hirdetés
hirdetés

Aktuális kiutazási trendek, illetékmentes akciók

Mi várható az idei nyári szezonban? Mik az aktuális trendek az utazási piacon? Ki mit gondol az illetékmentes akcióról és az ajándékutakról? Többek között ezekben a témákban fejtették ki véleményüket a májusi Turizmus Akadémia kerekasztal-beszélgetésének résztvevői: a hazánkban működő legnagyobb tour-operátorok ügyvezetői.

hirdetés

ATurizmus Trend májusi Turizmus Akadémiáján az utazási irodákat érintő legaktuálisabb témákról folyt kerekasztal-beszélgetés, amelyen a legna­gyobb tour-operátorok ügyvezetői vettek részt: dr. Füri Mihályné, a Kartago Tours ügy­vezetője, Bajai Ágnes, a Personal Tours ügy­vezetője, dr. Szvoboda János, a Neckermann Utazás cégvezetője, Tolga Deniz Sariyüce, a Sun & Fun Holidays ügyvezetője, Haythem Jamel, a Taurus Reisen ügyvezetője, Ahmed Bahgat, a z A nubis Travel ü gyvezetője é s Merdol Göktas, a Green Travel ügyvezetője. A beszélgetésre az IBUSZ képviseletében Komora Zoltán ügyvezető is meghívást ka­pott, azonban a szakember betegség miatt nem tudott részt venni az eseményen.

A SZEZON VÁRHATÓ ALAKULÁSA

Az első témakör a szezon várható alakulása volt. Merdol Göktas elmondta, hogy az em­berek idén szívesebben áldozzák utazásra a pénzüket, legalábbis az utasok számának növekedése a Green Travelnél erre enged következtetni. A magyar piac szempontjá­ból előnyös az orosz válság is, hiszen egyes desztinációknál a csomagok beszerzési árai jóval alacsonyabbak, mint korábban.

A Taurus Reisennél a novembertől febru­árig tartó időszak kimondottan jól alakult – az előfoglalási szezon az egy évvel korábbihoz képest február végéig 40%-kal, április végéig pedig 22%-kal volt jobb –, az Utazás kiállítás után azonban minden desztináció foglalása leállt – számolt be tapasztalatairól Haythem Jamel. A március már nem alakult túl jól, az április pedig még gyengébb volt. A tuniszi Bardo múzeumban történt terrorcselekmény azonnal leállította a foglalásokat, de az utóbbi időszak utazási irodai csődjei sem vetnek jó fényt az utazási szakmára, ez pedig min­denkinek az üzletét negatívan befolyásolja – számolt be az ügyvezető.

Az előfoglalási időszakról Tolga Deniz Sariyüce is pozitívan nyilatkozott, amely Tu­nézia esetén is jól alakult, de az utóbbi időben ebbe a desztinációba a Sun & Funnál is leállt az értékesítés, és sokan törölték ide szóló, korábbi foglalásukat is. Az utazásszervező összes kapacitását figyelembe véve azonban Tunézia csak a 15%-át teszi ki a kínálatnak, így a céget nem érintették annyira negatívan az események. Tolga Deniz is egyetértett Merdol Göktasszal abban, hogy Egyiptomban és Törökországban az orosz piac nehézségei miatt lejjebb mentek az árak, így a Sun & Fun is jobb szállodákat tudott olcsóbban adni. Az iroda mindkét desztináció vonatkozásában rekordértékesítést ért el, ezért egy új char­terjáratot is betettek a kínálatba, amelynek már a 40%-át el is adták.

Ahmed Bahgat pesszimistább volt, mint az előtte szóló szakemberek. Kiemelte, a számok nagyon tisztán mutatják a for­galmat, és ő úgy gondolja, hogy a magyar utazási piac idén nem fog növekedni, sőt, a forgalom rosszabb lesz, mint 2014-ben. Hozzátette, hogy charterjárat is több van idén, mint amennyi kellene, és várhatóan szükség lesz arra, hogy akciós áron kínálják az utazási csomagokat.

ÁLTALÁNOS TENDENCIÁK

Ezután a hazai kiutazási piac általános trend­jei kerültek szóba. Merdol Göktas kifejtette, sok utas már megtapasztalta, hogy előfog­lalási időszakban jóval olcsóbban foglalhatja le utazását a last minute áraknál, ráadásul a szezont megelőzően még tud válogatni az ajánlatok közül, míg az utolsó pillanatra számos desztinációba, szállodába már el­fogynak a helyek.

Dr. Szvoboda János szerint az előfoglalási időszakban tapasztalható növekedés azért történhetett meg, mert az emberek érzik, nem érdemes várni az utolsó pillanatig, ezért egyre korábban foglalnak – ez egy évek óta erősödő trend. A túlkapacitás miatt azonban mégis előfordulhat egyfajta „last minute őrület”, hiszen a résztvevők kénytelenek lesznek le­nyomni az árakat, ami viszont értelemszerűen lendíthet a foglalási kedven is.

Dr. Füri Mihályné kifejtette, hogy last minute akció mindig is volt, és mindig is lesz, ennek oka, hogy az utasok egyre tu­datosabban foglalnak. Azok az emberek, akiknek kötött a szabadságuk, vagy tud­ják, hogy pontosan hova utaznának és mit szeretnének a pénzükért, valószínűleg az előfoglalási időszakban választják ki és fog­lalják le az útjukat. A tour-operátorok is arra törekszenek, hogy minél jobb árakat adjanak ilyenkor, így az utas jobban is járhat, mint a last minute akciónál.

Bajai Ágnes elmondása szerint a görög desztinációk rendkívül jól fogytak tavaly, és bár voltak last minute akciók, de nem annyira ala­csony árakon, mint a korábbi években. Éppen ezért sok utazásszervező indít idén több járatot Görögországba, emiatt lehet számítani ebben az évben last minute akciókra, annak ellenére, hogy az előfoglalás jól alakult. Hozzátette, nem könnyű a dolguk a tour-operátoroknak, hiszen az árak rendkívül nyomottak, és amikor az uta­sok a kedvezményre várnak, még olcsóbban kell adni a csomagokat.

Ahmed Bahgat elmondta, hogy a sze­zon nagyon lerövidült, hiszen míg évekkel ezelőtt télen is indultak charterjáratok Buda­pestről – például Thaiföldre, Kenyába vagy Kubába –, addig most télen nincsen árualap, gyakorlatilag három hónapig tart az utazási időszak. Azzal ő is egyetértett, hogy a túlzott kapacitás miatt lesznek akciózások, főként Görögországba, a terrorcselekmény miatt pedig Tunéziába is.

Tolga Deniz Sariyüce szerint az előfog­lalási időszakban főként a családosok fog­lalnak utakat, hiszen ők rendszerint előre szeretnek tervezni. Jelenleg világszerte nagy a kereslet Törökország iránt, ezért ha valaki be akarja biztosítani a helyét, akkor előre le kell foglalnia oda az útját. Hozzátette, oda kell figyelni arra is, hogy mit keresnek a magyar utasok – sokan ugyanis külön lefoglalják a szállásukat a Booking.com-on, és vesz­nek hozzá egy repülőjegyet. Ez Európában egyre nagyobb probléma az utazási irodák­nak – legyen szó Spanyolországról, Görög­országról, de akár már Isztambulról is –, ezért a kialakult helyzethez alkalmazkodni kell. Azonban vannak olyan úti célok, ahol mindig lesz tour-operátor alapú utaztatás, ilyen szerinte Egyiptom, Tunézia, valamint Isztambultól eltekintve Törökország is.

Haythem Jamel kifejtette: azzal min­denkinek tisztában kell lennie, hogy a tour-operátorok megpróbálják minimalizálni a veszteségeiket, vagyis azt mindenképpen el akarják kerülni, hogy a charterjáratok üres helyekkel menjenek el. Az öt-hat évvel ez­előtti téli, egzotikus desztinációk – Kenya, Dominika, Kuba, Mexikó, Thaiföld – eltűné­sét ő is kiemelte, és szerinte is probléma, hogy ezeket most nem helyettesíti semmi. A túlzott kapacitást úgy lehetne elkerülni, hogy egyes utazásszervezők megegyeznek bizonyos desztinációk vonatkozásában ar­ról, hogy egy-egy járatot közösen bérelnek. Éppen ezért a Taurus Reisen, a Sun & Fun és a Kartago Tours jelenleg arról tárgyal, hogy 30%-kal csökkentik a tunéziai kapacitásokat, hogy elkerüljék a felesleges akciózást.

Koruhely János, a salgótarjáni Marco Polo utazásközvetítő iroda ügyvezetője is hozzá­szólt a témához: szerinte a tour-operátorok között kellene összhangnak és összefogásnak kialakulnia annak érdekében, hogy fellendüljön a piac. Hozzátette, amióta az utazásszervezők elengedték a charterjáratokat, az utasok a me­netrend szerinti gépekkel repülnek. Kiemelte továbbá, hogy az utazásközvetítők számára lehetővé kellene tenni, hogy a befizetett elő­legből arányosan megkapják a jutalékot.

Merdol Göktas reagált először az utóbbi felvetésre: elmondta, hogy a közvetítőkkel kapcsolatban is szükség lenne valamilyen törvényre a Kun-Mediátorhoz hasonló ese­tek miatt. Hozzátette, hogy ha ez az eset júniusban vagy júliusban történt volna, akkor a tour-operátorok zsebéből legalább 300 mil­lió forint tűnt volna el, hiszen az utazásszer­vezőt semmilyen törvény nem védi. Merdol Göktas támogatná, hogy a közvetítőknek is legyen felelősségük, onnantól kezdve pedig az előleg kifizetése után is lehetne jutalékot adni a közvetítőknek.

Tolga Deniz Sariyüce szerint azonnal utalni lehetne a jutalékot, ha a viszonteladó garantálná, hogy ki fogja fizetni a teljes rész­vételi díjat. Európa más részein a viszont­eladókat is vagyoni biztosítékra kötelezi jogszabály, ezért azokban az országokban működhet az azonnali jutalékfizetés.

Csákány Csaba, a Terra Reisen country managere szerint, ha a fekete bárányokat – mind a tour-operátorokat, mind az uta­zásközvetítőket – kizárja a szakma, akkor egyszer talán megtisztul a piac.

Dr. Szvoboda János elmondta, az uta­zásközvetítői csőd leginkább akkor fáj a tour-operátornak, ha csalárd csőd esete áll fenn. Ha normál üzletmenet mellett megy tönkre egy közvetítő, annak általában nincsenek súlyos következményei az utazásszervezőre nézve. Előbbi esetre viszont nem jelent biz­tosítékot egy utazásközvetítői felelősségi díj, hiszen annyira nem lehetne felhúzni a közve­títői kauciót, hogy az a csalárd csődök ellen is védjen. Véleménye szerint minden piaci szereplőnek felelősebb döntéseket kellene hoznia, hiszen a túlbiztosítás megöli a gaz­daságot: azokra a szereplőkre rója a terheket, akik tisztességesen tevékenykednek.

Haythem Jamel hozzátette, hogy a tour-operátorok és a viszonteladók között olyan helyzetnek kellene kialakulni, hogy mindkét fél kölcsönösen jól járjon. A jogszabály kimondja, hogy mindig az utazásszervező felel, és neki kell elvinnie az utast, amennyiben az út be van fizetve. Egy londoni tour-operátornál szerzett szakmai tapasztalatait is megosztotta az ügy­vezető: az angol piacon az volt a szokványos megoldás, hogy a részvételi díj a szervezőhöz folyt be, amelyből az kifizette a viszonteladói jutalékot. Mivel a tour-operátort fedezi bizto­sítás, így garantáltan nem veszhet el pénz. Kiemelte, lehet, hogy ez a magyar piacon ext­rém megoldás lenne, de az arany középutat kellene megtalálni.

A KAMPÁNY, AMI MEGRENGETTE A SZAKMÁT

A kerekasztal-beszélgetés következő témája az illetékmentes akciók és ajándékutak téma­köre volt. A téma az Indulhatunk.hu orszá­gos reklámkampánya miatt vált aktuálissá, amelynek keretében az egyetlen hétvégére érvényes, bár később meghosszabbított, il­letékmentes áron történő foglalások mellé ajándék wellnesshétvégét is kaphattak az utasok. Bár először sokan felhördültek az akció miatt, hamarosan több tour-operátor is követte a példát, és illetékmentes akciót hirdetett meg.

Bajai Ágnes elmondta, ő ellene van az il­letékmentes akciónak, részben azért, mert az illeték az – elvileg – egy hatóság által meg­határozott ár, amelyet tulajdonképpen nem lehet elhagyni, nem beszélve arról, hogy az utasok megvezetésének tartja a kampányt. Hozzátette, hogy ha a first minute árakhoz hozzáadjuk az illetéket, sok esetben az még így is olcsóbban jön ki, mint az illetékmentes akcióként hirdetett csomagár. Bajai Ágnes ugyanakkor elismerte, hogy végül a Personal Tours is bevezette ezt az akciót, pusztán azért, hogy minden közvetítő irodának fenn­álljon ez a lehetőség.

Dr. Füri Mihályné kiemelte, hogy az ille­tékmentes akció önmagában nem újdonság, több tour-operátornál – a Neckermann-nál, a Kartago Toursnál és korábban a Best Reisennél is – volt, és jogilag nem támad­ható. A szervezők ezt azért csinálják, mert rá vannak kényszerülve, hiszen a nettó ár alá sosem jó lemenni. Hozzátette, ők nem adtak engedélyt arra az Indulhatunk.hu-nak, hogy olcsóbban adja a csomagokat, továbbá nem tartja etikusnak, ha egy tour-operátor speciális árat ad a közvetítőnek – még akkor is, ha az jogilag szabályos. Az ajándékokkal – például wellnesshétvégével – kapcsolatban is úgy gondolja, hogy bár jogilag nem megfogható, etikailag megkérdőjelezhető, hiszen az összes többi közvetítőnek versenyhátrányt jelent.

Dr. Szvoboda János az esettel kapcsolat­ban elmondta, hogy a Neckermann azonnal szerződést bontott az Indulhatunk.hu-val, amikor megtudta, hogy a tudtuk és enge­délyük nélkül hirdette illetékmentes akcióját, ezután azonban ők is meghirdették a saját illetékmentes csomagáraikat, ami valamen­nyi ügynökük számára elérhető volt.

Merdol Göktas elmondta: a Green Travel az Indulhatunk.hu-val sem kötött speciális szerződést, ők is ugyanolyan fizetési felté­telekkel ugyanakkora jutalékot kaptak, mint a többi partneriroda. Ő az illetékmentes akció pozitív oldalát emelte ki: a szakmának jót tesz, ha bármelyik tour-operátor vagy közve­títő egy adott desztinációt hirdet. Hozzátette, az ő cégüknek nem hozott több utast, több foglalást ez az akció, de reklám szempont­jából jó volt.

Dr. Szvodoba János kifejtette, ez egy abszolút piacromboló magatartás volt az Indulhatunk.hu részéről: csak ártottak a pi­acnak azzal, hogy heteken keresztül arra buz­dították az utasokat, várjanak a foglalással az extrém magas kedvezményért cserébe.

Haythem Jamel elmondta, a Taurus Reisen kötelességének érezte megvédeni a saját partnereit egy ilyen masszív, romboló kampánnyal szemben. Ezért áprilistól a Tau­rus Reisen összes terméke kikerült ebből az akcióból. Haythem Jamel véleménye szerint a viszonteladó nem adhat semmilyen ked­vezményt a tour-operátor tudta és engedélye nélkül. Egy 5%-os törzsutaskedvezménnyel vagy kisebb ajándékkal, tombolával, játékkal persze lehet jutalmazni a visszatérő utasokat.

Tolga Deniz szintén nem tartja etikusnak az illetékmentes akciót. A tour-operátorok kö­zös felelőssége, hogy tisztességes verseny­feltételeket biztosítsanak a közvetítőknek. Az ügyvezető hozzátette, ismert tény, hogy egy nagy forgalmat bonyolító közvetítőnek több jutalékot adnak a szervezők, de azokat is értékelni kell, akik csak tíz-tizenkét utast adnak el egy évben. Ennek hiányában sok vidéki iroda bajba kerülhet.

Ahmed Bahgat elmondta, hogy ők sem kötnek speciális szerződést és nem adnak speciális árat az Indulhatunk.hu-nak, ráadá­sul az Anubis Travelnél egy foglalás sem történt a közvetítőnél illetékmentes akció keretében meghirdetett áron.

Kőteleky László, a Nettravel.hu Kft. stratégiai igazgatója is hozzászólt az ille­tékmentes akció témájához: elmondta, az nem piacbefolyásoló tényező, ha valaki ki­sebb ajándékokat, kedvezményeket ad az utasainak, és erről azok tudnak csak, akik ezt megkapják, azonban az már romboló ha­tású, ami országosan befolyásolja az egész piacot, hiszen sokan vártak erre a hétvégére, és addig sehol sem foglaltak.

Merdol Göktas emlékeztetett arra, hogy a kampányban több nagy tour-operátor is benne volt, de ez nem jelenti azt, hogy bárki is speciális szerződést kötött volna az Indul­hatunk.hu-val. A Green Travel is abban re­ménykedett, hogy minél több foglalás érkezik ezáltal. Az ügyvezető szerint mindenesetre a tour-operátorok és az utazásközvetítők is tanultak az esetből: a közvetítők azt, hogy jobban figyeljenek oda a saját törzsutasaikra annak érdekében, hogy meg tudják őket tar­tani, a szervezők pedig azt, hogy nem szabad olyan kampányokban részt venni, amelyek felborítják a piacot.

Dr. Füri Mihályné még hozzátette: a Kartago Tours azon a véleményen van, hogy a tour-operátor tudta és engedélye nélkül a csomagokból 5%-ot se lehessen engedni, és a szervező árualapjának meg­vásárlásához kötve pluszszolgáltatást se adhasson ingyenesen a közvetítő. Ezért a cég pontosítani fogja a szerződéseket, és ha ezt valaki megszegi, akkor az azonnali szerző­désbontást eredményezhet.

Andreas Hámorszky, az Express Travel International (ETI) magyarországi ügyveze­tője hozzászólásában kifejtette: fontos, hogy hosszú távú és korrekt partneri kapcsolatokat tudjanak kiépíteni egymással az utazásszer­vezők és -közvetítők, és bízik benne, hogy az esetből mindenki levonta a tanulságokat. A csomagárak pedig egyébként is rendkívül alacsonyak Magyarországon, amit a tour-operátorok hosszú távon nem fognak bírni. A szakember osztrák példával is élt: Ausztri­ában az utazási irodák foglalási díjat kérnek az utasoktól, a kedvezmény pedig azt jelenti, hogy bizonyos esetekben elengedik ezt a díjat.

A kétórás, intenzív hangulatú beszélgetés természetesen nem oldott meg évtizedes problémákat, de alkalmat adott a kérdések megvitatására, az eltérő álláspontok bemu­tatására. Ígérjük, hogy folytatása követke­zik a következő Turizmus Akadémián 2015 októberében.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai