hirdetés
hirdetés

Nagy reptereink idei éve

Rekordforgalom Ferihegyen, vidéken túlélés

Mozgalmas volt az idei év három nagy repterünk – Budapest, Debrecen, Sármellék – életében. Történt vezető- és tulajdonosváltás, jött új üzemeltető, indultak új járatok és kezdődtek vagy befejeződtek jelentős fejlesztések. Vegyes a kép. Mindenesetre a két nagy vidéki reptér továbbra is az életben maradásért küzdve keresi az új utakat, miközben Ferihegy minden idők legnagyobb forgalmát várja idénre.

hirdetés

A Budapest Airport (BUD) statisztikái szerint minden idők legforgalmasabb évét regisztrálhatja a budapesti repülőtér. Januártól októberig 7,64 millió utas fordult meg itt. A fellendülés kitarthat az év utolsó harmadában is, így teljesülhet a BA azon várakozása, hogy a 2011-es forgalom elérje a 8,7 milliót. Az idei év eseményekben is gazdag volt Ferihegy számára. Például év közben átnevezték, de új járatok is indultak. Az immár Liszt Ferenc nevét viselő repülőteret üzemeltető BUD kommunikációs igazgatója, Hardy Mihály arról tájékoztatott: jövőre is lesznek új járatok – rövid, közép- és hosszú távú egyaránt –, de ezek még tervezési fázisban vannak, a konkrét desztinációk egyelőre homályba vesznek. Annyit azonban megtudtunk, hogy hiánypótló lehet Dél-Franciaország marseille-i céllal. Szintén felmerülhet egy újabb észak-amerikai reptér bevonása, amely lehet Toronto, Chicago vagy Cleveland. Ugyan a téli menetrend idejére nem üzemelteti járatát Riga és Budapest között az airBaltic, de nyáron ismét erre berreg majd a társaság Q400-asa – tudtuk meg. A járat jövő évi folytatása körül – mint arról korábban a Turizmus Online-on beszámoltunk – felmerültek kétségek, amikor az airBaltic politikai és gazdasági viták kereszttüzébe került. A helyzet azonban rendeződött, Hardy Mihály tájékoztatása szerint a magyar piac továbbra is fontos a Baltikum számára. Egy reptérközeli forrásunktól ugyanakkor úgy értesültünk, hogy a számos gonddal küzdő Malév gyengén szerepelt a idén. A BUD legnagyobb ügyfeleként a magyar légitársaság korábbi 42%-os részesedése 36 százalékra csökkent az idei év eltelt időszakában. Azért a szintén növekvő átszállóforgalom mégis nekik köszönhető. A fapadosok esetében 4,1%-os növekedés várható; hozta jó formáját a Wizz Air és az easyJet. Ugyan a Wizz előadott némi csiki-csukit a végül felfüggesztett isztambuli járatával, de indított új járatot is Dortmundba. A hagyományos légitársaságok közül a Turkish Airlines, a Lufthansa és az Air France–KLM vezette a mezőnyt.

Az újonnan indított járatok is hozták az elvárásokat. „A Qatar Airways sikersztori” – újságolta Hardy, utalva a dohai járat közvetlenné és napivá válására. Az A320-as szeptember óta nem száll le Bukarestben, és naponta repül a két város között. Eredményes nyári szezont zárt az American Airlines és a Delta is. Utóbbi azonban jövő nyártól már nem közlekedik New York JFK és Budapest között – árulta el Melles Botond, a légitársaságot képviselő Air France–KLM magyarországi igazgatója. A járat ugyan hozta az utasszámokat, a bevételt viszont nem, így a járatot a hivatalos közlés szerint felfüggesztették. Nem tudni, meddig. Még idén májusban merült fel Ferihegyen egy harmadik – 2C terminál – megépítésének ötlete. Ez még jó ideig biztos nem fog állni, a forgalmi adatok egyelőre nem indokolják. 10,5 milliós éves utasforgalomnál jön el az idő, hogy az idén átadott SkyCourt és az A-B terminálok találkozásánál tervezett utashidak építésébe fogjanak. Ehhez már kéznél az összes engedély, illetve terv – tudtuk meg. Némi jogi huzavona előzi még meg a Hochtief által építendő repülőtéri szálloda kivitelezését. A beruházó szeretne jelzálogot felvenni az épülő ingatlanra, de a hatályos megállapodás értelmében a 2-es terminálok melletti – jelenleg parkolóként használt – terület harmadik félnek, azaz a jelzáloggal terhelő banknak nem adható tovább. Folytatódnak a roadshow-k kül- és belföldön egyaránt. A BUD legközelebb a bécsi ACTB-n kínálja magát, de megjelenik a WTM-en, illetve az ITB-n is, ahogy az Utazás Kiállítást sem hagyhatja ki. Érdeklődésünkre, hogy ezek a turnék beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeket, Hardy Mihály igennel felelve az osztrák példát hozza fel; Ausztriából többen érkeznek balkáni és mediterrán járatokhoz. Az év második felében felmerült a Hochtief repülőtéri üzletági tulajdonrész eladása. Vevőként szóba került a Frankfurt-Main repteret üzemeltető Fraport, a francia Vinci építőipari vállalat, valamint a Hainan Airlines-tulajdonos HNA cégcsoport is. Az adás-vétel története lapunk nyomdába kerüléséig nem fejeződött be. A Hochtief még folytatja a tárgyalásokat a vevőkkel – tudtuk meg Hardy Mihálytól.

Debrecen: cargo rulez

Az idén üzemeltető- és vezetőváltáson is átesett Airport Debrecent 2011 áprilisáig vezető Farkas András ugyan a szezon elején még arról számolt be, hogy 2011 jobban indult, mint az előző év, a folytatás már aggodalomra adott okot. Az új üzemeltető, a Xanga cégcsoporthoz tartozó Airport Debreceni Holding Vagyonkezelő Kft. ügyvezető igazgatója, Papp Csaba arról tájékoztatott: a személyforgalom közel húsz százalékkal csökkent az előző évhez képest, lapzártánkig mintegy 19 000 utast szolgált ki a repülőtér 1386 gépmozgás mellett. Utóbbi tízszázalékos csökkenés 2010-hez képest. A tervezett három török charterből végül csak kettő közlekedett. Jelentős változás idén már nem várható – mondta Papp. Hozzátette, egy-két katonai szállítógép tűnhet még fel. Ugyanakkor jövő évre vonatkozóan már van érdeklődés. A chartereztetők részéről ismét szóba kerültek görögországi úti célok, illetve Törökország Égei-tenger menti vidéke is. Itt talán Bodrum lehet esélyes.

A terminált egyelőre nem kell továbbfejleszteni. Jelenlegi formájában az épület évi 5-600 ezer utas fogadására alkalmas. Még az a 100 ezer is messze egyelőre, amely fölött az új üzemeltető 2013-tól utasonként nettó 15 eurócent használati díjat köteles fizetni, de legalább évi 45 ezer eurót és áfáját a városnak. Az új üzemeltető átvállalta az AD tavaly felhalmozott 280 milliós veszteségének finanszírozását is. Továbbra is szó van egy – vagy több – menetrend szerinti járat indításáról. A korábbi tervek szerint egyegy ilyen járat valamely nagy németországi, esetleg angliai (Frankfurt, London) reptérre hordott volna rá. Ez továbbra is tervbe van véve – árulta el Papp Csaba. Mi több, az üzemeltető a várossal kötött szerződésében vállalja is, hogy a szerződés aláírásától számított öt éven belül ezt megteszi. Ha a személyforgalom nem is hozta a várt számokat, a teherfuvarozás szárnyalt. 250%-os növekedést produkált a cargo. A forgalom ekkora mértékű növekedése Papp Csaba elmondása szerint az új üzemeltető által fejlesztett debreceni ipari parknak köszönhető. A gépek elsősorban Romániába, Bulgáriába közlekednek napi rendszerességgel. A Xanga komoly potenciált lát az üzletágban. Eddig is bérelt több mint tízhektárnyi területet a reptéren ebből a célból, de birtokon belülre kerülve a jelenlegi üzemterület többszörösére fejlesztheti a cargobázist 2015-ig. Már idén decemberben várható a fejlesztések részleges átadása, hamarosan megtartják a bokrétaünnepséget.

Felépülőben, de télen zárva

A sármelléki Fly Balaton repülőtér idén elsősorban azzal került az érdeklődés központjába, hogy üzemeltetője, az SCD-csoport eladta a hosszú távú üzemeltetési jogot a csoport teljes portfólióját megvásárló, az adásvétel előtt alig néhány nappal 500 ezer forintos törzstőkével bejegyzett Turisztikai Hungária Kft.-nek. Az új üzemeltető fontosnak tartja a légikikötő életben tartását, hosszú távra szakmai partnereket keres maga mellé. A hírek szerint Hévíz önkormányzata is beszállna az üzemeltetésbe, a legnagyobb hasznot végül is ők húzzák a repülővel érkező vendégforgalomból. Mindeközben felszámolási eljárás folyik az egykori tulajdonos Cape Clear Aviation Kft., valamint a korábbi bérlő és üzemeltető SCD-jogutód Aviation Group cége, az FB Airport Kft. ellen. Mindkét esetben sorsolás útján a Vectigalis Zrt.-t jelölték ki a felszámolás végrehajtására. A repülőtér tavalyi válságos állapotából felépülőben van idén, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy 2011 szeptemberének végéig mintegy harmadával nőtt az utasforgalom. 17 200-an vették igénybe a repülőteret, ebből úgy 13 ezren érkeztek nagygépen, a maradék kisgépes forgalom. Az biztos viszont, hogy Sármellék idén még nem válik egész éves repülőtérré.

Télen bezárnak – tudtuk meg Nagy Gábortól, a Turisztika Hungária Kft. ügyvezetőjétől. Se személy- se cargoforgalom nem érinti a sármelléki betont. Egyelőre nincs szó menetrend szerinti járat beindításáról sem. Az emelkedő utasforgalom a szállodai foglaltságban is megmutatkozott; 25 ezerrel több vendégéjszakát töltöttek idén a repülővel érkezők a térség szállodáiban. A növekvő forgalomnak persze ára volt; 25 százalékkal olcsóbban kínálták idén a charterekre szóló menetjegyeket az utazásszervezők. A sármelléki forgalomért évek óta jelentős erőbedobással dolgozó Mutsch Reisen elégedett a szezonnal. Olyannyira, hogy jövőre hetente közlekednének a hamburgi, berlini, frankfurti, valamint düsseldorfi charterek. Új desztinációk is szerepelnek a jövő évi tervben; Zürich vagy Friedrichshafen merült fel. Szintén tervezik a szezon három héttel történő meghosszabbítását, azaz október 22-ről november közepére tevődne át az utolsó járat érkezése. Kedvezmény jövőre is várható, szezonalitástól függően. Szó van arról is, hogy az eddigi szállodákon kívül más – elsősorban a Balaton északi partján lévő – szállodákkal is szerződnének.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai