hirdetés
hirdetés

A turizmusban is hasznosítják az újabb kutatási eredményeket

Az innováció eredményeinek és az új ötletek megvalósításának fontosságáról, valamint az erre vonatkozó kutatási tapasztalatok gyakorlati alkalmazásáról nyolc ország szakembereinek részvételével tartottak nemzetközi tudományos napokat a gyöngyösi Károly Róbert Főiskolán.

hirdetés

Immár sorrendben a XV. nemzetközi találkozón a kutatók és a gyakorlatban tevékenykedők folytattak párbeszédet egymással. Elhangzott, hogy a 2014-2020 közötti uniós költségvetési időszakban rendkívül jelentős innovációs forrás áll a tagországok rendelkezésére. Egyes vélemények szerint ez vissza nem térő lehetőséget jelent a kelet-európai tagállamoknak. A kihívások és a lehetőségek megfelelő összhangjának megteremtése viszont nagy felelősséget jelent az érintetteknek.

A Károly Róbert Főiskola központi épülete (Fotó: Mentusz Károly)
A Károly Róbert Főiskola központi épülete (Fotó: Mentusz Károly)

A Hírös városban szeretik a helyi termékeket

A konferencia plenáris ülése után tizenhat szekcióban fejtették ki véleményüket a szakemberek a közgazdaságtantól és innovációtól a területi és a környezet gazdaságtanig, illetve az oktatástól a kereskedelemig sokféle előadás színesítette a témakör bemutatását. A leglátványosabb részt a főiskola központi épületének aulájában kiállított több mint félszáz poszter jelentette, amelyek különböző szakterületekhez kapcsolódtak.

Poszterkiállítás az aulában (Fotó: Mentusz Károly)
Poszterkiállítás az aulában (Fotó: Mentusz Károly)


Dr. Ferencz Árpád (Fotó: Mentusz Károly)
Dr. Ferencz Árpád (Fotó: Mentusz Károly)
Jelentős érdeklődés kísérte a turizmus szekció munkáját is. Az elnöklő dr. Ferencz Árpád professzor a Kecskeméti Főiskoláról a Hírös városban tevékenykedő közösségek által előállított helyi teremékek piacra jutási lehetőségeiről beszélt. Ezeket a népszerű kecskeméti vásárokon árulják, ahol a kézművesek is bemutatják portékáikat. A hagyományőrző vásárokat a belvárosban tartják, ahol szívesen sétálnak és töltik szabadidejüket nemcsak a helybeliek, hanem a turisták is. Kiemelte, hogy kérdőíves módszerrel mérték fel a kiállítók, illetve a vásárlók tapasztalatait, és megállapították, hogy Kecskeméten a fogyasztók 50 százaléka tudatosan vásárol. Szeretik az egyedi készítésű, jó minőségű élelmiszereket, a klasszikus termékeket.

Az idősebb turisták biztos vásárlók

Az egészséges városok megteremtésének jelentőségéről, a lakók életminőségéről, az intézményi és a civil szervezetek felelősségéről beszélt Laki Ildikó, aki a Szegedi Tudományegyetemről érkezett. Kutatások szerint egy település akkor lehet egészséges, ha ennek feltételeit céltudatos munkával teremtik meg. A WHO - az ENSZ Egészségügyi Világszervezete - meghirdette az Egészséges Városok Projektet, amely hosszú távú nemzetközi együttműködéssel valósulhat meg. Ebben szerepel - többek között - a társadalmi esélyegyenlőség, a szolidaritás megteremtése. Európában jelenleg 110 város, 26 nemzeti és regionális hálózat kapcsolódott ehhez a programhoz. Nálunk is vannak ezekre vonatkozó kezdeményezések, például Baján, illetve Pécsett. Az élhető városok megteremtése a cél a jövőben - mutatott rá az előadó. Ehhez viszont szükség lesz a partneri együttműködés erősítésére, a fenntarthatóságra, illetve a kapcsolódó építészeti és közlekedési fejlesztésekre.

A továbbiakban Zsarnóczky Martin, aki a gödöllői Szent István Egyetemről jött a konferenciára, a nemzetközi és a hazai gyógyturizmus jelentőségéről beszélt. Kiemelte azokat az 50-90 év közötti egészséges embereket, akik közül sokan folyamatosan utaznak itthon és a nagyvilágban. Szeretik a változatos környezetet, a kulturális értékeket, és biztos váráslóerőt képviselnek a piacokon. Arra törekszenek, hogy lehetőségeik szerint megőrizzék az egészségüket, és ezért tesznek is.

Tokaj, Budapest, Balaton és Szeged

A világörökséghez tartozó Tokaji Borvidék turisztikai fejlesztéseiről szolgáltatói szemmel folytat kutatásokat Virág Ágnes a gödöllői Szent István Egyetemen. Elmondta, hogy az Észak-Magyarország kiemelkedő gyöngyszemének tartott Tokaj és környéke 27 települést foglal magában. Emlékeztetett, hogy különleges területe ez hazánknak, amely az M3-as autópályának is köszönhetően egyre nagyobb szerepet tölt be a turizmusban. Ám a térséghez tartozó településeken rossz állapotban vannak az utak, és a tömegközlekedésen is sok még a javítanivaló. Szükség van további borászati és ezekkel összefüggő programok fejlesztésére is. A borvidék további népszerűsítésére elengedhetetlen a szervezett és céltudatos marketingmunka, valamint a széleskörű kommunikáció. Ez azért fontos, hogy a következő időszakban Tokaj hírneve és turisztikai programjai még több helyre juthassanak el.

Szintén a Szent István Egyetemről érkezett Czabadai Lilla, aki előadásában a hazai települések jelentőségére hívta fel a figyelmet a vidékfejlesztésben. Példaként említette, hogy a kutatások szerint a turizmusban kiemelkedő húzóerőt jelent Budapest, a Balaton vagy Dél-Magyarországon Szeged és térsége. A hazai városok egy része általában olyan feltételekkel rendelkezik, amelyekkel vonzzák a turistákat. A tapasztalatok viszont arról tanúskodnak, hogy ebben is nagyok a különbségek az egyes települések között. A jövőben arra kell törekedniük, hogy a különbségek tovább mérséklődjenek. Így lehet esélyük arra, hogy az idegenforgalmi kínálataikkal minél többen felzárkózhassanak az élenjárókhoz.

Domjánné dr. Nyizsalovszki Rita (Fotó: Mentusz Károly)
Domjánné dr. Nyizsalovszki Rita (Fotó: Mentusz Károly)
Fejlesztések a Mátrában

Miként lehet a turizmus Gyöngyös térségében a fenntartható térségfejlesztés eszköze? Erről beszélt a házigazda Károly Róbert Főiskoláról Domjánné dr. Nyizsalovszki Rita. Elmondta, hogy az utóbbi 4-5 évben nőtt az érdeklődés Gyöngyös és a Mátra iránt. Ez különösen a belföldi vendégéjszakák számában mutatkozott meg. Példaként említette, hogy több minőségi szálloda épült hazánk legmagasabb hegyvidékén, amelyek kedvezően hatottak az idegenforgalomra. Kiemelte, hogy tavaly elkészült Gyöngyös turisztikai fejlesztési terve. Ebben - többek között - fontos szerepet kap a városimázs erősítése, a kulturális örökség, a bor- és a rendezvényturizmus fejlesztése. Azt szeretnék, ha minél több vendég élményközpontja lenne a város. A tervek között szerepel a pipishegyi repülőtér, illetve a Kékestető komplex turisztikai fejlesztése. Megújul a zsinagóga, illetve a Szent Bertalan templom is. A jövőben nagyobb összefogásra, együttműködésre és jobb marketingmunkára lesz szükség annak érdekében, hogy Gyöngyösön és térségében megerősödjön a turizmus.

A Mátra jelenleg egyetlen borhotele a Gyöngyös határában - a híres farkasmályi pincesor előtt - található, családi vállalkozásban működő Sziluett Hotel. Ennek eredményeiről tartott prezentációt a Károly Róbert Főiskoláról Nagy-Kovács Erika. Kiemelte, hogy a család az elmúlt években elért nyereségeit folyamatosan fejlesztésekre fordította. A tulajdonosok fontos feladatuknak tartják, hogy az érkező turistáknak élményeket nyújtsanak, ezért komplex csomagokat ajánlanak. A szálloda erőssége, hogy családias légkörben fogadják a vendégeket, de wellness-részlegük is van. Egyre több borvacsorát is szerveznek, amelyeken meghívott mesterszakácsok készítik el a jó falatokat. Véleménye szerint a borhotel elnevezés húzóerőt jelent a szállodának.

Nagy-Kovács Erika (Fotó: Mentusz Károly)
Nagy-Kovács Erika (Fotó: Mentusz Károly)
A bor- és gasztroturizmus előnyei

Nagy-Kovács Erika a továbbiakban egy másik kutatási témáról is beszámolt a részvevőknek, amit munkatársával, Gálné Czékus Ildikóval folytatott, akivel azt vizsgálták, hogy a hogyan alakul a borturisztika multiplikátor hatása az egri és a mátrai borvidéken. Arra voltak kíváncsiak, hogy a borok - mint gasztronómiai termékek - milyen hasznot jelentenek a többi turisztikai szolgáltatónak.

A felmérések alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a bor- és a gasztroturizmusnak mind a két térségben fontos szerepe van, ugyanis erősítik a borvidékeket, hozzájárulnak a piacteremtéshez, az élményszerzéshez, segítik az infrastruktúra fejlesztését, illetve a tőkebeáramlást is. A vizsgálatok arra is rámutattak, hogy a jövőben a Mátraalján jobban kihasználják a különböző boros rendezvények előnyeit.

Mentusz Károly
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pályázzon és nyerjen!

Meghosszabbított jelentkezési határidő: szeptember 30.!
Legyen részese Magyarország nemzetközi szinten is elismert szálloda- és vendéglátóipari designversenyének, a Klasszis TopDesign 2022-nek, ahol egyedül az számít, mennyire szép, különleges és egyedi az a kisebb-nagyobb szálláshely, vendéglátóegység, irodai vendéglátóhely, borászat, pincészet vagy a Horeca-szegmenst megcélzó digitális platform, innováció vagy más beszállítói termék, amely az Ön tulajdonában van vagy Ön üzemelteti. További információ és a pályázat beadása
: ITT

hirdetés
hirdetés