Tavaly októberben az utazási formákról szóló irányelv, vagyis a package-direktíva tervezetét az Európai Parlament is jóváhagyta, ezek után a tagállamok feladata, hogy a saját jogrendjükbe ültessék át a szabályozást. A német javaslatcsomag elkészült, azt a minap a német kabinet elfogadta, és hamarosan a parlament elé kerül. A törvény várhatóan 2018 második félévében lép hatályba.
A csomagtúra-irányelv kibővíti a fogyasztók védelmét a hagyományos csomagtúra-üdülések mellett a „kombinált túrák” más formáira is, ilyen például a repülőjegy és szálloda vagy bérautó online foglalása. A direktívában az utazási csomag fogalmát kiszélesítették, így az „előre megszervezett csomagok” (hagyományos csomagtúrák) mellett az jövőre már a „testre szabott csomagok”-ra is vonatkozik. Utóbbi alatt azt értik, hogy az utazó több utazási komponenst vásárol egyetlen utazási vállalkozástól online vagy offline módon.
Heiko Maas igazságügyi miniszter úgy nyilatkozott, a törvény jobb átláthatóságot és nagyobb biztonságot teremt, amely mind az utazók, mint az utazási szolgáltatók számára előnyös feltételeket teremt. A miniszter hozzátette: egyre általánosabb trend, hogy az utazók maguk állítják össze utazásaikat specális igényeik alapján. Ahelyett, hogy a katalógusokból választanának ki előre összeállított utazási csomagokat, ma már gyakran folyamodnak ahhoz, hogy az internet segítségével különböző utazási szolgáltatásokat kombináljanak egymással. Éppen ezért a törvénytervezet kiterjeszti a csomagtúrák fogalmát, és egy új kategóriát vezet be „kombinált utazási szolgáltatások” néven.
Az eredeti tervezethez képest egy lényeges változtatás, hogy leszögezik: az utazásközvetítők az utas foglalását megelőzően ún. semleges tanácsadást nyújthatnak számukra a lehetséges utazási formákról, vagyis az utazásszervező által előre összeállított csomagokról, illetve a kombinált utazási szolgáltatásokról.
Az utazásközvetítők így két forgatókönyvvel néznek szembe a személyre szabott ajánlatok értékesítése során. Az egyik szerint külön-külön értékesíthetik a különböző utazási szolgáltatásokat, ami azt jelenti, hogy mindegyikért külön kellene fizetnie az utasnak, ezt azonban nem tartja életszerűnek a német szakma. A másik verzió szerint a kettő vagy több terméket a „kombinált utazási szolgáltatások” címszó alatt, egyetlen foglalás keretében adják el, ami viszont így csomagtúrának számít, vagyis ebben az esetben az utazásközvetítőknek is vagyoni biztosítékkal kellene rendelkezniük, mint ahogyan jelenleg az utazásszervezőknek, ez pedig meglehetősen magas költségekkel járna, és számos utazási iroda működését ellehetetlenítené.
Bár a Német Utazási Irodák Szövetsége (DRV) üdvözölte a semleges utazási irodai tanácsadást, amely megengedi az utazásközvetítőknek, hogy utasaik számára bemutassák az egyes utazási formákat, azonban továbbra is kritikával élnek a foglalási és fizetési rendszerrel, illetve a „kombinált utazási szolgáltatások” pontos meghatározásával kapcsolatban.
A DRV elnöke, Norbert Fiebig elmondta, hogy az elkövetkező hónapokban figyelemmel fogják kísérni a parlamenti jóváhagyási folyamatot, és igyekeznek elérni, hogy a tervezetet az esetlegesen szükséges módosításokkal fogadják majd el.
A hazai helyzet |
Tavaly novemberben a Magyar Utazási Irodák Szövetségének közgyűlésén Gyenizse Dorottya, a Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztályának akkori vezetője elmondta: a magyar jogalkotási folyamat ütemezésének elkészítésekor három munkacsoport jött létre: egy a vagyoni biztosíték témájában (a MABISZ, a Bankszövetség, az utazási irodák és az MKEH bevonásával), egy a szerződéses joganyaggal kapcsolatosan (az IM, az utazási irodák és az NFH bevonásával), valamint egy terminológiai csoport (az MKEH, az utazási irodák és az NFH bevonásával). Az új szabályok 2018 első felévében lépnének hatályba Magyarszágon is. Az irányelv átültetésével érintett hazai jogszabályok a kereskedelemről szóló törvény utazásszervezőkre és utazásközvetítőkre vonatkozó paragrafusai, a polgári törvény utazási szerződésekre vonatkozó részei, az utazásszervező és -közvetítő tevékenységről szóló kormányrendelet, valamint az utazási szerződésről szóló kormányrendelet. A főbb kérdések közé tartozik a szerződéses joganyag áttekintése, az olyan definíciók újraalkotása, mint például az önálló és nem önálló utazási szolgáltatás, az egyéb turisztikai szolgáltatás, a csomag és a szolgáltatásegyüttes fogalmai. Értesüléseink szerint jelenleg is folyik az egyeztetés a szakmai érdekképviselet és az államigazgatás között a szükséges jogszabály-módosításokról. |
Forrás: FVW
Forrás: Turizmus Online