Erős volt a tavaszi szezon a turizmusban

Májusban is nőtt a vendégéjszakák száma és a szállásdíj-bevétel a kereskedelmi szálláshelyeken a KSH legfrissebb adatai szerint.

A növekedés zászlóshajója ezúttal is a belföldi forgalom volt, amely az utóbbi időszakban tapasztalt 10-20%-os markáns növekedési tendenciát tartotta. A Nemzetgazdasági Minisztérium továbbra is hangsúlyozza, hogy a belföldi turizmus motorja a SZÉP Kártya, amelynek kereskedelmi szálláshelyi felhasználása májusban 58%-kal nőtt tavalyhoz képest. A tárca véleménye szerint a 2012-ben utalt SZÉP Kártya összegek május végi felhasználási határideje elérte a kívánt célt, sikerült jelentősen növelni a tavaszi szezon belföldi turisztikai költését, ezzel is enyhítve a magyar turizmusra még mindig jellemző erős szezonalitást.

A KSH gyorstájékoztatója szerint májusban 884 ezer vendég 2,1 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeinken. Előbbi 4,4%-os, utóbbi 2,9%-os növekedést jelent 2013 májusához képest. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíj-bevétele 10,6%-kal pontosan 18,1 milliárd forintra nőtt.

Már májusban is a Balaton volt a legnépszerűbb

Május hónapban 438 ezer belföldi vendég 1,57 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken, ahol összesen 5,4 milliárd forint szállásdíjat fizettek. Ezek a számok sorrendben 12,7%-os, 13,8%-os és 20,2%-os növekedést jelentenek 2013-hoz képest. A magyarok körében májusban a Balaton volt a legnépszerűbb utazási célpont, a 189 ezer vendégéjszaka 13%-os növekedést mutat tavalyhoz képest.

A belföldi turizmus növekedése mögött továbbra is erőteljesen felfedezhető a SZÉP Kártya növekvő népszerűsége: idén január és május között a kereskedelmi szálláshelyek 5,24 milliárd forint értékben fogadtak el pihenőkártyát, ami 35%-os növekedés az előző évhez képest, ezen belül májusban a felhasználás növekedése közel 60%-os volt. Ezzel együtt továbbra is igaz, hogy idén a belföldi turizmusból származó bevételek növekedését nem pusztán a SZÉP Kártya költés emelkedése adja, a magyar vendégek a fizetésükből is többet költenek hazai utazásra, mint tavaly.

Külföldiek: csökkent a számuk, nőtt a költésük

A külföldi vendégek és az általuk eltöltött vendégéjszakák száma ugyan néhány százalékkal csökkent tavalyhoz képest, de eközben a tőlük származó bevétel 6,9%-kal nőtt. A beutazás enyhe csökkenése mögött két tényező állhat: egyrészt a pünkösdi hosszúhétvége tavaly májusra esett, míg idén június elején volt, másrészt a tavalyi bázis nagyon magas, 2013 májusában a külföldi vendégéjszakák száma 16,4%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

A beutazó forgalom szerkezete nem változott, az első három helyen Németország, Oroszország és Ausztria áll. Májusban mindhárom vezető piac esetében csökkent a vendégéjszaka-szám, Németországból 10,3%-kal, Oroszországból 13,2%-kal, Ausztriából pedig 5,8%-kal. Az adatok értékelésekor figyelembe kell venni, hogy tavaly ilyenkor mindegyik országból növekedett a beutazás, Oroszországból pl. 61,3%-kal.

Az idei év első öt hónapjában tehát ismét növekedést mutatott a hazai turizmus. Január-májusban 3,1 millió vendég 7,4 millió éjszakát töltött el a szálláshelyeken, ami 7,6%-os, illetve 6,5%-os növekedést jelent a tavalyi első öt hónaphoz képest, a bruttó szállásdíj-bevétel pedig közel 12%-os növekedéssel meghaladta a 60 milliárd forintot.

Jó az ár-érték arány

Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár az eredményeket értékelve úgy látja, hogy a beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában az előzetesen vártnál jóval többet nyújtani a látogatóknak. A belföldi turizmus kapcsán kiemelte, hogy a SZÉP Kártya összegek tudatosan kiválasztott, előszezon végi lejárati határideje a tárca szándékainak megfelelően látványosan segítette a tavaszi belföldi forgalmat, ezen keresztül a szezonalitás csökkentését, illetve a vidéki gazdaság erősítését, a vállalkozások versenyképességének növelését.


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?