Az Európai Utazási Bizottság (European Travel Commission, ETC) jelentésében olvasható, hogy az európai desztinációk jelentős többsége pozitív növekedést regisztrált már a nyári időszakot megelőző hónapokban is, ami nagy mértékben hozzájárul a régió folyamatos gazdasági növekedéséhez.
A legdinamikusabb növekedést Izland (+30%), Montenegró (+19%) és Románia (+16%) könyvelhette el eddig, már ami a nemzetközi turistaérkezések számát jelenti. Szintén kétszámjegyű növekedéssel ezt követi Írország (+14%), Horvátország (+14%), Szlovénia (+10%), Szerbia (+10%), és Ciprus (+10%). Kisebb mértékben, de növekedni tudott Németország (+ 5%), Spanyolország (+ 4%), Olaszország (+ 4%) és az Egyesült Királyság (+ 3%) turizmusa is, és a főszezont tekintve is jók az előrejelzések.
A legnagyobb küldőpiacokról nő, míg Oroszországból csökken a kereslet
A nyári szezont megelőző hónapokban - az európai kiutazásokat nézve - leginkább a Németországból, Hollandiából, Franciaországból és Olaszországból érkező utazók száma emelkedett, de a brit turisták száma is folyamatosan nő, tekintve a számukra kedvező font-euró árfolyamot, ami érthetően vonzóvá teszi számukra a többi európai országot, mint turisztikai desztinációt.
Az Európán kívüli piacok a nemzetközi turistaérkezések fontos forrásának számítanak, különösen Észak-Amerikából és Ázsiából látogatnak ide sokan. A makrogazdasági mutatók az USA gazdaságának fellendülését jelzik, a dollárhoz képest gyenge euró pedig még elérhetőbbé teszi számukra kontinensünket.
A másik oldalon azonban Oroszország gazdasága folyamatosan nehézségekkel szembesül, a visszaesés pedig valószínűleg nem áll meg ebben az évben. A csökkenő olajárak és a rubel értékének zuhanása várhatóan idén is hatással lesz azokra az európai úti célokra, ahova eddig sok orosz turista érkezett - derül ki a jelentésből. A külföldi utazás ugyanis túl költséges lett az oroszoknak. Ezt támasztják alá azok az adatok is, amelyek azt mutatják: az orosz turista nem tűnt el, csak átalakult, méghozzá belföldi turistává. Erről részletesebben ide kattintva olvashat.
Mindent összevetve a nemzetközi turizmusban világszerte növekedés tapasztalható, amely elsősorban a fejlett gazdaságoknak és a távoli piacok közötti utazásnak köszönhető. A turizmus továbbra is Európa növekedésének fő motorja, amit azonban beárnyékolhatnak a társadalmi-gazdasági zavarok. Ahhoz, hogy a kontinens megtartsa vezető szerepét a világban ebben a bizonytalan és kihívásokkal teli környezetben, többek között olyan termékfejlesztésekre van szükség, amelyek fenntarthatók és egyedülállók, megkülönböztethetők - hangsúlyozza riportjában az ETC.
Forrás: Travel Daily News