Big data a turizmusban

Biztosan vannak még olyanok, akik emlékeznek gyermekkorunk nyaralásaira: a család utazási katalógusból választotta ki azt, hogy hová utazunk, melyik hotelben fogunk lakni és hogy milyen fakultatív programokon fogunk részt venni. 

Ehhez képest néhány évvel később egy repülőjeggyel a telefonunkon elrepültünk feleségemmel Délkelet-Ázsiába. Ferihegyen, felszállás előtt foglaltuk le a Booking.com-on az első éjszakai hotelünket Bangkokban, és az utazás közben raktuk össze az aktuális időjárás függvényében, hogy az következő pár napot egy thai szigeten töltjük vagy elutazunk Kambodzsába megnézni Angkor Wat lenyűgöző romjait, ahová a vízumot is az IPad-ünkről igényeltük. A legjobb helyi programokat a Tripadvisoron a többi utazó értékelései alapján állítottuk össze.

A turizmus óriásai

Hilton, Booking.com, Marriot, AirBnb. Bár mind a négy cég ugyanabban az iparágban tevékenykedik mégis a fenti listán az AirBnb és a Booking.com technológiai cégként, míg a Hilton és a Marriot szállodaláncként van jelölve.

Senkinek nem kell bemutatni ezeket a cégeket, mindannyian tudjuk, hogy mindegyik szereplő a turisztikai iparágban tevékenykedik. A Brand Finance 2019-es riportja szerint ez a négy cég szerepel az 500 legértékesebb brand között a turisztikai iparágból.

  

A digitális turizmus jövője

A Citibank jövőkutatással foglalkozó szakemberei 2016-os elemzésükben több iparágban megvizsgálták, hogy mennyi időbe telt, amíg a szektor addigi szereplőinek piaci pozícióit a digitális trónkövetelők megingatták. A turizmusban mindössze 4 év kellett ahhoz, hogy az addigi szereplők elveszítsék piacuk 10%-át. 10 év alatt azonban a piac felét már azok a digitális szereplők uralták, akik felforgatták a status quo-t: új üzleti modellekkel, digitális technológiákkal felvértezett innovációikkal rombolták le az addig megszokott kereteket.

Az iparág digitális szereplői kezében az egyik legnagyobb érték az adat, amit felhasználva ezt a hihetetlen növekedési pályát járják be. Indokolt a jelen idő, hiszen a következő technológiai trendek mind ezeknek a szereplőknek kedveznek.

Utazás közben élményekre vágyunk. Persze még mindig kötelező program, hogy megnézzük a pisai ferde tornyot, de az utazók egyre nagyobb része vágyik olyan programokra, mint egy toszkán főzőkurzus – és ez utóbbi volt 2018-ban a Tripadvisor szerint a legjobb utazási élmény. A személyre szabott élmények nyújtásához elsősorban arra van szüksége a piaci szereplőknek, hogy tudják, mi érdekli az utazót: inkább egy olasz kisváros borászatában szeretne borokat kóstolni, vagy a tengerparton tanulná meg a tájkép festészet alapjait. Az utazók megismeréséhez a róluk gyűjtött minél szélesebb körű adatokon keresztül vezet az út.

Az utazással kapcsolatos tájékozódás és vásárlás mindinkább az online térbe, azon belül is a telefonunkra költözik. A Tripadvisor szerint az utazási élmények 40%-át 2018-ban online foglalták le a turisták, és a helyi élményeket kínáló szereplők egyre nagyobb hányada költözik fel a virtuális térbe. Bár izgalmas kaland egy vietnámi pho levesezőben megszervezni a helyi vendéglátók segítségével a következő napi robogós túrát Hué császári sírjaihoz, de a turisták nagy többsége más felhasználók visszajelzéseire alapozva a telefonján keresi meg a számára leginkább tetsző programokat.

A mobilon történő foglalások háromszor akkora ütemben növekednek, mint a számítógépünk előtt tett foglalások. A mobilunk előtt ülve rengeteg információt szolgáltatunk a turisztikai iparág tech óriásainak ahhoz, hogy megismerjenek bennünket és releváns ajánlataikat a legjobb helyen és időben jutassák el hozzánk.

 

Adat - a növekedés kulcsa a turizmusban is

Akinél az adat, annál a hatalom. A turisztikai szektorban kétféle adat gyűlik össze: a szolgáltatóké és az utazóké. Kevesen gondolnak bele ebből az aspektusból, de ezeknek a cégeknek a piaci előnye egyértelműen az, hogy ők birtokolják, és elemzik a szektor legnagyobb adatköreit.

Az adatok segítségével lehetőségünk van tűpontos targetálásra: az utazó aktuális igényei, az eddigi foglalásai és az előrejelzett utazási események alapján a legjobb helyen és időben tudjuk a legjobb ajánlatot adni.

 

Digitális légitársaságok

 A Red Roof Inn marketing csapata egy algoritmust fejlesztett ki, amivel valós időben képesek gyűjteni a repülőjáratokat érintő eseményeket (késések, törlések) és így célzott mobilkeresési hirdetésekkel a közeli szálláshelyeken 60%-os növekedést eredményezett a foglalásokban.

A légitársaságok egyik legégetőbb problémája, hogy képesek legyenek kezelni a járattörlésekből adódó vásárlói panaszokat. Az Amadeus egy adatalapú megoldás segítségével előrejelzi a jövőbeli működési zavarokat, és segít a légitársaságoknak ezek megfelelő időben történő kezelésében. A megoldás egyik korai felhasználója, a Qantas légitársaság az átlagos járattörlések számát sikeresen csökkentette 22%ról 3%-ra.

Az adatok felhasználása nem csak a nagyok játszótere. A vásárlókról gyűjtött részletes adatok pontosan azt teszik lehetővé, hogy olyan réspiacokra koncentrálhassunk, ahol egyedi ajánlatokkal tudunk nagy profitot elérni.

 

Személyre szabott ajánlatok

A Citizen M boutique hotellánc a meglévő vendégadatokat felhasználva egyedülálló ajánlatot tudott a vásárlóinak adni. A nagy célcsoport keresése helyett ugyanis a lánc COO-ja (ügyvezetője) úgy döntött, hogy az üzleti szintű költségvetéssel rendelkező mikro-szintű réspiacot jelentő, egyedüli utazókra összpontosít.

A dinamikus árképzés nem idegen az utazási ágazatban. Már ma is a legtöbb légitársaság és hotellánc személyre szabott árakat használ: ehhez felhasználják a foglalások számára adott előrejelzések mellett a vásárlókról kapott információkat: ki milyen szolgáltatásokat, milyen árkategóriában vesz igénybe. A Las Vegasban található El Cortez Hotel & Casino előrejelző elemző eszközöket használ árstratégiájának beállításához. Csökkenti a kedvezmények számát azokra a dátumokra, amelyek nem igényelnek extra promóciót, és csökkenti a hét közepi árakat, miközben növeli a hétvégi és ünnepi árakat. A különböző csatornák - a szálloda honlapja, a harmadik féltől származó foglalások és az utcáról besétáló vendégek - közötti jobb párhuzamosságot igyekszik fenntartani. Ezek a változások a bevételek 30%-os növekedését, és a foglalt éjszakák számának 109%-os növekedést eredményezték, mindezt az adatvezérelt döntéshozatalnak köszönhetően.

Az adatok segítik a vállalkozásokat abban, hogy megértsék, mit és mikor akarnak ügyfeleik, és mindezt hogyan tudják üzletileg kiszolgálni. A big data számos új lehetőséget nyit meg az iparágban, amiből nem maradhat ki az, aki szeretné megőrizni a piaci részesedését.

Nagy-Rácz István a dmlab alapítója, a Kürt Akadémia Data Science képzésének szakmai vezetője, 11 éve segít cégeknek előrébb lépni az adatvezéreltté válás útján a legkülönbözőbb iparágakban.


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.