Van-e jövőjük a kelet-európai légitársaságoknak?

Az Academy of World Business és a Budapesti Gazdasági Főiskola 2012. július 17. és 18. között tartja az Academy of World Business, Marketing and Management Development 2012-es, angol nyelvű konferenciáját a Danubius Hotel Helia-ban Budapesten.

A konferencián több turisztikai témájú előadás is elhangzik. Az első nap az amerikai szerzőpáros, Dawna L. Rhoades és Tamilla Curtis: “Rally ‘Round or Let ‘em Die’: The Airline Dilemma of Eastern Europe” című előadása hangzott el a kelet-európai légitársaságok jövőjével kapcsolatosan.

A légiközlekedés helyzete beleértve az áru- és a személyszállítást is, a nemzetközi és az adott ország gazdasági helyzetével párhuzamosan mozog, ezért az egyik fontos gazdasági indikátor. A nemzeti légitársaságok három okból kifolyólag lehetnek fontosak egy ország számára: az első a katonai, védelmi szempont, mivel számos országban katonai szállítmányokra és a fegyveres erő szállítására is használják a gépeket, ezért a nemzeti légitársaság stratégiai fontosságú. A második ok pusztán gazdasági: a légiközlekedés beleértve a cargo szolgáltatásokat is közvetlenül és közvetve is jelentős számú munkahelyet teremt. Az USA-ban például 5,5 millió fő közvetlenül a szektorban dolgozik, míg 27,5 millió a szektorhoz kapcsolódó tevékenységet végez. A harmadik ok a nemzeti büszkeség, mely miatt kormányok színezettől függetlenül támogatják légitársaságaikat.

Az amerikai kutatópáros Kelet-Európa 7 országának légiközlekedését vizsgálta: Lengyelország, Románia, Bulgária, Magyarország, Szlovákia, Litvánia és Csehország. A vizsgálat alatt a Malév, valamint a szlovák légitársaság megszűnt, az Air Baltic újraállamosítása befejeződött. Egyedül a bolgár légitársaság van privát tulajdonban. Az egységes tulajdoni szerkezet mellett az összes vállalatra jellemző a veszteséges működés, a rugalmatlan árstruktúra, a technológiai lemaradás és az innováció hiánya. További közös faktor, hogy a nemzeti légitársaságok az áruszállításban nem játszanak jelentős szerepet. A működtetés fenntartás mellett a kormányok leggyakoribb érve a munkahelyteremtés, illetve a turizmus ösztönzése. A kutatás eddigi következtetése szerint a térségben egy-egy nemzeti légitársaság megszűnése a fapados légitársaságoknak kedvez, melyek rövid időn belül képesek átvenni a piacot.

A vita során egy felszólaló a térség légitársaságainak imázs problémájáról beszélt, kihangsúlyozva a tényt, hogy egy Malévnak például a Budapest-Frankfurt viszonylaton a Lufthansával kellett versenyeznie és egy külföldi inkább az utóbbit választotta. A dél-afrikai felszólaló a belső problémák fontosságáról beszélt, kiemelve a tréning fontosságát. Súlyos kritikával illette a Liszt Ferenc repülőtér személyzetét, akik érkezésekor képtelenek voltak angolul érthetően megnyilvánulni. Az amerikai és az európai helyzetet összevetve, az előadó az amerikai tradicionális és fapados légitársaságok komplementer szerepét hangsúlyozta, ellentétben az európai helyzettel, ahol a verseny a jellemző. Ennek az a fő oka, hogy Európában a vasúti közlekedés is fejlett, így a porond háromszereplős.

Van-e egyáltalán jövője a hagyományos légitársaságoknak? Az előadó Oroszország példáját hozta fel, ahol két fapados is csődbe ment. Szintén sikeres túlélőnek számit a dél-afrikai légitársaság is, mely a globális verseny helyett ismét saját piaca, Afrika felé fordult.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.