Ryanair-Wizz Air: nemtelen küzdelem

Az utóbbi két hétben egymás kezébe adja a kilincset a budapesti Intercontinental szállodában a Malév „hagyatékáért” küzdő két fapados, a Ryanair és a Wizz Air, hogy aktuális terveiről beszámoljon. Ezúttal a Ryanairen volt a sor, egy nappal azt követően, hogy a Wizz Air bejelentette Debrecen-London Luton járatának júniusi megnyitását.

Kedden - immár negyedik alkalommal - az ír úr vagy helyettese, Michael Cawley ismét különgépen látogatott el hazánkba. A Boeing 737-800-as fél tizenkettőkor ért földet a Ferihegyen. Bizonyára a légitársaság 80, a téli időszakban épp pihenő gépéből akad egy-egy amelyiken az alkalmanként legfeljebb 10 fő idejön egy budapesti kora délutánra. (Létszám egy repülőtéri forrásunktól).

Óvónéni!

Ezúttal azért reptették ide magukat pár tonna kerozint elpöffentve a Ryanair vezetői, hogy elmondják: kedden hivatalosan is panaszt emeltek az EU-nál a Wizz Air ellen annak tulajdonosi szerkezete miatt. Mint Cawley elmondta: az uniós légitársaságok tulajdonosi szerkezetében többségében kell lennie az uniós polgároknak. Legfeljebb 49%-a tartozhat unión kívüli érdekeltségekhez.

Ez szerinte nem így van a Wizz Air esetében. Erre újabb bizonyítékokat is talált az ír „versenytárs”. Melyek, hogy a Wizz Air-t birtokló máltai trösztök élén álló, bizonyos Stuart Blackburn képviseli a nem európai tulajdonosokat. Arra vonatkozóan, hogy mire alapozzák feltevésüket, Michael Cawley nem kívánt érdemben válaszolni, csupán annyit közölt: Stuart Balckburn van a fa tetején, ezért okuk van feltételezni, hogy unión kívüli tulajdonosokat képvisel. Mint elmondta: információik megbízhatóak.

Te, hűtlen!

„Tulajdonosi szerkezete miatt a Wizz Air nem hű Magyarországhoz” - jelentette ki Cawley. „A múlt heti sajtótájékoztató alkalmával O'Leary által feltárt pénzügyi helyzete miatt sem” - tette hozzá. Szerinte a Budapest Airport-nak nem szabad egy ilyen „hűtlen és nem fenntartható” légitársaságra alapozni a fejlődését. Arra az újságírói kérdésre vonatkozóan, mely szerint hű lesz-e a 75%-os kihasználtságnál már járatot megszűntető Ryanair, Cawley úgy válaszolt, ha megy az üzlet, igen. Derűlátón megemlítette eddigi 45 ezer budapesti foglalásukat. A „fenomenális” foglalások alapján Michael Cawley esküdött: meglesz az ígért 2,4 millió utas idén.

De drágák!

A bizonyítékok felsorolását követően elmondta: a Ryanair a legjobb, legpontosabb, legolcsóbb. Olcsóságában nem csupán a Wizz Air-rel vetette össze a cég árait, hanem a több hub-bal rendelkező, full-service, Star Alliance-tag Lufthansa-val is, mely szerinte 4-5-ször magasabb árakat kínál, de a Wizznél is 45%-kal alacsonyabb.

Megtömjük a sajtó zsebét, fruttit szórunk a népnek

A hazai médiától meleget, de rengeteg hideget is kapó Ryanair képviseletében Cawley bejelentette: „Rendkívül jól jár velünk a sajtó.” Kijelentését a reklámköltés tervezett mértékére alapozza. Mint tájékoztatott: 250 ezer eurót költenek a nyomtatott sajtóban, 200 ezer eurót rádióban és tévében, további 50 ezer eurót online médiában hirdetésre.

A különgépes különítmény budapesti tartózkodása idején Cawley elmondása szerint 1000 ingyen jegyet osztott ki a légitársaság a West End bevásárlóközpontban a démosz kék ruhát viselő tagjainak. Az ingyen jegyben nincs benne a poggyász és helybíztosítás ára.

Kiderült: bár a Wizz Air debreceni bejelentése után vagyunk egy nappal, a Ryanair nem tervez konkrétan semmi hasonlót. Cawley azonban elmondta: „Örömmel repülünk bármely repülőtérre, feltételezve, hogy műszakilag megfelelnek.” És legyenek jó olcsók - tette hozzá. Nem magyar légitársaságként ugyanakkor a Ryanair nem tud rárepülni a Malév unión kívüli, kétoldalú egyezmények által szabályozott járataira, mivel arra a két ország csak saját országában bejegyzett légitársaságot jelölhet ki.

Kedvezménnyel kedveskedik?

Újságírói kérdésre reagálva, hogy kaptak-e jelentős kedvezményt Cawley elmondta, hogy a Budapest Airport által nyútjható, új járat indításáért járó, csúcsidőn kívül repülő kedvezményeket megkapták. Illetve említette az állítólag a kiesett Malév járatok helyén indítandó járatok után járó kedvezményt is. (Ez - tudtuk meg Hardy Mihálytól - nem konkrétan a Malévra vonatkozik, hanem olyan járatok nyitására, melyeket bármely más légitársaság megszüntetett.) Tehát, már nem volt szó a rejtélyes és nagy mértékű, külön kedvezményekről.

„Nem szeretnénk, ha a Budapest Airport megkülönböztetten bánna egy légitársasággal” - mondta. Visszavonultabban fogalmazott a vezérigazgató helyettese az állami támogatásról is. Elmondása szerint csak a már korábban is bejelentett 5 járatra kaptak marketingtámogatást a Magyar Turizmus Zrt-től. De továbbra is tárgyalásban vannak az illetékes minisztériumokkal, hogy a tevezett 32 járat hasonló támogatásban részesüljön. Ezekre Cawley bevallása szerint megvan a leszálláshoz szükséges résidő (slot) és a kettes terminálról üzemelnek majd. Ha 32 járatról összeségében ezeket bizonyosan nem is tudunk, annyit nem megerősített forrásból megtudtunk, hogy a pénteken már érkező, első Ryanair járatok a kettesre közlekednek.

„I gotta go” - Mennem kell - mondta Cawley egyik utolsó válasza tolmácsolása közepén, és kisvártatva távozott - mint mondta - tárgyalni a kormány és az MT Zrt. képviselőivel.

A Wizz Air magyar voltát korábban firtatta a török légügyi hatóság is, mely  2010 decemberében - értesüléseink szerint - figyelmeztette a fapados isztambuli jegyei árusításának felfüggesztésére, mivel a két ország közötti légügyi egyezmény miatt menetrendszerinti járatot nem üzemeltethetett volna Budapest és Isztambul között. Így lett a járat először az ellentmondásos állandó charter, majd felfüggesztették. Mivel a járat charterként üzemelt, arra jegyet a légitársaság nem értékesíthetett volna közvetlenül csak egy charter-gazda utazásszervező révén. A Wizz Air tulajdonosi szerkezete azért került ekkor elő, mert a két ország között hatályban lévő, kétoldalú légügyi egyezmény nem zárja ki egyik részről sem újabb légitáraságok bevonását, amennyiben azok a szerződő fél, vagy állampolgárainak tulajdonát képezik.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.