Természetesen az sem mindegy, hogy az utóbbit milyen módon kínálják fel. De nézzük az első kettőt! A Qatar Airways ferihegyi irodájába megérkezve a szerdai langymeleg, késő nyári délutánon voltaképpen az előétel előételével várta az utazásszervezőket és a szaksajtót Kiss Réka, a légitársaság repülőtéri szolgálatvezetője. Míg végig kóstoltuk a zamatos kanapékat, Gereczi Tamástól, a cég magyarországi marketing koordinátorától a megtudtuk: a lazacokat és garnélákat a Budapest Aeroservice catering üzemében illesztették ilyen gondosan a kenyérkékre. A fedélzeti menük összeállítását némi többletberuházás révén a catering cég immár a muzulmánok Halal étrendje szerint eljáró Halal séfek irányítják, az alapanyagot pedig ellenőrzött forrásból szerzik be Budapestről. De a Qatar fedélzetén nem csupán a Halal szerint étkezhet, aki menetjegyet vált a Budapest-Doha járatra, vagy onnan tovább bárhova a 102 desztinációt repülő légitársaság fedélzetén.
A fenti finom falatok persze csak a business osztályú utasoknak járnak, de úgy tűnt, hogy a turistán utazóknak sem lehet okuk panaszra; pénzükért a közel hatórás út során üresen nem fog korogni a bendőjük.
Fejtámla és masszázs
Majd miután étkeztek annyit, amennyi jól esett, kényelmesen nyújtózhatnak el mindkét osztályon. Voltak, vannak és lesznek légitársaságok, melyek egy adott típusba, itt történetesen egy A320-asba annyit utast zsúfolnak be, amennyit a típus légialkalmassági tanúsítványa csak megenged. Na, a Qatar nem ilyen. Közel 140 személyes, Budapestre közlekedő gépén egy 190 centi körüli utas is még talál jó néhány centit a térde előtt, az előtte lévő ülés mögött a turistán. Ez a távolság valamelyest lecsökken, ha hátradönti az ülést, mivel a háttámla dőlésével egyidejűleg az ülőlap előre csúszik, mintegy kagylószerűvé téve az ülés élményét. Sokan találkoztak már azzal a kellemetlen jelenséggel repülőgépen történő alvás esetén, hogy a fejük össze-vissza lecsuklik a háttámla tetejéről, folyvást megszakítva az alvást. Ennek elejét lehet venni egy megfelelően formált, állítható magasságú fejtámlával - mint a Qatar turista osztályú ülésein. Akit esetleg más légitársaságoktól ez érdekel, keresse fel bátran a dohai illetékeseket!
Különös mindig az az optikai csalódás, amit egy jól eltalált, tágas business osztály okoz egy keskeny törzsű gépben. A széles ülések és még nagyobb sortávolságok miatt az embernek az az érzete támad, hogy az A320-as egy csapásra egy A330-assá vált. Addig is, amíg a szem és a józan ész egy vonalba kerülnek, az ember a felhajtható karfát felemelve bekapcsolja az ülések kárpitja alatti masszírozó berendezést. Nem részletezem, tessék kipróbálni! És ha kellemes volt, még a fedélzetről lehet küldeni egy sms-t. Igen, a mobil használható persze hívásra nem - ez repülésbiztonság. Ja, az sms küldéséért nem a légitársaság kér pénzt, otthon rendezzük mobilszolgáltatónknál, azon a tarifán, ami az épp átrepült országban hatályos. Kutyafáját lemerült a laptopom! Semmi gond, az is feltölthető a fedélzeten.
Új gépekkel új járatok, avagy Budapest naponta
A szerdán Budapestre érkezett A320-as - mint a pilótákkal a cockpitban beszélgetve kiderült, a legújabb a légitársaság flottájában; nincs egy hónapos. De a cég gépeinek átlagos életkora se nagyon haladja meg a 4 évet. Mindig izgalmas egy új gépet bejáratni - mondja a kapitány. A légitársaságnál amúgy elenyészőek a műszaki hibák - tájékoztat Gereczi Tamás.
És így lesz ez akkor is, amikor a 2011-ben az év legjobb légitársasága Skytrax-díjban részesült Qatar Airways szeptember 14-től a heti négy helyett naponta repüli a Budapest-Doha útvonalat. Az emiatt megnövekedett repülőtéri feladatok ellátásához 6 főre bővül a légitársaság ferihegyi személyzete is - tudtuk meg. Bukarest ezután Szófiával társul; utóbbi új járat lesz a hálózatban, Bakuval, Tbiliszivel, Entebbével és Oslóval együtt. Gereczi Tamás elárulta: a cég évente 10-12 új desztinációval bővíti úticéljai számát, így 2013-ra már 130 helyet repülhet. Ebből minket Magyarországról az ún. back tracking és az emiatti, egy utasra jutó többlet széndioxid kibocsátásának elkerülése végett a közel-keleti térségben, illetve az attól még keletebre lévő városok érdekelhetnek. Így például Katmandu, ahova az európai légitársaságok megfelelő hatótávolságú gépei a domborzat adta rövid kifutó miatt nem annyira repülnek. A spirituális és kalandturisták így rá vannak bízva például a Qatarra és elég egyszer átszállni.
De túl a környezetvédelmi és időnyerési megfontolásokon ugyanilyen meggyőző a légitársaság által kínált jegyek ár-érték aránya. A hazai eladások pedig nőnek - derült ki. Feljövőben mind az online értékesítés, mind a légitársaság értékesítési irodájában eladott jegyek száma, csakúgy mint a IATA irodák eladásai.