Ruszinkó Ádám a TDM-szervezetek fontos teendőiről

A parádfürdői Erzsébet Park Hotelben tartott XII. Országos TDM Konferencián dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár többek között a hazai turizmus számait ismertette, és a TDM-szervezetekkel kapcsolatos lényeges tennivalókról is beszámolt.

Ruszinkó Ádám előadásának kezdetén a TDM konferencián jelenlévőknek elmondta, hogy ő éppen a költségvetés tervezésének időszakába csöppent bele, ami nem egy egyszerű helyzet: „Amikor megláttuk a költségvetésben eredetileg betervezett számot, nem voltunk boldogok. Természetesen küzdünk azért, hogy mind a turisztikai célelőirányzat, mind az adózás rendszere – ami elsősorban a SZÉP-kártya adóterhét illeti –, és az európai uniós források rendszere tekintetében a turisztikai szakma a lehető legjobban járjon” – fejtette ki.

Munkahelyteremtés szempontjából is fontos a turizmus

A helyettes államtitkár elmondta, hogy újra „feltámasztották” a turizmus szatellit számlát, amely az idegenforgalmi szektor egy relatív bonyolult, szofisztikált módszertani összegzése.

A 2008-2009-es eredményekből kiderült, hogy a turizmusra jellemző ágazatok – mint például a szállásadás és a vendéglátás – kibocsátásának aránya a nemzetgazdaságon belül 5,7%, a turizmus közvetlen és közvetett GDP-részesedése pedig 9%. A turizmusban jellemző ágazatokban foglalkoztatottak száma akkor 318 ezer fő volt, ez azonban mára 350 ezer fő környékén jár, sőt, nyáron akár az 500.000-et is megközelítheti.



Ruszinkó Ádám külön kiemelte a teljes foglalkoztatási hatást, amely – multiplikátor hatással – 11,3%. Ennek fényében azt gondolhatnánk, hogy a szakma nem túl termelékeny, ha 11,3%-nyi munkavállaló termeli ki a magyar nemzetgazdaság 9%-os teljesítményét. A helyettes államtitkár azonban ezt másik irányból közelíti meg: az idegenforgalomban nem csupán csúcsszakértők vesznek részt, hanem sok kisvállalkozás, illetve számos olyan munkavállaló – takarítók, biztonsági emberek, úszómesterek, kertészek stb. –, akik egyébként nem vagy nehezen találnának a versenyszférában elhelyezkedési lehetőséget. Ők kvalifikációjuk alapján a munkaerőpiac alján helyezkednek el, de még piaci alapon tudnak dolgozni. Így a turisztikai szektornak a munkahelyteremtés szempontjából rendkívül pozitív szerepe van.

A SZÉP-kártyáról

Ruszinkó Ádám a SZÉP-kártya eredményeiről is beszámolt: ma már több mint egymillió embernek van SZÉP-kártyája, és örömteli hír, hogy mind a költés, mind a feltöltés növekszik, magyarul a további forgalomnövekedésnek van még tartaléka. 2014. október 31-én 58.102 elfogadóhelyi és 24.371 munkáltatói szerződés volt érvényben, és 1.032.947 kártyabirtokos volt.

Ide vágó aktuális hír, hogy a kezdeti riadalomhoz képest – jelen állás szerint – a lehető legjobban jött ki a szakma az adóterhek változását tekintve. A 35,7%-os adótehernél ugyanis húztak egy 200.000 forintos limitet, ami afelett van – a maximálisan adható 450.000 forintos cafeteria-értékig –, az már 51,17%-kal adózik, kivéve a SZÉP-kártyát: annak adóterhe ugyanis marad 35,7%.

Legfontosabb küldőpiacaink

Az idei adatokat tekintve a legnagyobb küldőpiac még mindig Németország, bár a számukban történt némi visszaesés, azonban ez nem katasztrófa, hiszen éppen elég jól bővül számos más piac. A második helyen Ausztria áll, a harmadikon pedig Oroszország – itt természetesen nagyobb potenciál van a lakosság számát figyelembe véve, nem beszélve arról, hogy a növekedés mértéke is jóval magasabb az osztrákénál, még ha a dinamikájában csökkenés is tapasztalható. A holland küldőpiacon egy jóval nagyobb visszaesés történt, aminek egyelőre analizálják az okát – talán a kedvezőtlen időjárás is hozzájárulhatott ehhez.



Ruszinkó Ádám elmondta, hogy nemrég vettek részt Kína legnagyobb turisztikai szakkiállításán és vásárán, a China International Travel Marketen, ahol jó kapcsolatokat alakítottak ki a helyi turisztikai szakma vezetőivel. Ez azért is fontos, mert Kína tavaly lett a világ legnagyobb küldőpiaca, megelőzve Németországot és Angliát. Németországban körülbelül 80 millióan, míg Angliában 60 millióan laknak, Kínában viszont 1 milliárd 300 millió embernél is többen, így már egy kicsi gazdasági növekedés rögtön egy óriási küldőpiacot eredményez, ezért nekünk is figyelni kell erre. A kínai miniszterelnök még tavaly javasolta, hogy egy-egy ország képviselje a Baltikumtól a Balkánig tartó régiót, vagyis a közép- és kelet-európai országokat, ezen belül Magyarország képviseli a turizmust. Ruszinkó Ádám hozzátette, hogy a kínai vásáron a közép-kelet-európai régióról tartottak előadást, majd egy sajtótájékoztató keretében öt másik országgal együtt Magyarországról is, illetve turisztikai vezetőkkel tárgyaltak. Évente egyelőre 75-80.000 fő körül alakul a kínai vendégek száma, és általában 2 vendégéjszakát töltenek nálunk. Ennek növekedéséhez természetesen számos kérdést meg kell még oldani, többek között a légijárat és a vízum kérdését.

A TDM-szervezetekről

Ruszinkó Ádám elmondta, hogy a TDM-szervezetek az előző nemzeti fejlesztési terv hétéves ciklusa során, vagyis 2007-2013 között 109 projektre 5,41 milliárd forint támogatást nyertek, van olyan szervezet, amely több projektet is megnyert.

A 2010-es és a 2011-es adatokat összevetve elmondható, hogy a TDM-ekben résztvevő önkormányzatok száma nőtt (2010-ben 129, míg 2011-ben 194 volt), a vállalkozások száma szintén emelkedik (2010-ben 1711, míg 2011-ben 2339 volt), illetve az IFA-bevétel is bővült (4,4 milliárd forintról 5,3 milliárd forintra).

A TDM-tag települések IFA-bevételének aránya körülbelül 46%, Budapest nélkül viszont ez a 70%-ot közelíti. A helyettes államtitkárt meglepte az, hogy az egyes célokra milyen arányban fordítják a turisztikai kiadásokat az önkormányzatok. „A TDM-szervezeteket marketingprofilú szervezetekként szoktuk definiálni, ehhez képest a turisztikai célú kiadások mintegy 79%-a irányult fejlesztésre, melybe beletartozik az attrakciófejlesztés és –működtetés, a zöldfelületek, díszvilágítás és kerékpárút bővítése, illetve a vonzerők környezetének – utak, parkolók, járdák – fejlesztése. Tavaly a kiadások mindössze 15,13%-át tették ki a marketingcélú költségek, ráadásul ennek a 15%-nak a háromnegyedét fordították rendezvényekre, vagyis a külső kommunikációra szerény része ment el a rendelkezésre álló forrásnak. Amikor vendégeket akarunk a desztinációnkba vonzani, azt ennél tudatosabban kell tenni” – fejtette ki Ruszinkó Ádám. Hozzátette, hogy véleménye szerint a fejlesztésre és a marketingre fordított költségek arányát meg kellene fordítani, ugyanúgy, mint a marketingen belül a rendezvényekre és a külső kommunikációra – promócióra és direkt marketing eszközökre – szánt kiadások arányát.

A TDM-rendszer fejlesztésének fontosabb feladatai

Az idegenforgalmi adóbevételt kiegészítő költségvetési hozzájárulás turisztikai célú felhasználásának kapcsán Ruszinkó Ádám elmondta, hogy ügyelni fognak arra, hogy ezeket a forrásokat valóban idegenforgalmi célokra használják fel az önkormányzatok és TDM-ek, így némileg csökkenni fog a mozgásterük.

A költségvetési törvény II. mellékletében a turisztikai kiadások közé tartoznak az idegenforgalommal kapcsolatos fejlesztések; a helyi, ill. térségi TDM-szervezetek működésére és fejlesztésére történő forrásátadás; a település közigazgatási területén található turisztikai vonzerőkkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos marketingkiadások (például kutatás, promóció, oktatás); a turisztikai vonzerővel bíró rendezvények és garantált programokkal kapcsolatos költségek; a műemlékek turisztikai célú felújítása; illetve a turizmus által érintett területek és a turisztikai vonzerők, szolgáltatóhelyek környezetében infrastrukturális és városképi elemek létesítése, karbantartása, fenntartása.

A GINOP-pal, illetve a VEKOP-pal kapcsolatos intézkedések egyik fő szegmense a vállalkozások hálózatosodásának és piacra jutásának elősegítése. Ez magában foglalja a TDM-szervezeti szintek további kiépítésének ösztönzését, illetve a már meglévő, regisztrált TDM-szervezetek által kidolgozott stratégián alapuló, ütemezett, részletes szakmai program megvalósítását.

Ezen kívül a regisztráció feltételeinek felülvizsgálata is fontos szerepet kap, vagyis a szakmai – személyi, szervezeti – követelmények áttekintése a térségi és helyi szervezeti szinteknél, valamint a regisztrált szervezetek működésének évenkénti értékelése. Ennek szellemében a TDM-eknek is érdemes rendszeresen felülvizsgálniuk önmagukat, és feltenni a kérdést, hogy jó úton haladnak-e.

Nem lehet a végtelenségig támogatásból működni

Ruszinkó Ádám szerint hosszú távon a TDM-szervezetek működését kell szabályozni, még hosszabb távon pedig előfordulhat, hogy egy turizmustörvénybe fog torkollni ez az egész folyamat.

A helyettes államtitkár elmondta, hogy a végtelenségig nem működhet az, hogy állami és európai források támogassák a TDM-szervezetek működését. Az alapkoncepció szerint ugyanis az induláshoz kell adni egy kezdő lökést, majd csökkennie kell a források jelentőségének. Ez után pedig a finanszírozását egyre inkább át kell vennie az üzleti szektornak, illetve – saját növekvő idegenforgalmi és egyéb adóbevételeiből – a helyi önkormányzatnak.


Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről

Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről 

Manapság sokféle étrendi sajátosság merül fel, és talán még több hóbortszerű divatdiétával találkozhatunk, amelyek olykor nagyon minimális kalóriabevitelre ösztönzik az embereket. Mielőtt bármibe belevágnánk, érdemes tisztázni szervezetünk igényeit.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?