Rekordszámú turista utazott 2015-ben külföldre

A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) jelentése, a World Tourism Barometer szerint a nemzetközi turistaérkezések száma 2015-ben elérte az 1 milliárd 184 milliót, ami 4,4%-os növekedést jelent. 

Tavaly 50 millióval több turista utazott külföldre, mint 2014-ben. 2015 így egymás után a hatodik év, amikor átlagon felül emelkedett a turistaérkezések száma.

„A nemzetközi turizmus új magasságokba tört 2015-ben. A szektor nagyszerű teljesítménye pedig hozzájárul a gazdaság növekedéséhez és új munkahelyek létrejöttéhez” – mondta Taleb Rifai, az UNWTO főtitkára.

A kereslet összességében tehát erős volt, bár az egyes desztinációk esetében természetesen eltérő képet mutat, ami többek között az erős árfolyam-ingadozásoknak, az olajár csökkenésének és biztonsággal kapcsolatos aggályoknak tudható be.

A fejlett gazdaságok növekedése (+5%) meghaladta a fejlődő gazdaságokét (+4%), Európába például 5%-kal több turista érkezett. 5%-os növekedést könyvelhetett még el az amerikai kontinens, valamint Ázsia és a Csendes-óceáni térség. A Közel-Keleten 3%-kal nőtt a turistaérkezések száma, míg Afrika – amelyről korlátozott adatok állnak csupán rendelkezésre – körülbelül 3%-os visszaesésről számolhat be, ami az észak-afrikai országok gyengélkedésének tudható be - ez a térség az érkezések több mint egyharmadát tudhatja magáénak a kontinensen.

Pozitív, de óvatos előrejelzések 2016-ra

Bár kissé alacsonyabb mértékben, mint az előző két évben, de a Turisztikai Világszervezet 2016-ra is növekedést jósol. A trendeket figyelembe véve az UNWTO a nemzetközi turistaérkezések 4%-os emelkedését vetíti előre erre az évre.

Regionális szinten Ázsia és a Csendes-óceáni térség 4% és 5% közötti bővülésre számíthat, várhatóan ugyanígy teljesít majd az amerikai kontinens, Európában viszont 3,5%-4,5% közötti növekedés várható. Afrika és a Közel-Kelet turistaérkezéseit tekintve – nagyobb bizonytalanságnak adva hangot – 2% és 5% közötti emelkedést várnak.

Európa vezet, Afrika csökkenést mutat

Európa abszolút és relatív értelemben is vezeti a növekedési „versenyt”, amihez hozzájárult a dollárhoz és más fő valutákhoz viszonyított gyenge euró. 2015-ben 609 millió turista érkezett a kontinensre, 29 millióval több, mint 2014-ben. Közép- és Kelet-Európa a turistaérkezést tekintve nagyot lépett előre, a 2014-es csökkenést követően ugyanis tavaly 6%-os növekedést könyvelhetett el. Észak-Európába 6%-kal, Dél-Európába 5%-kal, Nyugat-Európába pedig 4%-kal többen érkeztek az előző évhez képest.

Ázsia és a Csendes-óceáni térség (+5%) 13 millióval több turistaérkezésnek örülhetett, mint 2014-ben, összesen 277 millióan utaztak ide. Óceánia 7%-os, Délkelet-Ázsia 5%-os, Dél-Ázsia és Észak-Kelet-Ázsia pedig 4-4%-os növekedést produkált.

Amerikába (+5%) 9 millióval több turista érkezett 2014-hez képest, 191 millióan látogatták meg a kontinens országait. A Karib-térség és Közép-Amerika turistaérkezése 7%-kal nőtt, míg Dél-Amerikában és Észak-Amerikában egy átlagosnak mondható 4%-os növekedés realizálódott.

A Közel-Keletre 3%-kal több, összesen 54 millió külföldi turista érkezett.

Az Afrikában korlátozottan elérhető adatok 3%-os csökkenést mutatnak a nemzetközi turistaérkezésk számában, a kontinens 53 millió látogatót fogadott. Észak-Afrika 8%-ot rontott 2014-hez képest, míg a Szubszaharai Afrikába (vagy más néven Fekete-Afrikába) 1%-kal kevesebb turista érkezett, bár ez utóbbi az év második felében növekedést mutatott 2014 azonos időszakához képest.

Kínából utaztak a legtöbben külföldre

A világ turizmusának 2015-ös növekedéséhez nagy mértékben hozzájárult Kína, az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság, mint küldőpiacok.

Kína 2004 óta minden évben két számjegyű növekedést mutat a kiutazó turisták számát tekintve, és 2015-ben is vezette a listát, amelyből – többek között – olyan ázsiai országok profitáltak jelentősen, mint Japán és Thaiföld, de az Egyesült Államokba és egyes európai desztinációkba is sok kínai utazott.

Ezzel ellentétben a korábban gyors ütemben növekvő Oroszország és Brazília kiutazó turizmusa jelentős mértékben csökkent, tükrözve a mindkét országban jelen lévő megszorításokat, valamint mind a rubel, mind a reál gyengülését gyakorlatilag az összes többi valutához képest.


Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.
Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon?

Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon? 

Él egy Suju Kali nevű 50 éves elefánt Nepálban, aki több mint 30 éve szállít turistákat, és sok elefánthoz hasonlóan ő is szorong, sőt, néha agresszív az idegenekkel. A következőkből kiderül, miért.
A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába

A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába 

A The Boring Phone elnevezésű, valóban nem sokat tudó készülék e héten, a Milano Design Weeken debütált.
Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell

Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell 

Három új kiállítás, ahol átélhetjük az osztrák életérzést.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.