Abdel Fattah al-Sziszi elnök egy évvel ezelőtt, tavaly augusztus 5-én jelentette be, hogy mélyítik a már meglévő vízi utat, és párhuzamos csatornát alakítanak ki. A hatóság három évre becsülte a munkálatokat. Sziszi azonban kiadta, hogy egy év alatt be kell fejezni. Az eredeti csatorna 10 évig készült. A munka meg is kezdődött, a társulás élén egy brit céggel, a WPP-vel.
A projekt párhuzamos vízi út építését írta elő, 35 kilométer hosszan, hogy csökkentsék a hajók áthaladási idejét. Eddig ugyan is egy irányból engedték őket, így az egyik oldalon mindig fennakadás történt. Az új ásásával párhuzamosan megkezdődött a régi csatorna mélyítése és szélesítése is, 37 kilométeren, hogy az eddiginél nagyobb hajók is át tudjanak rajta haladni.
Az építésben több mint 43 ezer ember vett részt 80 építőipari és kotrócégtől. A következő 15 év fejlesztései azonban akár 1 millió új munkahelyet is teremthetnek – közölték a Csatorna Hatóság emberei. A medermélyítés és a párhuzamos vízi út a számítások szerint 2023-ra a mostani 5.3 milliárd dollárról 13,3 milliárdra növeli a Szuezi-csatorna éves bevételét. Ami Egyiptom GDP-jének oroszlánrészét adja. A párhuzamos csatorna megduplázza az áteresztő képességet. 2023-ra már várhatóan 97 hajó juthat át a Szuezi-csatornán naponta, a bővítés előtti 49 helyett. Bármilyen hajó használni tudja majd a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel, azon át pedig a Csendes-óceánnal összekötő vízi utat, így a nagy olajtankerek is.
A próbaüzem már megvolt, a csütörtöki hivatalos átadásra hatalmas biztonsági előkészületekkel, külföldi vendégekkel és nagy reményekkel készülnek. Abban bízik az egyiptomiak többsége, hogy az új Szuezi-csatorna és a hozzá kapcsolódó beruházások tényleg életet tudnak lehelni a 2011-ben padlóra küldött egyiptomi gazdaságba.
Forrás: Turizmus Online