Ehhez képest néhány évvel később egy repülőjeggyel a telefonunkon elrepültünk feleségemmel Délkelet-Ázsiába. Ferihegyen, felszállás előtt foglaltuk le a Booking.com-on az első éjszakai hotelünket Bangkokban, és az utazás közben raktuk össze az aktuális időjárás függvényében, hogy az következő pár napot egy thai szigeten töltjük vagy elutazunk Kambodzsába megnézni Angkor Wat lenyűgöző romjait, ahová a vízumot is az IPad-ünkről igényeltük. A legjobb helyi programokat a Tripadvisoron a többi utazó értékelései alapján állítottuk össze.
A turizmus óriásai
Hilton, Booking.com, Marriot, AirBnb. Bár mind a négy cég ugyanabban az iparágban tevékenykedik mégis a fenti listán az AirBnb és a Booking.com technológiai cégként, míg a Hilton és a Marriot szállodaláncként van jelölve.
Senkinek nem kell bemutatni ezeket a cégeket, mindannyian tudjuk, hogy mindegyik szereplő a turisztikai iparágban tevékenykedik. A Brand Finance 2019-es riportja szerint ez a négy cég szerepel az 500 legértékesebb brand között a turisztikai iparágból.
A digitális turizmus jövője
A Citibank jövőkutatással foglalkozó szakemberei 2016-os elemzésükben több iparágban megvizsgálták, hogy mennyi időbe telt, amíg a szektor addigi szereplőinek piaci pozícióit a digitális trónkövetelők megingatták. A turizmusban mindössze 4 év kellett ahhoz, hogy az addigi szereplők elveszítsék piacuk 10%-át. 10 év alatt azonban a piac felét már azok a digitális szereplők uralták, akik felforgatták a status quo-t: új üzleti modellekkel, digitális technológiákkal felvértezett innovációikkal rombolták le az addig megszokott kereteket.
Az iparág digitális szereplői kezében az egyik legnagyobb érték az adat, amit felhasználva ezt a hihetetlen növekedési pályát járják be. Indokolt a jelen idő, hiszen a következő technológiai trendek mind ezeknek a szereplőknek kedveznek.
Utazás közben élményekre vágyunk. Persze még mindig kötelező program, hogy megnézzük a pisai ferde tornyot, de az utazók egyre nagyobb része vágyik olyan programokra, mint egy toszkán főzőkurzus – és ez utóbbi volt 2018-ban a Tripadvisor szerint a legjobb utazási élmény. A személyre szabott élmények nyújtásához elsősorban arra van szüksége a piaci szereplőknek, hogy tudják, mi érdekli az utazót: inkább egy olasz kisváros borászatában szeretne borokat kóstolni, vagy a tengerparton tanulná meg a tájkép festészet alapjait. Az utazók megismeréséhez a róluk gyűjtött minél szélesebb körű adatokon keresztül vezet az út.
Az utazással kapcsolatos tájékozódás és vásárlás mindinkább az online térbe, azon belül is a telefonunkra költözik. A Tripadvisor szerint az utazási élmények 40%-át 2018-ban online foglalták le a turisták, és a helyi élményeket kínáló szereplők egyre nagyobb hányada költözik fel a virtuális térbe. Bár izgalmas kaland egy vietnámi pho levesezőben megszervezni a helyi vendéglátók segítségével a következő napi robogós túrát Hué császári sírjaihoz, de a turisták nagy többsége más felhasználók visszajelzéseire alapozva a telefonján keresi meg a számára leginkább tetsző programokat.
A mobilon történő foglalások háromszor akkora ütemben növekednek, mint a számítógépünk előtt tett foglalások. A mobilunk előtt ülve rengeteg információt szolgáltatunk a turisztikai iparág tech óriásainak ahhoz, hogy megismerjenek bennünket és releváns ajánlataikat a legjobb helyen és időben jutassák el hozzánk.
Adat - a növekedés kulcsa a turizmusban is
Akinél az adat, annál a hatalom. A turisztikai szektorban kétféle adat gyűlik össze: a szolgáltatóké és az utazóké. Kevesen gondolnak bele ebből az aspektusból, de ezeknek a cégeknek a piaci előnye egyértelműen az, hogy ők birtokolják, és elemzik a szektor legnagyobb adatköreit.
Az adatok segítségével lehetőségünk van tűpontos targetálásra: az utazó aktuális igényei, az eddigi foglalásai és az előrejelzett utazási események alapján a legjobb helyen és időben tudjuk a legjobb ajánlatot adni.
Digitális légitársaságok
A Red Roof Inn marketing csapata egy algoritmust fejlesztett ki, amivel valós időben képesek gyűjteni a repülőjáratokat érintő eseményeket (késések, törlések) és így célzott mobilkeresési hirdetésekkel a közeli szálláshelyeken 60%-os növekedést eredményezett a foglalásokban.
A légitársaságok egyik legégetőbb problémája, hogy képesek legyenek kezelni a járattörlésekből adódó vásárlói panaszokat. Az Amadeus egy adatalapú megoldás segítségével előrejelzi a jövőbeli működési zavarokat, és segít a légitársaságoknak ezek megfelelő időben történő kezelésében. A megoldás egyik korai felhasználója, a Qantas légitársaság az átlagos járattörlések számát sikeresen csökkentette 22%ról 3%-ra.
Az adatok felhasználása nem csak a nagyok játszótere. A vásárlókról gyűjtött részletes adatok pontosan azt teszik lehetővé, hogy olyan réspiacokra koncentrálhassunk, ahol egyedi ajánlatokkal tudunk nagy profitot elérni.
Személyre szabott ajánlatok
A Citizen M boutique hotellánc a meglévő vendégadatokat felhasználva egyedülálló ajánlatot tudott a vásárlóinak adni. A nagy célcsoport keresése helyett ugyanis a lánc COO-ja (ügyvezetője) úgy döntött, hogy az üzleti szintű költségvetéssel rendelkező mikro-szintű réspiacot jelentő, egyedüli utazókra összpontosít.
A dinamikus árképzés nem idegen az utazási ágazatban. Már ma is a legtöbb légitársaság és hotellánc személyre szabott árakat használ: ehhez felhasználják a foglalások számára adott előrejelzések mellett a vásárlókról kapott információkat: ki milyen szolgáltatásokat, milyen árkategóriában vesz igénybe. A Las Vegasban található El Cortez Hotel & Casino előrejelző elemző eszközöket használ árstratégiájának beállításához. Csökkenti a kedvezmények számát azokra a dátumokra, amelyek nem igényelnek extra promóciót, és csökkenti a hét közepi árakat, miközben növeli a hétvégi és ünnepi árakat. A különböző csatornák - a szálloda honlapja, a harmadik féltől származó foglalások és az utcáról besétáló vendégek - közötti jobb párhuzamosságot igyekszik fenntartani. Ezek a változások a bevételek 30%-os növekedését, és a foglalt éjszakák számának 109%-os növekedést eredményezték, mindezt az adatvezérelt döntéshozatalnak köszönhetően.
Az adatok segítik a vállalkozásokat abban, hogy megértsék, mit és mikor akarnak ügyfeleik, és mindezt hogyan tudják üzletileg kiszolgálni. A big data számos új lehetőséget nyit meg az iparágban, amiből nem maradhat ki az, aki szeretné megőrizni a piaci részesedését.
Nagy-Rácz István a dmlab alapítója, a Kürt Akadémia Data Science képzésének szakmai vezetője, 11 éve segít cégeknek előrébb lépni az adatvezéreltté válás útján a legkülönbözőbb iparágakban.