Star Alliance: intenzív terjeszkedés helyett zökkenőmentes utazás

Több millió dolláros technológiai fejlesztésre bólintottak rá a legnagyobb légiszövetség, a Star Alliance vezérigazgatói zürichi tanácskozásukat követően szombaton. A csomagkezelést könnyítő fejlesztés illeszkedik a 2013-ban útjára indított programba. Zürichből jelentjük.

Miközben újabb és újabb légitársaságokkal bővült 28 tagúra a legidősebb légi szövetség, nem feledkeztek meg arról sem, hogy a számítástechnika fejlődése milyen kihívások elé állítja őket. 2013-ban utasfelvételi rendszerüket gondolták át és harmonizálták, egy évvel később a prémium utasok adatbázisának közös használatát reformálták meg, tavaly a mérföldgyűjtés rendszere esett át ráncfelvarráson. Az idei évben a csomagkezelés és az ezzel kapcsolatos információmegosztás egységesítése került napirendre. A szövetség szerint poggyászok repterénként eltérő kezelése, és az információcsere hiányána miatt sokszor nehezen meghatározható egy csomag holléte. Bár a napi 1,7 millió utast szállító Star Alliance szerint saját praxisukban ritkák az ilyen esetek, ha előfordulnak, az nem csak bosszantó az utas számára, de a légitársaság zsebére is megy.

Majd megszokjuk

A több millió dollárosra taksált fejlesztési terv egy másik, szintén Zürichben jóváhagyott felvonása során a repülőtéri utasfelvételi procedúrát egyszerűsítenék a szövetség tagjai által repült légikikötőkben. Egységes repülőtéren kívüli check-in, gyorsított csomagfelvétel, saját címkézés és automatizált úti okmányellenőrzés könnyítené az utasok életét. Némiképp referálva a IATA 72. kongresszusán — elsősorban biztonsági megfontolásokból — is megfogalmazott célkitűzésekre. Tony Tyler IATA-igazgató a brüsszeli merénylet tanulságai alapján sürgette, hogy a repülőterek nyilvános tereiben a lehető legkevesebb ideig, a lehető legkevesebb ember tartózkodjon, amire a megoldást a IATA is részben a fenti folyamatok automatizálásában látja. A fejlesztésekre szánt befektetés a szövetség szerint egy év alatt megtérülhet: a fentiek 1 300 reptéren csökkentik jelentősen kiszolgáló infrastruktúrát. „A bankautomata is furcsa volt sokáig, majd megszokjuk” — nyugtatta meg Mark Schwab, Star Alliance vezérigazgató a tamáskodókat, akik szerint az utasok túlnyomó többsége igényli az utazás előtt a személyes kapcsolatot. Utóbbi persze kultúrafüggő is, de az új technológiával az okos készülékek tulajdonosai hamar megbarátkoznak - tette hozzá Schwab.

Váltás az élen

Év végéig az összes központi repülőterén szeretné a Star Alliance a rendszert beüzemelni. Ekkorra már nem Mark Schwab fogja vezetni a szövetséget. Utódjául a szingapúri születésű Jeffrey Goh-t, a Star Alliance jelenlegi általános vezérigazgató-helyettesét, egyben vezető jogi tanácsosát nevezték ki. Személyében ezúttal nem egy légitársaság első embere veszi át az elnökséget a következő öt évre. A IATA-ból a Star Alliance-hez 2007-ben igazoló Goh a szövetség emberi erőforrásokért, üzemanyaggal és jogi és gazdasági, valamint a tagsággal kapcsolatos ügyeivel foglalkozott. A szövetséget 5 éven át sikeresen vezető Schwab 42 év után távozik.

Diszkont, vegyesvállalat, fehér folt

A terjeszkedés intenzitása kiegészítésre szorul annyiban, hogy a szövetség folytatja a tavaly Chicagóban bejelentett nyitást a fapadosok felé. A South African Airways-leány Mango elsőként állapodott meg útvonalhálózatának bekapcsolásáról. A megállapodás 2016. harmadik negyedévében lép életbe. Az azóta eltelt majdnem egy évre nem elsősorban az útvonalak összecsiszolása, sokkal inkább az IT-háttér kialakítása miatt volt szükség. A fapados partnerségi program kiterjesztésének ez a legnagyobb kihívása Mark Schwab szerint. Hozzátette: kezdeményezésük nyomán több megkeresés is érkezett, többekkel folytatnak párbeszédet. Továbbra sem várják el a fapadosoktól, hogy kiforduljanak önmagukból a partnerség kedvéért, de szolgáltatásaik legjavát a szövetség prémium utasainak rendelkezésére bocsássák.

Költői újságírói kérdésre, mely szerint felvenné-e tagjai közé az Emirates-t a Star Alliance, Thomas Klühr, a zürichi tanácskozást vendégül látó Swiss vezérigazgatója borítékolható választ adott: nem. Mert nem tudna semmi újat hozzátenni a hálózatukhoz — indokolta válaszát. „Vegyesvállalatot azonban bármelyik tag alapíthat szövetségen kívüli légitársasággal is” — mondta. Azonban továbbra is egy nagy fehér folt fénylik a szövetség térképén: Oroszország. Mi arról érdeklődtünk, hogy mikor ünnepelhetünk egy ottani fuvarost a tagok közt? „Amint megtaláljuk a megfelelő légitársaságot” — válaszolta kérdésünkre Jeffrey Goh. Nem lesz könnyű dolguk, hacsak a piac megkerülhetetlen szereplője, az Aeroflot nem vált szövetséget. „Addig is lefoglal minket saját belső hálózatunk tökéletesítése, az egymás közti együttműködés erősítése, valamint az utazás zökkenőmentessé tétele” — fogalmazta meg a hivatalába 2017. január 1-től lépő Goh a következő évek feladatait.

A vezérigazgatók randevújának ezúttal a Lufthansa-csoport tag Swiss volt a házigazdája. A svájci légitársaság éppen 10 éve csatlakozott a szövetséghez. Az évfordulót nem csak a jeles találkozóval ünnepelte a tavaly 16,3 millió utast szállító Swiss, hanem egy új repülőgéppel: első légitársaságként állítják forgalomba a kanadai Bombardier CS100-as típusát. A gép Dublin érintésével érkezett Zürichbe fedélzetén a szövetségi vezérigazgatókkal.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?