztési programjáról, arról, hogy hét év alatt a magyar-szlovák határon megduplázódik az átkelőhelyek száma, főként uniós forrásból. Ebben a programban a negyedik a Kéked és Abaújnádasd közötti átkelő.
Korábban a Győr-Sopron-Moson megyei Dunaremeténél és a Komárom-Esztergom megyei Lábatlannál indult el a kompközlekedés, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Zemplénagárdnál pedig augusztusban adták át az utat - tette hozzá. Kékedről szólva Szijjártó Péter elmondta, ugyan légvonalban a két település közötti távolság alig négy kilométer, ám eddig az ötszörösét kellett megtenni annak, aki a szomszédos községbe akart átmenni. Ez az emberi kapcsolatoknak sem tett jót, és a térség vállalkozásainak is rendkívüli nehézséget jelentett - jelentette ki az államtitkár.
A magyar-szlovák határon átívelő közlekedési kapcsolatok bővítésének legalább a fele Borsod-Abaúj-Zemplén megye 282 kilométeres határán épül meg. A Kéked és Abaújnádasd közötti mintegy öt kilométeres út magyar szakasza a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program 2007-2013 keretében készült el.
A több mint kétmillió eurós költségből 1,7 millió euró (500 millió forint) az uniós támogatás.
Forrás: MTI