hirdetés
hirdetés

A hop on hop off nem a 7-es busz!

Három, a fővárosban garantált buszos városnézéseket kínáló vállalat is egyetérteni látszik abban, hogy valamilyen szabályozás szükséges azt követően, hogy a Budapest önkormányzata zárt ülésen úgy döntött, 2017-től monopolizálná a hop on hop off üzletet. A piaci szereplők szándéka, hogy a legkisebb mértékben zavarják a lakosság nyugalmát, a közlekedés rendjét, azonban a szabályozást nem úgy képzelik el, ahogy a főváros illetékesei – derült ki egy hétfői, a budapesti Marriott szállóban rendezett sajtótájékoztatón.

hirdetés

Hogy miért három és nem négy cég, ellentétben a valósággal? Mert a negyedik - City Tour Hop On Hop Off Kft. -, amelyiknek a kedvéért 11 óra helyett délután egyre halasztották a sajtótájékoztatót, állítólag halálesetre hivatkozva lemondta a részvételét. Részvétünk, egyben sajnáljuk, hogy egy munkatársukkal nem egészült ki a megjelent csapat. Ahogy azt is, hogy bár kapott meghívót a Főváros illetve a BKK is, képviselőjük érdemben nem járult hozzá a sajtótájékoztatón elhangzottakhoz.

A Mr Nilsz Kft., Program Centrum és a Big Bus képviseletében megjelenő City Sightseeing Kft. képviselői végül a Program Centrum-ügyvezető Toldi Annamáriát szóvivőnek kinevezve szintén nem nyilatkoztak. Nem megerősített forrásból úgy tudjuk, hogy a Big Bus képviselőjét a londoni központból megkérték, ha lehet, inkább hallgasson. A nem megjelent Budatours-Eurama tulajdonban lévő City Tour Hop On Hop Off Kft. és Mr Nilsz Kft-vel összeállt Program Centrum Kft. olykor pengeváltásba kerül a piac felosztásáért. Utóbbiakban tulajdonostárs Zakarya Hamdan, a Belváros szállodaiparában jól ismert Sameer Hamdan testvére. Sameer Hamdan érdekeltségébe tartozik egyebek mellett az Orbán Viktor részvételével megnyitott, Mellow Mood lánc tag Buddha Bar szálló is.

Az érintett cégek a szabályozást úgy képzelik el,

hogy a pályázat kiírását megelőzően egyeztet velük a Főváros, majd ezt követően nem a nyilvánosságot kirekesztve, zárt ülésen húsz perc alatt szavazzák meg azt a – kiszivárogtatott – jogszabályt, amelynek elolvasásához Toldi Annamária szerint fél nap szükséges. Úgy véli, mivel a pályázat nem került a nyilvánosság elé, nem végleges, így módosítható. A hármak szerint a piaci környezet szabályozása nem jelentheti egyetlen cég 20 évnyi monopolhelyzetbe hozását. Toldi kérte a jogszabályalkotókat: lássák végre be, hogy a garantált városnézések bonyolítása nem csak közlekedésszervezési kérdés, hanem legalább annyira turizmus is. „Ezt nem úgy kell kezelni, mint a 7-est buszt!” – szólított fel. Az érintettek üdvözölnék, ha a pályázati  kiírásban szintén szerepelne, hogy egyebek mellett mennyi nyelven szükséges biztosítani a városnézést, milyen útvonalon, mely tematikával. Egyetértenek azzal is, hogy a levegőminőség fontos szempont. A főváros többször próbálta hatályba végül nem lépő rendeletekkel magasabb környezetvédelmi besorolású motorok vagy járművek beszerzésére kényszeríteni az érintetteket. Ez azonban olyan mértékű beruházás, amit a 9-12 hónapra, folyamatosan megújítandó járatengedélyt kapó és – Toldi Annamária elmondása szerint – ezért hosszú távra tervezni képtelen buszos vállalkozások képteleneke kitermelni. A jelenlegi járatengedélyek 2016. december 31-én járnak le, a „titkos” pályázat értelmében másnap venné át az eddigi négy cég tevékenységét a 20 évre kiválasztott, szerencsés egyeduralkodó.

Manhattan, New York, két konkurens cég városnéző buszai, Leonard Zhukovsky / Shutterstock.com
Manhattan, New York, két konkurens cég városnéző buszai, Leonard Zhukovsky / Shutterstock.com

Az évi másfél milliárdos

becsült forgalmat bonyolító négy cég évi 50-60 millió forintnyi megállóhasználati díjat csenget be a BKK-n keresztül a Főváros kasszájába. Hasonló nagyságrendben fizet a közterület használatáért is. És akkor még nem beszéltünk az általuk fizetett adókról, járulékokról. Toldi Annamária szerint az egyszereplős piac következtében nem csak adóbevételektől eshet el az önkormányzat, de a cégenként 80-100 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások megszűnése következtében sokan kerülhetnek az utcára. Míg ma 50-60 busz fut – Toldi szerint nem mindig a legjobb kihasználtsággal – Budapest utcáin, addig a majdani nyertes 25 busszal üzemelne. A hétfőn, a nyilvánosság elé kiállt cégek bevallásuk szerint össze is állnának egy cégbe, összeadva a résztvevő járműveket, elosztva a bevételeket.

A Fővárostól érdeklődésünkre

a következő választ kaptuk írásban: „A helyi különcélú menetrend szerinti személyszállítás a nemzeti vagyonról szóló törvény vonatkozó rendelkezései alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. Elvégzését az önkormányzat kizárólag koncessziós eljárás keretében adhatja át. A Fővárosi Közgyűlés e törvényi kötelezettségének eleget téve döntött annak megindításáról. A Fővárosi Közgyűlés – mint minden beszerzési eljárást – zárt ülésen tárgyalta a koncessziós eljárással kapcsolatos döntéselőkészítő anyagokat. A kiírás dokumentációja a beszerzési eljárás megindításával válik nyilvánossá. A Fővárosi Közgyűlés határozata 15 napban határozza meg az eljárás megindításának határidejét.”

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai