Jön a Turizmus Üzleti Bizalmi Index!

A Turizmusfejlesztők és Tanácsadók Szövetsége (TUTSZ), ahogy arról már korábban hírt adtunk, „Diagnózisok a turizmus helyzetéről" címmel egy átfogó dokumentumot készít a turizmus ágazat jelenéről és elmúlt 10 évéről. Hagyományteremtő szándékkal objektív és átfogó értékelést kíván nyújtani a turizmus hazai szereplőinek a szektor helyzetéről. Teszi mindezt azzal a céllal, hogy Magyarország turizmusát befolyásoló trendek világosan meghatározásra kerüljenek, azok összefüggése és hatása a hosszú távú versenyképességre – az érthető korlátok mellett - egyértelművé váljon.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szerkesztők meggyőződése, hogy a széleskörű együttgondolkodás a turizmus valóságos állapotáról hozzájárulhat ahhoz, hogy a turizmus Magyarországon mielőbb rátaláljon arra a helyes pályára, amit a Nemzeti Turizmus-fejlesztési Stratégia (NTFS) 2030 részben már ki is jelölt. A TUTSZ Kutatási Műhelye ezért érdemi, szakmai vitára, együtt gondolkodásra, párbeszédre invitál minden szereplőt, akinek fontos és érdeke Magyarország turizmusának sikere. A teljes kutatás eredményeit bemutató anyag letölthető innen.

A professzionális megközelítés, a kiegyensúlyozottság és a konstruktív szemlélet szándéka, valamint a közjó szolgálata vezérelte a szerzőket, amikor az objektív tények mellé saját meglátásukat, véleményeiket fejezték ki írásaikban, kerülve a „Good News Agency” szerepet és a megalapozatlan aggályoskodást egyaránt. A „Diagnózisok” arra törekszenek, hogy a hivatalos értékelésekkel párhuzamosan új szempontokkal is gazdagítsák a turizmus hazai megítélését. Az üzenettel széles kört kíván a Szövetség megcélozni: az állami turizmusirányítást, a szakmát és a szélesen értelmezett közvéleményt.

A sorozat most publikált első fejezete a „Kísérlet egy Turisztikai Üzleti Bizalmi Index kialakítására" címet viseli, és ahogy a címe is utal rá, az üzleti bizalmi mutató modelljének felállítását célozza. A Szövetség Kutatási Műhelyének tagjain kívül az együttműködés kultúrájának, szemléletének jegyében bekapcsolódtak a munkába a szálláshely szolgáltatás, a vendéglátás, az utazásszervezés, a közlekedés, az egészségturizmus, a kulturális turizmus meghatározó szakmai és érdekképviseleti szervezetei és fajsúlyos szereplői. Ez lehet a biztosítéka annak, hogy a következtetések levonása során minden terület szempontjai, várakozásai is figyelembe legyenek véve.

A TÜBIX kialakításának fontos részét képezi annak felmérése, hogy a turisztikai vállalkozások, a turizmusban érintett szereplők miképp értékelik egy adott év vállalkozás szintű üzleti eredményeit, azzal mennyire elégedettek, valósítottak-e meg kisebb, vagy nagyobb fejlesztéseket és milyen várakozásaik vannak a következő üzleti periódusra vonatkozóan. A kutatás egy anonim, online kérdőív segítségével valósult meg. A válaszadók a 2019. évre vonatkozó várakozásaikat egy 10-es skálán jelölték.A vizsgált paraméterek nem változtak, vagyis prognózisaikat ugyanazon hét tényező esetében közölhették.

Valamennyi turisztikai szegmensre jellemző, hogy 2019. évi várakozások valamennyire alatta maradnak a 2018. évben tapasztaltaknak. Ezt mutatja a tavalyi 5,62 TÜBIX 5,23-as idei értéke. Tevékenységenként vizsgálva legfeltűnőbb az eltérés a vendéglátás területén működőknél volt, akik 2018. évet az ágazatok között a legpozitívabban (6,18), 2019.-et pedig a legkevésbé (4,86) optimistán látják összességében.

Az online lekérdezés kiegészítéseként a kutatók egy kvalitatív vizsgálatot végeztek annak érdekében, hogy pontosabban be lehessen azonosítani az ágazat működését befolyásoló legfontosabb tényezőket és kiderüljenek azok a problémák, melyek megoldása tovább tudná növelni Magyarország turizmusának teljesítményét. A kutatásnak ez a része valamelyest túlmutat a hagyományosnak mondható bizalmi indexek keretein, bár egy része azért számszerűsíthető is.

Ennek keretében a turizmus szektor 18 kiválasztott véleményformáló vezető szakemberével mélyinterjúk készültek, ez a fejezet az interjúk legfontosabb tanulságainak összegzése. 10 szakmai szervezet elnöke, 4 állami, vagy önkormányzati vezető és 8 szaktekintély adott interjút. A kutatók ezúton is köszönik Aranyossy Mihálynak, Csapody Balázsnak, Czeglédi Gyulának, Flesch Tamásnak, Ganczer Gábornak, Gál Pál Zoltánnak, Glázer Tamásnak, Hülvely Istvánnak, Kálmán Istvánnak, Kárpáti Zsuzsának, Kovács Balázsnak (Ausztria), Kovács Lászlónak, Molnár Juditnak, Niklai Ákosnak, Papp Gábornak, Semsei Sándornak, Szalay Bobrovniczky Alexandrának és Tolnai Juditnak, hogy rendelkezésünkre álltak. A személyes megkérdezésben alábbi kérdések szerepeltek:

1. Melyek a magyar turizmus legnagyobb erősségei a belföldi és a nemzetközi kereslet tekintetében?

2. Melyek a magyar turizmus legnagyobb gyengeségei a belföldi és a nemzetközi kereslet tekintetében?

3. Melyek azok a fontos információk, amelyek a központi adminisztratív és statisztikai rendszerekből hiányoznak saját területén a jó döntéshozatalhoz?

4. Ha kormányzati döntési pozícióban lenne, mi lenne az a három-négy legfontosabb intézkedés, amit megtenne?

5. Milyen szempontokat érvényesítene az NTS 2030 legközelebbi frissítésében?

6. Hogyan értékeli a párbeszéd hatékonyságát a kormányzati döntéshozók és a szakmai szervezetek között?

7. Hogyan ítéli meg Magyarország turizmusának kilátásait 2019-re?

8. Hogyan ítéli meg saját működési területének üzleti kilátásait 2019-re?

9. Hogyan ítéli meg összességében, mennyire mennek jó irányba a dolgok a turizmus területén?

Az összesített válaszok pontos és részletes eredményei elérhetők a TUTSZ honlapján:

http://www.tutsz.org.hu/projektek/turisztikai-uzleti-bizalmi-index

Forrás: Turizmus Online


Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.