37 millió vendégéjszakára számítanak idén Magyarországon

A Magyar Turisztikai Ügynökség kutatási igazgatóságát vezető Czelleng Ádám részletesen beszámolt a magyar turisztikai piacot érő hatásokról és azok következményeiről az ágazat számára az MSZÉSZ közgyűlésén.

Kiemelte, hogy az MTÜ kezdeményezte a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók NTAK-adatszolgáltatása időpontjának módosítását, hogy jobban felkészülhessenek.

Átléptük a 10 milió vendégéjszakát
Rámutatott, hogy 2021-ben már megkezdődött a belföldi turizmus visszaépülése, a vendégéjszakák többsége, 55%-a belföldi vendégektől származott, és ez csaknem teljes mértékben elérte a 2019-es szintet. A nemzetközi vendégéjszakáké viszont lassabb talpraállást mutat világszerte. 2019-ben 42 millió, 2020-ban 23 millió, 2021-ben 24%-kal már magasabb, 29 millió vendégéjszakát regisztráltak hazánkban, ami továbbra is elmarad a csúcsévnek számító 2019-es szinttől. 2022 első negyedévében 5,7 millió vendégéjszakát regisztráltak a hazai kereskedelmi szálláshelyeken, ami 3-szorosa a tavalyinak, mostanra pedig már átléptük a 10 millió vendégéjszakát. A külföldi vendégéjszakák számában 5-szörös növekedés mutatkozott, 2019-hez képest azonban ez még mindig 21%-os elmaradást jelent.

Közeptávon sem számolnak az orosz küldőpiaccal
„Oroszország komoly volument képvisel a magyarországi beutazó turizmusban, 2019-ben a 7. legnagyobb küldőpiac volt hazánk számára. A fővárosban realizálódik az orosz vendégéjszakák háromnegyede, így az oroszok elmaradása komoly érvágás Budapestnek, ezen kívül Hévíz kitettsége jelentős. Évi 10 milliárd forintot költenek nálunk az oroszok, 2021-ben Hévízen másfél milliárd forintot hagytak a szálláshelyeken. Budapesten 4, Hévízen 8 vendégéjszakát tartózkodnak átlagosan” – emelte ki a szakember és hozzátette, hogy középtávon nem számol a magyar piac sem az orosz sem az ukrán beutazással.
Czelleng Ádám arról is beszámolt, hogy február végén a háború kitörésének hírére visszaestek a foglalások, és megugrott a lemondások száma a nemzetközi piacokról. Néhány hét alatt azonban normalizálódott a helyzet, csupán a spanyol és a szerb piacon volt érzékelhető elhúzódó hatás. Feltárta továbbá, hogy a pandémia hatására a stratégiai célok is változtak: Budapesten például a város feljebb pozícionálása helyett a forgalomélénkítés lépett előtérbe. A területi koncentráció csökkentése helyett pedig a szezonalitás mérséklése lett kiemelkedő cél.

AI-prognózisok nagy pontossággal
Március óta három témában futtat látványos imázsfilmeket nemzetközi küldőpiacokon az MTÜ: Budapest épített örökségéről, a fürdőkről és a magyar folklórról. A járvány a küldőpiacokat is átrendezte: a távoli piacok megtorpantak, a közeli országok szerepe felértékelődött.
Czelleng Ádám kitért arra is, hogy az NTAK számára nyújtott adatszolgáltatás lehetővé teszi az adatvezérelt ágazatirányítást és a rugalmasan alakítható marketingtevékenységet. Czelleng hangsúlyozta, hogy az NTAK és egyéb adatbázisok alkalmazásával a ki nem használt turisztikai potenciál elemezhető, ezáltal növelhető a vendégforgalom. Azzal, hogy az adatok alapján elemzik a hozzánk látogató turisták szokásait, nagyon hatékony és célzott kampányokat tudnak indítani akár célcsoportra, nemre, korra, érdeklődésre való tekintettel. Tavaly márciusban indították első mesterséges intelligencián alapuló előrejelzéseiket, amelyek segítségével 1-2 százalékos eltérésekkel tudták prognosztizálni a várható vendégéjszaka számokat. A szakember hangsúlyozta, az MTÜ-nek az a célja, hogy mindezt a szállodák számára is egyre nagyobb mértékben rendelkezésre bocsássa, hogy a szolgáltatók is gyorsan reagálhassanak a piaci változásokra.


A szakember a 2022-es várakozásokkal kapcsolatban elmondta, hogy az MTÜ folyamatosan frissíti prognózisát a gazdasági környezet alakulásával párhuzamosan, jelenleg 37 millió vendégéjszaka elérését prognosztizálják az idén.



Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.