hirdetés

A sörfőzdék a GVH-hoz fordultak

A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének közleménye.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége reagál. (Frissített!)

hirdetés

„A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete üdvözli, hogy a Magyar Kormány megvizsgálja a sörgyárak működését és a sörpiac szabályozását. A lépés mindenképpen indokolt és szükséges. A vizsgálat bizonyosan sok versenyjogilag aggályos tevékenységre derít majd fényt.

A mai napon a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete levélben fordult a Gazdasági Versenyhivatalhoz, melyben kérte, hogy szülessenek meg azok a döntések, amelyek biztosítják a magyar kisüzemi sörfőzdéknek a szabad piacra lépés és a tisztességes piaci verseny feltételeit a HoReCa szekorban.

Amíg Magyarországon 3-4 multinacionális vállalat uralja a piac több mint 90%-át, addig 60-65 magyar kisüzemi sörfőzde a piac 1%-án versenyez leginkább egymással azokon a helyeken, ahová egyáltalán beengedik őket termékeiket árulni.

Mint ismert, multinacionális, tőkeerős, nagyipari sörgyártók marketing és egyéb szerződéses köntösbe bújtatott, ténylegesen azonban inkább piacot vásároló szerződések keretében, anyagi juttatásokért cserében kitiltják a magyar kisüzemi söröket a magyar vendéglátóhelyek sörcsapjairól. Ezzel a magyar csapolt sörpiac el van zárva a magyar kisüzemi gyártók és az érdemi, valódi minőségi verseny elől. Becslések szerint a piac legalább 90%-a érintett lehet valamilyen formában a verseny korlátozásában. Az előre kifizetett, piacvásárlást jelentő támogatások helyszínenként elérhetik az 5-15 millió forintot. A hazai kisüzemek ezzel nem tudnak és nem is fognak tudni versenyezni.

A jelenség azon túl, hogy számos versenyjogi aggályt felvet, jelentős káros hatást eredményez:

• nem a termékek versenyeznek a vendéglátóhelyeken a fogyasztók kegyeiért, hanem a multik támogatásai versenyeznek a vendéglátóhelyek kisajátításáért;
• az árak a fogyasztók számára emelkednek, mert az előre kifizetett „támogatásokat” később a multiknak „vissza kell keresni”;
• a csapolt piac elzárása áttételes, közvetett hatásain keresztül korlátozza a kisüzemi sörök üveges piaci forgalmát is;
• a helyi és regionális magyar sörfőzdék sem helyben, sem regionálisan nem férnek hozzá magyarországi fogyasztóikhoz, nem beszélve az esetlegesen új piacokra való belépéssel, így esélyük sincs fejlődni, növekedni.

A Gazdasági Versenyhivatal egy másik multinacionális cég kérésére vizsgálta a csapolt sörök piacát néhány éve és számos jogsértést állapított meg. Ennek ellenére az ott megszületett döntés semmilyen kedvező változást nem eredményezett eddig a hazai sörfőzőknek.

Becsléseink és nemzetközi példák szerint, valamint a fogyasztók mérhetetlen mennyiségű pozitív visszajelzései alapján a jelenlegi magyar sörpiacon 10-20%-os piaci részesedéssel kellene rendelkezni magyar kisüzemi főzdéknek. Ez 2-3000 új munkahely létrehozását jelentené. Ez a szám akkor tudna teljesülni, kapacitásaikat a kisüzemi főzdék akkor tudnák bővíteni, ha a termékeik nem lennének elzárva a piaci verseny elől.

A vendéglátóhelyekhez és a csapolt sörpiachoz való hozzáférés nélkül nem lesz újra erős, versenyképes, sokszínű hazai kisüzemi söripar.”

2017. március 21.

Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete

A Magyar Sörgyártók Szövetsége az alábbiakban reagált a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete által megjelentetett közleményre:

„Magyarország vezető sörgyártói teljes mértékben eleget tesznek a Gazdasági Versenyhivatal 2015-ben született végzésének, amely szabályozza a nagy sörgyárak és a HORECA vendéglátó egységek viszonyát. A végzés végrehajtása folyamatban van. Ennek során két határidőnek kell a sörgyártóknak megfelelni. 2017. január 31-ig kellett és 2018. január 31-ig kell ismételten értesítenie a sörgyáraknak a GVH-t kötelezettségvállalásaik teljesítéséről. Az első határidőre előírt vállalásoknak a Magyar Sörgyártók Szövetsége tagjai teljes mértékben eleget tettek. A végzésről és hátteréről többet itt tudhatnak meg:

http://www.gvh.hu/dontesek/versenyhivatali_dontesek/dontesek_2011/vj_049_2011_362.html és http://www.gvh.hu/dontesek/versenyhivatali_dontesek/dontesek_2011/vj_049_2011_362.html

 

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Ön szerint az éttermesek/szállodások felkészültek a GDPR-ra?

Kiadónk társoldalai