Űrtaxikat épít a Boeing

Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA a Boeing és a SpaceX vállalatokat bízza meg "űrtaxik" építésével annak érdekében, hogy az Oroszországtól való függését megszüntetve, amerikai területről maga juttathassa fel űrhajósait a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).

Ezt kedden Charles Bolden, az űrhivatal igazgatója jelentette be Floridában, a Cape Canaveral-i Kennedy Űrközpontban.

A NASA mérlegelte a Sierra Nevada Corp. üzleti ajánlatát is, de végül is a Boeing és az SpaceX kapta az összességében 6,8 milliárd dolláros megrendelést, hogy kifejlesszen egy hét űrhajós szállítására alkalmas űrkapszulát. A Boeing részesedése 4,2, a SpaceX-é pedig 2,6 milliárd dollár lesz.

A NASA úgy tervezi, hogy a kereskedelmi program keretében 2017-ben fogják felbocsátani az első űrhajósokat Cape Canaveralból.

A Boeing a Kennedy Űrközpontban fogja összeszerelni személyszállító kapszuláit, a kaliforniai SpaceX pedig az ISS ellátására eddig is felhasznált teherszállító űrhajóit teszi majd alkalmassá űrhajósok utaztatására.

Az amerikai űrhajósoknak az ISS-re történő szállítása az orosz Szojuz űrhajókon fejenként 71 millió dollárba került, a szolgáltatást évente négy-hat alkalommal vette igénybe a NASA.
Az amerikai űrhivatal már évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy miközben ő maga a Marsot és aszteroidákat megcélozva a hosszabb távú űrutazásokra összpontosít, az űrállomással kapcsolatos repüléseket magánvállalatokra bízza. A NASA decemberben készül először kipróbálni az Orion űrfeltáró kapszulát.

Az elektromos autókat gyártó Tesla Motorst is magáénak tudó milliárdos, Elon Musk Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX) elnevezésű cége lett 2010-ben az első magánvállalat, amely pályára tudott állítani egy űrjárművet, és az onnan biztonságosan le is tudta szállítani. A SpaceX Dragon űrhajója először 2012-ben szállított utánpótlást az ISS-re. A cég új űrhajójának neve Dragon v2 (2. verzió) lesz.

Az alacsony Föld körüli pályákra történő teherszállításban szintén érdekelt virginiai Orbital Sciences Corp. nem vett részt a személyszállító űrhajókra szóló megrendelésekért folytatott versenyben.

A CST-100-as űrkapszula versenyzett

A Boeing a CST-100-as űrkapszula terveivel pályázott. A CST az angol Crew Space Transportation (űrbeli személyzetszállítás) rövidítése, a 100-as szám pedig arra utal, hogy a világűr hivatalosan 100 kilométeres magasságban kezdődik.

A Sierra Nevada Dream Chaser (Álomvadász) elnevezésű szárnyas űrhajója, amelyet végül nem rendel meg a NASA, az űrhivatal forgalomból kivont űrsiklóira emlékeztet.

A CST-100-as és a Dream Chaser a Lockheed Martin és a Boeing által közösen üzemeltetett Atlas V-ös rakétákhoz készültek, a Dragon v2-t a SpaceX saját tervezésű Falcon 9-es rakétája emeli fel. A NASA mindhárom pályázót több százmillió dollárral támogatta az elmúlt években. Az Amazon.com megalapítójának, Jeff Bezosnak a Blue Origin elnevezésű cége a verseny korai szakaszában szintén kapott állami pénzeszközöket, ám végül úgy döntött, hogy önerőből működik tovább. A cég céljairól és az általa elért haladásról kevés az érdemi információ.

A NASA 2010 óta 1,5 milliárd dollárt költött a személyszállító űrhajók magáncégekkel való megépíttetését célzó Commercial Crew programra. Ezt megelőzően teherszállító űrjárművek kifejlesztését támogatta.

Forrás: MTI


A város, ahol a Titanic született

A város, ahol a Titanic született 

Belfast, ahol lépten-nyomon jelen van a történelem.
Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt

Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt 

Az elmúlt két év alatt több mint két és félszeresére nőtt a Törökországba látogató magyar turisták száma.
Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve

Az infláció ellenére is nagy az osztrákok utazási kedve 

Élénk osztrák utazási kedvről tanúskodik az osztrák autóklub frissen elkészült jelentése.
Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal

Rézvárostól a Vízi Várig - egy korty konyakkal 

Szlovák Turisztikai Hivatal invitálására az egyik legrégebbi történelmi város, Besztercebánya környékének felfedezésére indultunk.
Utazási hackerek jelentkezését várják

Utazási hackerek jelentkezését várják 

Z-generációs álommeló: ismét lehet pályázni World Travel Hackernek.
Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.