Űrtaxikat épít a Boeing

Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA a Boeing és a SpaceX vállalatokat bízza meg "űrtaxik" építésével annak érdekében, hogy az Oroszországtól való függését megszüntetve, amerikai területről maga juttathassa fel űrhajósait a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).

Ezt kedden Charles Bolden, az űrhivatal igazgatója jelentette be Floridában, a Cape Canaveral-i Kennedy Űrközpontban.

A NASA mérlegelte a Sierra Nevada Corp. üzleti ajánlatát is, de végül is a Boeing és az SpaceX kapta az összességében 6,8 milliárd dolláros megrendelést, hogy kifejlesszen egy hét űrhajós szállítására alkalmas űrkapszulát. A Boeing részesedése 4,2, a SpaceX-é pedig 2,6 milliárd dollár lesz.

A NASA úgy tervezi, hogy a kereskedelmi program keretében 2017-ben fogják felbocsátani az első űrhajósokat Cape Canaveralból.

A Boeing a Kennedy Űrközpontban fogja összeszerelni személyszállító kapszuláit, a kaliforniai SpaceX pedig az ISS ellátására eddig is felhasznált teherszállító űrhajóit teszi majd alkalmassá űrhajósok utaztatására.

Az amerikai űrhajósoknak az ISS-re történő szállítása az orosz Szojuz űrhajókon fejenként 71 millió dollárba került, a szolgáltatást évente négy-hat alkalommal vette igénybe a NASA.
Az amerikai űrhivatal már évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy miközben ő maga a Marsot és aszteroidákat megcélozva a hosszabb távú űrutazásokra összpontosít, az űrállomással kapcsolatos repüléseket magánvállalatokra bízza. A NASA decemberben készül először kipróbálni az Orion űrfeltáró kapszulát.

Az elektromos autókat gyártó Tesla Motorst is magáénak tudó milliárdos, Elon Musk Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX) elnevezésű cége lett 2010-ben az első magánvállalat, amely pályára tudott állítani egy űrjárművet, és az onnan biztonságosan le is tudta szállítani. A SpaceX Dragon űrhajója először 2012-ben szállított utánpótlást az ISS-re. A cég új űrhajójának neve Dragon v2 (2. verzió) lesz.

Az alacsony Föld körüli pályákra történő teherszállításban szintén érdekelt virginiai Orbital Sciences Corp. nem vett részt a személyszállító űrhajókra szóló megrendelésekért folytatott versenyben.

A CST-100-as űrkapszula versenyzett

A Boeing a CST-100-as űrkapszula terveivel pályázott. A CST az angol Crew Space Transportation (űrbeli személyzetszállítás) rövidítése, a 100-as szám pedig arra utal, hogy a világűr hivatalosan 100 kilométeres magasságban kezdődik.

A Sierra Nevada Dream Chaser (Álomvadász) elnevezésű szárnyas űrhajója, amelyet végül nem rendel meg a NASA, az űrhivatal forgalomból kivont űrsiklóira emlékeztet.

A CST-100-as és a Dream Chaser a Lockheed Martin és a Boeing által közösen üzemeltetett Atlas V-ös rakétákhoz készültek, a Dragon v2-t a SpaceX saját tervezésű Falcon 9-es rakétája emeli fel. A NASA mindhárom pályázót több százmillió dollárral támogatta az elmúlt években. Az Amazon.com megalapítójának, Jeff Bezosnak a Blue Origin elnevezésű cége a verseny korai szakaszában szintén kapott állami pénzeszközöket, ám végül úgy döntött, hogy önerőből működik tovább. A cég céljairól és az általa elért haladásról kevés az érdemi információ.

A NASA 2010 óta 1,5 milliárd dollárt költött a személyszállító űrhajók magáncégekkel való megépíttetését célzó Commercial Crew programra. Ezt megelőzően teherszállító űrjárművek kifejlesztését támogatta.

Forrás: MTI


Hőségriadó Olaszországban

Hőségriadó Olaszországban 

A szerdai napra tizenhárom városban közepes szintű, úgynevezett narancssárga riasztást rendeltek el.
Nyár, szünidő és Dubaj

Nyár, szünidő és Dubaj 

A városban számos lehetőség van kulturális, aktív, sőt akár extrém programok kipróbálására.
Utasbiztosítások és a közel-keleti konfliktus

Utasbiztosítások és a közel-keleti konfliktus 

Utasbiztosítási feltételek a közel-keleti konfliktus árnyékában.
Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira

Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira 

Ausztria 2025-ben is izgalmas célpont a magyar utazók számára.
Magyar vályogkemence Chicagóban

Magyar vályogkemence Chicagóban 

A Paradigma Ariadné is ott van a 2025-ös Chicagói Építészeti Biennálé (CAB) kiállítói között.
Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka

Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka 

A nyári napforduló a svédek második legnagyobb ünnepe, az éj ilyenkor a hagyományok szerint tele van varázslattal.
Tűzvész Splitnél – videóval

Tűzvész Splitnél – videóval 

A tűzoltók egyelőre nem tudják megfékezni a lángokat.
Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán

Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán 

Különleges új sétaprogram az osztrák fővárosban.
Retro fesztivál Opatijában

Retro fesztivál Opatijában 

Június 26-28. között Opatija a retro szórakozás fővárosává válik.
Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában

Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában 

Első ízben mutatták ki a juhhimlőt (variola ovina) a helyi illetékes hatóságok.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.