FlyDubai: nemzetközi csapat vizsgálja a légikatasztrófa körülményeit

Befejeződött vasárnap a kutatás a FlyDubai légitársaság utasszállító repülőgépe katasztrófájának helyszínén Rosztov-na-Donuban, Moszkvában pedig megkezdődött a gép fekete dobozainak vizsgálata.

A FlyDubai fapados légitársaság Boeing 737-800-as utasszállítója fedélzetén 55 utassal és hétfőnyi személyzettel szombatra virradóra csapódott a földbe, mintegy 250 méterrel a leszállópálya előtt. A katasztrófát senki sem élte túl. A dél-oroszországi rosztovi körzetben vasárnapra gyásznapot hirdettek ki és a repülőtérnél tartott megemlékezésen több százan vettek részt, a helyi kormányzó és az orosz közlekedési miniszter részvételével.

A szerencsétlenség közvetlen oka egyelőre nem ismert, de vasárnap Moszkvában megkezdődött a repülőgép fekete dobozainak vizsgálata. Az orosz Államközi Repülésügyi Bizottság közleménye szerint a fedélzeti adatrögzítő berendezések súlyosan megrongálódtak és dekódolásuk akár egy hónapig is eltarthat. A vizsgálat irányítását vasárnap Alekszandr Batirkin, Oroszország Nyomozó Bizottságának elnöke személyes hatáskörébe vonta, és az általa irányított testület különlegesen fontos ügyekkel foglalkozó szakembereit bízta meg a körülmények elemzésével. A nap folyamán mintegy 40 személyt kihallgattak, köztük a repülésirányítás munkatársait, a repülőtér egyéb munkatársait és az áldozatok hozzátartozóit.

Nemzetközi csapat vizsgálódik

A polgári utasszállító repülésre vonatkozó nemzetközi szabályok értelmében a vizsgálatban az illetékes orosz hatóságok mellett az Egyesült Arab Emírségekből érkezett, valamint amerikai és francia szakemberek is részt vesznek, mert a dubaji központú légitársaság tulajdonban lévő repülőgépet az Egyesült Államokban, a hajtóműveket pedig Franciaországban gyártották.

Sajtóértesülések szerint az illetékes hatóságok azt feltétezik, hogy a tragédiát emberi tévedés, műszaki hiba, vagy a Rosztov-na-Donu környékén a katasztrófa éjszakáján tomboló vihar okozhatta.

Leonyid Beljajev, a rendkívüli helyzetek kezeléséért felelős orosz kormányzati tárca miniszterhelyettese közölte, hogy vasárnap folytatódott a roncsok vizsgálata, a holttestek DNS alapján történő azonosítása és az áldozatok hozzátartozóinak támogatása.

Az utasok között 44 orosz, nyolc ukrán, két indiai és egy üzbég állampolgár volt, többségükben turisták. Az ukrán állampolgárok közül sajtóértesülések szerint ketten vagy hárman a (Rosztovhoz közeli) kelet-ukrajnai szakadár területek lakosai voltak. A személyzet nemzetközi volt. A szerencsétlenségnek magyar áldozata nincs.

Kétszer próbált landolni a pilóta

A gép a Rosztov-na-Donu környékén tomboló viharos időjárás miatt mintegy két órán át körözött a repülőtér légterében, és erős oldalszélben másodszorra kísérelte meg a landolást, amikor helyi idő szerint hajnali 3:42 perckor mintegy 250 méterrel a leszállópálya előtt a földnek csapódott.

Sajtóértesülések szerint a ciprusi pilóta a második leszállási kísérletet is meg akarta szakítani, amikor a baleset bekövetkezett. A viharos időjárás miatt előzőleg több járatot a közeli Krasznodarba irányítottak át. A FlyDubai vasárnap közölte, hogy az azonnali anyagi nehézségek áthidalására utasonként 20 ezer dollárt fizet ki az áldozatok hozzátartozóinak. Az orosz állam szombaton fejenként mintegy 15 ezer dollárt ajánlott fel.
Makszim Szokolov orosz közlekedési miniszter bejelentette, hogy Roszstov-na-Donu repülőterét akár már hétfőn ismét megnyithatják a légi forgalom előtt.

Gait al-Gait, a FlyDubai vezérigazgatója vasárnap Dubajban kijelentette, hogy teljes mértékben megbízik az orosz hatóságok által folytatott vizsgálatban. Ugyanakkor hangoztatta, a repülőtér nyitva állt a gépek fogadására, és hogy a repülés irányítói szerint az időjárási körülmények lehetővé tették a repülést. Az Interfax hírügynökség szerint az orosz repülésirányítók arról számoltak be a nyomozóknak, hogy a katasztrófát megelőzően időben elküldték az időjárási adatokat, egyebek között azt, hogy a látótávolság a balesetet megelőzően mintegy 3,5 kilométer volt.

Az orosz és a közel-keleti biztonsági szolgálatok a korábbinál is fokozottabb figyelemmel viszonyulnak a repülésbiztonsághoz azt követően, hogy tavaly októberben a Sínai-félszigeten lezuhant egy orosz utasszállító. A gép elpusztítását az Iszlám Állam (IÁ) dzsihadista szervezet vállalta.

A 2008-ban elindított FlyDubai fapados légitársaság erős növekedést produkált 2014-ig. Jelentős balesete korábban nem volt. Ötven Boeing 737-es gépből álló flottájával 90 olyan járatot működtet, amely Dubajtól legalább hatórányi utat teljesít.

Újraindult a légiközlekedés Rosztov-na-Donuban, kényszerleszállás Moszkvában

A leszállópálya sérüléseinek helyreállítása után hétfő reggel újraindult a légi közlekedés a dél-oroszországi Rosztov-na-Donu városban, a szombati szerencsétlenség helyszínén; közben arról adott hírt az orosz média, hogy Moszkvában kényszerleszállást hajtott végre egy utasszállító.

A leszállópálya roncsok által megrongált, mintegy 300 méteres felületét 12 óra alatt állították helyre. Az első kísérleti leszállást a rendkívüli helyzetek kezeléséért felelős szövetségi minisztérium An-148-as repülőgépe hajtotta végre, majd Rosztovból felszálltak az első utasszállítók is.

Moszkvában a hét végi előzetes vizsgálat után szakértők megkezdték a dubaji repülőgép erősen megrongálódott feketedobozainak elemzését. 

Sajtóértesülések szerint a leszállást kétszer is megkísérlő dubaji gép dugóhúzóba került, ezért nem kizárt, hogy elromlott a magassági kormánya.

A vizsgálat irányítását vasárnap Alekszandr Batirkin, Oroszország Nyomozó Bizottságának elnöke személyes hatáskörébe vonta, és az általa irányított testület különlegesen fontos ügyekkel foglalkozó szakembereit bízta meg a körülmények elemzésével. Hétfőn folytatódott a roncsok vizsgálata és a holttestek azonosítása DNS alapján.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.