hirdetés
hirdetés

Ideje újragondolni a közösségi autózás fogalmát

A carsharing, vagyis autómegosztás körébe tartozik a Mol Limo- vagy GreenGo-féle szolgáltatás és az olyan is, mint az amerikai Turo, amikor az emberek egymásnak adják bérbe az autójukat.

hirdetés

Magyarországon elsőként a céges, egyirányú modell terjedt el: vannak a szolgáltatók (Avalon, GreenGo, Mol, Share Now), amelyek saját autóparkkal rendelkeznek, felhasználóik pedig egy okostelefonos alkalmazás segítségével egy meghatározott területen belül bárhol felvehetik és letehetik az éppen szabad autókat, adja hírül a qubit szakportál.

Ez gyakorlatilag egy rövid távú autóbérlés, ami annyiban közösségi, hogy egy-egy kocsit többen is használnak, az üzlet viszont egyoldalú: minden egyes ember egyetlen szolgáltatónak fizet a bérlésért.

stars-h2020.eu
stars-h2020.eu

Minek álljon az autó otthon feleslegesen?

A peer-to-peer vagy P2P autómegosztás modelljében a keresleti oldal mellett a kínálatin is a közösség található, vagyis a szolgáltatók (mint a Turo vagy a szintén amerikai Getaround) itt csak platformok, amelyek közvetítenek a saját tulajdonú autójukat bérbe adó felhasználók és a potenciális bérlők között. Ezek a szolgáltatások tehát úgy működnek, mint az Airbnb, csak autókkal.

Az elképzelés tipikus win-win-winnek hangzik: aki úgy érzi, hogy nem használja ki teljesen az autóját, az a bérbeadásával kereshet egy kis zsebpénzt; akinek nem érné meg fenntartani egy saját kocsit, de évente egyszer-kétszer levezetne a horvát tengerpartra a családdal, az tudja, hol keressen kölcsönautót; a szolgáltató pedig megtart néhány százalékot a tranzakciókból, a közbenjárásért cserébe.

Egy vagyont költesz az autódra, hogy az ideje 95 százalékát a garázsban töltse A P2P közösségi autómegosztás alapja az az állítás, hogy az autó az egyik legdrágább, ennek ellenére az egyik legkevésbé kihasznált eszköz, ami egy átlagember tulajdonában lehet.

Igazolják a számítások is

A Boston Consulting Group (BCG) elemzése négy csoportra szedte az autókat, és arra volt kíváncsi, hogy az egyes kategóriákban hol van az a kihasználtsági határ, amely alatt már nem éri meg saját kocsit tulajdonolni – összevetve az éves szinten megtett kilométerszámot és az autók éves fenntartási költségét.

A BCG európai adatokkal dolgozott, és az jött ki, hogy

• a kis méretű autóknál 7500 km a határ (a tulajdonosok 83 százaléka ennél többet használja);

• a kompakt autóknál ugyanez 12 500 km (kihasználtság: 54%);

• a közepes méretű autóknál 16 000 km (37%);

• a nagy autóknál pedig 24 500 km (15%).

Az autómegosztás mindenütt nyerő

Bár a 2020-as évben a koronavírus-járvány miatt várhatóan minden területen borulnak a statisztikák, az elmúlt évek adatai alapján egyértelműen látszik az autómegosztás fellendülése.

A közösségi közlekedéssel foglalkozó Movmi összegzése szerint 2018 és 2019 között 47 százalékkal nőtt az autómegosztást kínáló városok száma globálisan; a legnagyobb egyirányú (tehát bárhol felvehető és parkolható autókat kínáló, Mol Limo-szerű) szolgáltató, a car2go és a DriveNow egyesülésével létrejött Share Now 21 százalékkal, 3,6 millióra növelte felhasználói számát; míg a P2P platformok flottái 80 százalékkal gyarapodtak, felhasználóik száma pedig megduplázódott egy év alatt. 

(forrás: quibit.hu / Forbes.hu)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai