Aktuális kiutazási trendek, illetékmentes akciók

Mi várható az idei nyári szezonban? Mik az aktuális trendek az utazási piacon? Ki mit gondol az illetékmentes akcióról és az ajándékutakról? Többek között ezekben a témákban fejtették ki véleményüket a májusi Turizmus Akadémia kerekasztal-beszélgetésének résztvevői: a hazánkban működő legnagyobb tour-operátorok ügyvezetői.

ATurizmus Trend májusi Turizmus Akadémiáján az utazási irodákat érintő legaktuálisabb témákról folyt kerekasztal-beszélgetés, amelyen a legna­gyobb tour-operátorok ügyvezetői vettek részt: dr. Füri Mihályné, a Kartago Tours ügy­vezetője, Bajai Ágnes, a Personal Tours ügy­vezetője, dr. Szvoboda János, a Neckermann Utazás cégvezetője, Tolga Deniz Sariyüce, a Sun & Fun Holidays ügyvezetője, Haythem Jamel, a Taurus Reisen ügyvezetője, Ahmed Bahgat, a z A nubis Travel ü gyvezetője é s Merdol Göktas, a Green Travel ügyvezetője. A beszélgetésre az IBUSZ képviseletében Komora Zoltán ügyvezető is meghívást ka­pott, azonban a szakember betegség miatt nem tudott részt venni az eseményen.

A SZEZON VÁRHATÓ ALAKULÁSA

Az első témakör a szezon várható alakulása volt. Merdol Göktas elmondta, hogy az em­berek idén szívesebben áldozzák utazásra a pénzüket, legalábbis az utasok számának növekedése a Green Travelnél erre enged következtetni. A magyar piac szempontjá­ból előnyös az orosz válság is, hiszen egyes desztinációknál a csomagok beszerzési árai jóval alacsonyabbak, mint korábban.

A Taurus Reisennél a novembertől febru­árig tartó időszak kimondottan jól alakult – az előfoglalási szezon az egy évvel korábbihoz képest február végéig 40%-kal, április végéig pedig 22%-kal volt jobb –, az Utazás kiállítás után azonban minden desztináció foglalása leállt – számolt be tapasztalatairól Haythem Jamel. A március már nem alakult túl jól, az április pedig még gyengébb volt. A tuniszi Bardo múzeumban történt terrorcselekmény azonnal leállította a foglalásokat, de az utóbbi időszak utazási irodai csődjei sem vetnek jó fényt az utazási szakmára, ez pedig min­denkinek az üzletét negatívan befolyásolja – számolt be az ügyvezető.

Az előfoglalási időszakról Tolga Deniz Sariyüce is pozitívan nyilatkozott, amely Tu­nézia esetén is jól alakult, de az utóbbi időben ebbe a desztinációba a Sun & Funnál is leállt az értékesítés, és sokan törölték ide szóló, korábbi foglalásukat is. Az utazásszervező összes kapacitását figyelembe véve azonban Tunézia csak a 15%-át teszi ki a kínálatnak, így a céget nem érintették annyira negatívan az események. Tolga Deniz is egyetértett Merdol Göktasszal abban, hogy Egyiptomban és Törökországban az orosz piac nehézségei miatt lejjebb mentek az árak, így a Sun & Fun is jobb szállodákat tudott olcsóbban adni. Az iroda mindkét desztináció vonatkozásában rekordértékesítést ért el, ezért egy új char­terjáratot is betettek a kínálatba, amelynek már a 40%-át el is adták.

Ahmed Bahgat pesszimistább volt, mint az előtte szóló szakemberek. Kiemelte, a számok nagyon tisztán mutatják a for­galmat, és ő úgy gondolja, hogy a magyar utazási piac idén nem fog növekedni, sőt, a forgalom rosszabb lesz, mint 2014-ben. Hozzátette, hogy charterjárat is több van idén, mint amennyi kellene, és várhatóan szükség lesz arra, hogy akciós áron kínálják az utazási csomagokat.

ÁLTALÁNOS TENDENCIÁK

Ezután a hazai kiutazási piac általános trend­jei kerültek szóba. Merdol Göktas kifejtette, sok utas már megtapasztalta, hogy előfog­lalási időszakban jóval olcsóbban foglalhatja le utazását a last minute áraknál, ráadásul a szezont megelőzően még tud válogatni az ajánlatok közül, míg az utolsó pillanatra számos desztinációba, szállodába már el­fogynak a helyek.

Dr. Szvoboda János szerint az előfoglalási időszakban tapasztalható növekedés azért történhetett meg, mert az emberek érzik, nem érdemes várni az utolsó pillanatig, ezért egyre korábban foglalnak – ez egy évek óta erősödő trend. A túlkapacitás miatt azonban mégis előfordulhat egyfajta „last minute őrület”, hiszen a résztvevők kénytelenek lesznek le­nyomni az árakat, ami viszont értelemszerűen lendíthet a foglalási kedven is.

Dr. Füri Mihályné kifejtette, hogy last minute akció mindig is volt, és mindig is lesz, ennek oka, hogy az utasok egyre tu­datosabban foglalnak. Azok az emberek, akiknek kötött a szabadságuk, vagy tud­ják, hogy pontosan hova utaznának és mit szeretnének a pénzükért, valószínűleg az előfoglalási időszakban választják ki és fog­lalják le az útjukat. A tour-operátorok is arra törekszenek, hogy minél jobb árakat adjanak ilyenkor, így az utas jobban is járhat, mint a last minute akciónál.

Bajai Ágnes elmondása szerint a görög desztinációk rendkívül jól fogytak tavaly, és bár voltak last minute akciók, de nem annyira ala­csony árakon, mint a korábbi években. Éppen ezért sok utazásszervező indít idén több járatot Görögországba, emiatt lehet számítani ebben az évben last minute akciókra, annak ellenére, hogy az előfoglalás jól alakult. Hozzátette, nem könnyű a dolguk a tour-operátoroknak, hiszen az árak rendkívül nyomottak, és amikor az uta­sok a kedvezményre várnak, még olcsóbban kell adni a csomagokat.

Ahmed Bahgat elmondta, hogy a sze­zon nagyon lerövidült, hiszen míg évekkel ezelőtt télen is indultak charterjáratok Buda­pestről – például Thaiföldre, Kenyába vagy Kubába –, addig most télen nincsen árualap, gyakorlatilag három hónapig tart az utazási időszak. Azzal ő is egyetértett, hogy a túlzott kapacitás miatt lesznek akciózások, főként Görögországba, a terrorcselekmény miatt pedig Tunéziába is.

Tolga Deniz Sariyüce szerint az előfog­lalási időszakban főként a családosok fog­lalnak utakat, hiszen ők rendszerint előre szeretnek tervezni. Jelenleg világszerte nagy a kereslet Törökország iránt, ezért ha valaki be akarja biztosítani a helyét, akkor előre le kell foglalnia oda az útját. Hozzátette, oda kell figyelni arra is, hogy mit keresnek a magyar utasok – sokan ugyanis külön lefoglalják a szállásukat a Booking.com-on, és vesz­nek hozzá egy repülőjegyet. Ez Európában egyre nagyobb probléma az utazási irodák­nak – legyen szó Spanyolországról, Görög­országról, de akár már Isztambulról is –, ezért a kialakult helyzethez alkalmazkodni kell. Azonban vannak olyan úti célok, ahol mindig lesz tour-operátor alapú utaztatás, ilyen szerinte Egyiptom, Tunézia, valamint Isztambultól eltekintve Törökország is.

Haythem Jamel kifejtette: azzal min­denkinek tisztában kell lennie, hogy a tour-operátorok megpróbálják minimalizálni a veszteségeiket, vagyis azt mindenképpen el akarják kerülni, hogy a charterjáratok üres helyekkel menjenek el. Az öt-hat évvel ez­előtti téli, egzotikus desztinációk – Kenya, Dominika, Kuba, Mexikó, Thaiföld – eltűné­sét ő is kiemelte, és szerinte is probléma, hogy ezeket most nem helyettesíti semmi. A túlzott kapacitást úgy lehetne elkerülni, hogy egyes utazásszervezők megegyeznek bizonyos desztinációk vonatkozásában ar­ról, hogy egy-egy járatot közösen bérelnek. Éppen ezért a Taurus Reisen, a Sun & Fun és a Kartago Tours jelenleg arról tárgyal, hogy 30%-kal csökkentik a tunéziai kapacitásokat, hogy elkerüljék a felesleges akciózást.

Koruhely János, a salgótarjáni Marco Polo utazásközvetítő iroda ügyvezetője is hozzá­szólt a témához: szerinte a tour-operátorok között kellene összhangnak és összefogásnak kialakulnia annak érdekében, hogy fellendüljön a piac. Hozzátette, amióta az utazásszervezők elengedték a charterjáratokat, az utasok a me­netrend szerinti gépekkel repülnek. Kiemelte továbbá, hogy az utazásközvetítők számára lehetővé kellene tenni, hogy a befizetett elő­legből arányosan megkapják a jutalékot.

Merdol Göktas reagált először az utóbbi felvetésre: elmondta, hogy a közvetítőkkel kapcsolatban is szükség lenne valamilyen törvényre a Kun-Mediátorhoz hasonló ese­tek miatt. Hozzátette, hogy ha ez az eset júniusban vagy júliusban történt volna, akkor a tour-operátorok zsebéből legalább 300 mil­lió forint tűnt volna el, hiszen az utazásszer­vezőt semmilyen törvény nem védi. Merdol Göktas támogatná, hogy a közvetítőknek is legyen felelősségük, onnantól kezdve pedig az előleg kifizetése után is lehetne jutalékot adni a közvetítőknek.

Tolga Deniz Sariyüce szerint azonnal utalni lehetne a jutalékot, ha a viszonteladó garantálná, hogy ki fogja fizetni a teljes rész­vételi díjat. Európa más részein a viszont­eladókat is vagyoni biztosítékra kötelezi jogszabály, ezért azokban az országokban működhet az azonnali jutalékfizetés.

Csákány Csaba, a Terra Reisen country managere szerint, ha a fekete bárányokat – mind a tour-operátorokat, mind az uta­zásközvetítőket – kizárja a szakma, akkor egyszer talán megtisztul a piac.

Dr. Szvoboda János elmondta, az uta­zásközvetítői csőd leginkább akkor fáj a tour-operátornak, ha csalárd csőd esete áll fenn. Ha normál üzletmenet mellett megy tönkre egy közvetítő, annak általában nincsenek súlyos következményei az utazásszervezőre nézve. Előbbi esetre viszont nem jelent biz­tosítékot egy utazásközvetítői felelősségi díj, hiszen annyira nem lehetne felhúzni a közve­títői kauciót, hogy az a csalárd csődök ellen is védjen. Véleménye szerint minden piaci szereplőnek felelősebb döntéseket kellene hoznia, hiszen a túlbiztosítás megöli a gaz­daságot: azokra a szereplőkre rója a terheket, akik tisztességesen tevékenykednek.

Haythem Jamel hozzátette, hogy a tour-operátorok és a viszonteladók között olyan helyzetnek kellene kialakulni, hogy mindkét fél kölcsönösen jól járjon. A jogszabály kimondja, hogy mindig az utazásszervező felel, és neki kell elvinnie az utast, amennyiben az út be van fizetve. Egy londoni tour-operátornál szerzett szakmai tapasztalatait is megosztotta az ügy­vezető: az angol piacon az volt a szokványos megoldás, hogy a részvételi díj a szervezőhöz folyt be, amelyből az kifizette a viszonteladói jutalékot. Mivel a tour-operátort fedezi bizto­sítás, így garantáltan nem veszhet el pénz. Kiemelte, lehet, hogy ez a magyar piacon ext­rém megoldás lenne, de az arany középutat kellene megtalálni.

A KAMPÁNY, AMI MEGRENGETTE A SZAKMÁT

A kerekasztal-beszélgetés következő témája az illetékmentes akciók és ajándékutak téma­köre volt. A téma az Indulhatunk.hu orszá­gos reklámkampánya miatt vált aktuálissá, amelynek keretében az egyetlen hétvégére érvényes, bár később meghosszabbított, il­letékmentes áron történő foglalások mellé ajándék wellnesshétvégét is kaphattak az utasok. Bár először sokan felhördültek az akció miatt, hamarosan több tour-operátor is követte a példát, és illetékmentes akciót hirdetett meg.

Bajai Ágnes elmondta, ő ellene van az il­letékmentes akciónak, részben azért, mert az illeték az – elvileg – egy hatóság által meg­határozott ár, amelyet tulajdonképpen nem lehet elhagyni, nem beszélve arról, hogy az utasok megvezetésének tartja a kampányt. Hozzátette, hogy ha a first minute árakhoz hozzáadjuk az illetéket, sok esetben az még így is olcsóbban jön ki, mint az illetékmentes akcióként hirdetett csomagár. Bajai Ágnes ugyanakkor elismerte, hogy végül a Personal Tours is bevezette ezt az akciót, pusztán azért, hogy minden közvetítő irodának fenn­álljon ez a lehetőség.

Dr. Füri Mihályné kiemelte, hogy az ille­tékmentes akció önmagában nem újdonság, több tour-operátornál – a Neckermann-nál, a Kartago Toursnál és korábban a Best Reisennél is – volt, és jogilag nem támad­ható. A szervezők ezt azért csinálják, mert rá vannak kényszerülve, hiszen a nettó ár alá sosem jó lemenni. Hozzátette, ők nem adtak engedélyt arra az Indulhatunk.hu-nak, hogy olcsóbban adja a csomagokat, továbbá nem tartja etikusnak, ha egy tour-operátor speciális árat ad a közvetítőnek – még akkor is, ha az jogilag szabályos. Az ajándékokkal – például wellnesshétvégével – kapcsolatban is úgy gondolja, hogy bár jogilag nem megfogható, etikailag megkérdőjelezhető, hiszen az összes többi közvetítőnek versenyhátrányt jelent.

Dr. Szvoboda János az esettel kapcsolat­ban elmondta, hogy a Neckermann azonnal szerződést bontott az Indulhatunk.hu-val, amikor megtudta, hogy a tudtuk és enge­délyük nélkül hirdette illetékmentes akcióját, ezután azonban ők is meghirdették a saját illetékmentes csomagáraikat, ami valamen­nyi ügynökük számára elérhető volt.

Merdol Göktas elmondta: a Green Travel az Indulhatunk.hu-val sem kötött speciális szerződést, ők is ugyanolyan fizetési felté­telekkel ugyanakkora jutalékot kaptak, mint a többi partneriroda. Ő az illetékmentes akció pozitív oldalát emelte ki: a szakmának jót tesz, ha bármelyik tour-operátor vagy közve­títő egy adott desztinációt hirdet. Hozzátette, az ő cégüknek nem hozott több utast, több foglalást ez az akció, de reklám szempont­jából jó volt.

Dr. Szvodoba János kifejtette, ez egy abszolút piacromboló magatartás volt az Indulhatunk.hu részéről: csak ártottak a pi­acnak azzal, hogy heteken keresztül arra buz­dították az utasokat, várjanak a foglalással az extrém magas kedvezményért cserébe.

Haythem Jamel elmondta, a Taurus Reisen kötelességének érezte megvédeni a saját partnereit egy ilyen masszív, romboló kampánnyal szemben. Ezért áprilistól a Tau­rus Reisen összes terméke kikerült ebből az akcióból. Haythem Jamel véleménye szerint a viszonteladó nem adhat semmilyen ked­vezményt a tour-operátor tudta és engedélye nélkül. Egy 5%-os törzsutaskedvezménnyel vagy kisebb ajándékkal, tombolával, játékkal persze lehet jutalmazni a visszatérő utasokat.

Tolga Deniz szintén nem tartja etikusnak az illetékmentes akciót. A tour-operátorok kö­zös felelőssége, hogy tisztességes verseny­feltételeket biztosítsanak a közvetítőknek. Az ügyvezető hozzátette, ismert tény, hogy egy nagy forgalmat bonyolító közvetítőnek több jutalékot adnak a szervezők, de azokat is értékelni kell, akik csak tíz-tizenkét utast adnak el egy évben. Ennek hiányában sok vidéki iroda bajba kerülhet.

Ahmed Bahgat elmondta, hogy ők sem kötnek speciális szerződést és nem adnak speciális árat az Indulhatunk.hu-nak, ráadá­sul az Anubis Travelnél egy foglalás sem történt a közvetítőnél illetékmentes akció keretében meghirdetett áron.

Kőteleky László, a Nettravel.hu Kft. stratégiai igazgatója is hozzászólt az ille­tékmentes akció témájához: elmondta, az nem piacbefolyásoló tényező, ha valaki ki­sebb ajándékokat, kedvezményeket ad az utasainak, és erről azok tudnak csak, akik ezt megkapják, azonban az már romboló ha­tású, ami országosan befolyásolja az egész piacot, hiszen sokan vártak erre a hétvégére, és addig sehol sem foglaltak.

Merdol Göktas emlékeztetett arra, hogy a kampányban több nagy tour-operátor is benne volt, de ez nem jelenti azt, hogy bárki is speciális szerződést kötött volna az Indul­hatunk.hu-val. A Green Travel is abban re­ménykedett, hogy minél több foglalás érkezik ezáltal. Az ügyvezető szerint mindenesetre a tour-operátorok és az utazásközvetítők is tanultak az esetből: a közvetítők azt, hogy jobban figyeljenek oda a saját törzsutasaikra annak érdekében, hogy meg tudják őket tar­tani, a szervezők pedig azt, hogy nem szabad olyan kampányokban részt venni, amelyek felborítják a piacot.

Dr. Füri Mihályné még hozzátette: a Kartago Tours azon a véleményen van, hogy a tour-operátor tudta és engedélye nélkül a csomagokból 5%-ot se lehessen engedni, és a szervező árualapjának meg­vásárlásához kötve pluszszolgáltatást se adhasson ingyenesen a közvetítő. Ezért a cég pontosítani fogja a szerződéseket, és ha ezt valaki megszegi, akkor az azonnali szerző­désbontást eredményezhet.

Andreas Hámorszky, az Express Travel International (ETI) magyarországi ügyveze­tője hozzászólásában kifejtette: fontos, hogy hosszú távú és korrekt partneri kapcsolatokat tudjanak kiépíteni egymással az utazásszer­vezők és -közvetítők, és bízik benne, hogy az esetből mindenki levonta a tanulságokat. A csomagárak pedig egyébként is rendkívül alacsonyak Magyarországon, amit a tour-operátorok hosszú távon nem fognak bírni. A szakember osztrák példával is élt: Ausztri­ában az utazási irodák foglalási díjat kérnek az utasoktól, a kedvezmény pedig azt jelenti, hogy bizonyos esetekben elengedik ezt a díjat.

A kétórás, intenzív hangulatú beszélgetés természetesen nem oldott meg évtizedes problémákat, de alkalmat adott a kérdések megvitatására, az eltérő álláspontok bemu­tatására. Ígérjük, hogy folytatása követke­zik a következő Turizmus Akadémián 2015 októberében.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?