Hazai borfogyasztási trendek

Hogyan befolyásolja az eladásokat a koronavírus járvány, az influencerek vagy a vásárlási szokások változása? Zvara Tímea, a Kifli.hu project managere beszélgetett Frittmann Tamás borásszal.

Milyen trendeket látnak a borfogyasztásban?

Az elmúlt körülbelül nyolc évben a rosék helyét az illatos fehérek vették át és kerültek divatba. Ez sok fiatal számára vonzó, akik akár fröccsként is fogyasztják őket. Az irsai közülük a leginkább kiemelkedő, tapasztalatunk szerint a reduktív technológiával készített borok kedveltek, amelyek könnyen fogyaszthatóak.

Milyen innovatív technológiákkal fejlesztik a termelést?

A borászat egy nem túl gyorsan változó iparág. Bár természetesen mindig vannak korszerűbb gépek, a technológia ugyanaz marad. Az eszközökben mi is igyekszünk tartani a lépést, pályázatok függvényében ruházunk be ilyen jellegű kiadásokra. Az egyik új beszerzésünk egy oldott oxigéncsökkentő gép, amellyel palackozás előtt tudjuk szabályozni az oxigéntartalmat.

Mit tapasztaltak, hogyan alakult át a borvásárlás az elmúlt időszakban, például a koronavírus járvány alatt?

Az első hullámban jelentős, a másodikban csekély visszaesést tapasztaltunk. Az elején hatással volt a fogyasztásra, hogy a helyi értékesítés, például vendéglátóegységekben, borkóstolásokon, szinte teljesen megszűnt, ám ezeknek a szerepét átvették a kis- és nagykereskedelmi hálózatok. A bor bizalmi termék, és a borkóstolási tilalmak miatt voltak visszaesések a helyi értékesítésben. A Frittmannál nagy palackszámmal dolgozunk és forgalom nagy százaléka a helyi értékesítés. A harmadik és negyedik hullámban azonban már nem tapasztaltunk a korábbiakhoz hasonló visszaesést és megnövekedett az internetes értékesítés. A vásárlóink nyugodt szívvel rendelték a termékeinket online is.

A Kifli.hu-n csak online értékesítés folyik. Nálunk a vásárlók 12-13 %-a vásárol bort, közülük is 8% kedveli a magyar termelők borait. Ti mit tapasztaltok, hány százaléka zajlik az értékesítésének online?

Nálunk még így is mindösszesen egy százalék, amely a nagykereskedések tekintetében is elenyésző. Ugyanakkor egyértelműen tapasztalható egyfajta átalakulás és egy pozitív tendencia.

Mekkora növekedést tapasztaltak hosszabb távon?

A tavalyi év kivételével minden évben növekedtünk. Az elmúlt 5-10 esztendőben átlagosan 5%-ot, de volt olyan év, hogy a 10%-ot is elértük.

Hogyan változik a változni a vásárlási kultúra?

Hosszú távú előrevetítéseket nem lehet mondani, egyelőre minden csak találgatás, de az online vásárlás, ahogy jóformán minden iparágban, ránk is nagyobb hatással lesz. A konkrét termékek tekintetében az ízlés az illatos fehérek irányába tolódik, ezért is erősítünk éppen ezen a fronton.

A száraz novembert, azaz az időszakos novemberi alkoholstopot mára egyre többen tartják. Ez befolyásolja az eladásokat?

Egy minimális szinten talán, de ez alig mérhető. Jelentősen nem befolyásolja az eladásainkat.

Mennyire számítanak manapság az influencer vélemények? Az átlagos fogyasztót befolyásolja a döntésben, hogy a kedvence mit fogyaszt borból?

A fiatalabb korosztály, amely kevésbé tájékozott a borfogyasztás tekintetében, elképzelhető, hogy szívesebben vásárol olyan termékeket, amelyeket a kedvenceinél látott. A képzettebb fogyasztók, akik jobban ismerik a borokat, kevésbé befolyásolhatók influencerekkel, nekik a szakmai vélemények mérvadóbbak.

Forrás: Kifli.hu / Store Insider


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.