10 útvonal bezárásával fenyegeti a Budapest Airportot a Ryanair

A Ryanair november 22-én bejelentette, hogy 40%-os leépítést hajt végre budapesti bázisán, közölte lapunkkal a légitársaság. De a kását nem eszik olyan forrón.

A Ryanair szerint a Budapest Airport megemelte díjait, nem volt hajlandó „jól működő létesítményeket biztosítani és képtelenek voltak versenyképes költségalapot ajánlani a Ryanair által kínált jövőbeni növekedéshez”. Hardy Mihály a BUD kommunikációs igazgatója cáfolva a fenti állításokat a Turizmus Online érdeklődésére elmondta a Ryan sem kivétel a BUD tarifarendszere alól, a kedvezmények egyformán vonatkoznak minden légitársaságra. Hozzátette: a sokat bírált sátras beszállítást pont az ő kérésükre vezették be, de átmeneti jelleggel, amíg egy könnyűszerkezetes utasforgalmi épület nem épül.

Enyhe túlzás

Értesüléseink szerint a számok enyhén túlzóak. A budapesti bázis működtetéséért összesen 3 fő felelős, a többi Ryanair alkalmazott hajózó személyzet, zömében légi utaskísérők. A Malév több mint 200 főnyi pilótaállományából, illetve az utaskísérők közül eddig ráadásul mindössze 20 főt vett át az ír fapados, akik nem mind budapesti bázissal dolgoznak.

Légiközlekedési forrásaink szerint a Ryanair személyzet egy része télen amúgy is 6 hetes kényszerszabadságát tölti a földön fizetés nélkül, mivel sok járaton annyira alacsony - 60% körüli - a kihasználtság (load factor, LF), hogy inkább a földön tartják a gépeket és mennek például javításokra. Így tudott a Malév februári halálát követően földön álló 80 gépéből O'Leary néhányat átcsoportosítani Budapestre.

Úgy tudjuk, hogy a felfüggeszteni tervezett 10 járat - Baden-Baden, Birmingham, Bologna, Düsseldorf, Krakkó, Lübeck, Malaga, Memmingen (München), Oslo, Szaloniki - nem hozta a Ryanair által minimálisan elvárt 80%-os foglaltságot. Forrásaink szerint ebben jelentős szerepet játszik, hogy a társaság járatnyitásait minden előzetes piackutatás nélkül indítja, miközben a légitársaságok többsége 1-2 évnyi vizsgálat nélkül nem kezd el repülni két pont között. Forrásunk szerint mindezekért a port a reptéren verik el, kivonulva némi csatazajjal. Ugyanakkor, amennyiben megéri, a felfüggesztett járatok útvonalait három napon belül veszik át a vetélytársak - tudtuk meg.

Legutóbb 2010 áprilisában függesztette fel a Ryanair járatait, akkor az összeset, szintén a BUD magas költségeire hivatkozva, még ugyanabban azonos okokból hónapban Prágát is befenyítette a táraság.

A szokásos O'Leary-s fordulatok

mint „a Budapest Airport-nak nem érdeke a magyar turizmus fejlesztése, a forgalom és a munkahelyek számának növelése (...), ismételten emeli árait” sem maradhattak el a csütörtöki közleményből.  Ugyanakkor a Ryanair továbbra is a Budapest Airport fontos partnere - hívta fel a figyelmet Hardy Mihály, hozzátéve, hogy a BUD bízik a Ryanair 10 felfüggesztett járatánai újraindításában.

Azért O'Leary is nyitva hagyta kertkaput: „A Ryanair sajnálatát fejezi ki a leépítések miatt, ugyanakkor megerősíti, hogy ezek visszafordíthatóak, amennyiben a Budapest Airport versenyképes költségeket ajánl, illetve hatékony létesítményeket biztosít.”

A közlemény szerint még 1,2 millió utassal is a BUD második legnagyobb légitársasága a fapados. De hivatkozik Patrick Bohl-ra, a a Budapest Airport légitársasági üzletfejlesztési vezetőjére, aki O'Leary-ék szerint elismerte, hogy a fapados utasok több pénzt hagynak a reptéren, mint a Malév átszálló utasai.


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?