Kiemelte, hogy az MTÜ kezdeményezte a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók NTAK-adatszolgáltatása időpontjának módosítását, hogy jobban felkészülhessenek.
Átléptük a 10 milió vendégéjszakát
Rámutatott, hogy 2021-ben már megkezdődött a belföldi turizmus visszaépülése, a vendégéjszakák többsége, 55%-a belföldi vendégektől származott, és ez csaknem teljes mértékben elérte a 2019-es szintet. A nemzetközi vendégéjszakáké viszont lassabb talpraállást mutat világszerte. 2019-ben 42 millió, 2020-ban 23 millió, 2021-ben 24%-kal már magasabb, 29 millió vendégéjszakát regisztráltak hazánkban, ami továbbra is elmarad a csúcsévnek számító 2019-es szinttől. 2022 első negyedévében 5,7 millió vendégéjszakát regisztráltak a hazai kereskedelmi szálláshelyeken, ami 3-szorosa a tavalyinak, mostanra pedig már átléptük a 10 millió vendégéjszakát. A külföldi vendégéjszakák számában 5-szörös növekedés mutatkozott, 2019-hez képest azonban ez még mindig 21%-os elmaradást jelent.
Közeptávon sem számolnak az orosz küldőpiaccal
„Oroszország komoly volument képvisel a magyarországi beutazó turizmusban, 2019-ben a 7. legnagyobb küldőpiac volt hazánk számára. A fővárosban realizálódik az orosz vendégéjszakák háromnegyede, így az oroszok elmaradása komoly érvágás Budapestnek, ezen kívül Hévíz kitettsége jelentős. Évi 10 milliárd forintot költenek nálunk az oroszok, 2021-ben Hévízen másfél milliárd forintot hagytak a szálláshelyeken. Budapesten 4, Hévízen 8 vendégéjszakát tartózkodnak átlagosan” – emelte ki a szakember és hozzátette, hogy középtávon nem számol a magyar piac sem az orosz sem az ukrán beutazással.
Czelleng Ádám arról is beszámolt, hogy február végén a háború kitörésének hírére visszaestek a foglalások, és megugrott a lemondások száma a nemzetközi piacokról. Néhány hét alatt azonban normalizálódott a helyzet, csupán a spanyol és a szerb piacon volt érzékelhető elhúzódó hatás. Feltárta továbbá, hogy a pandémia hatására a stratégiai célok is változtak: Budapesten például a város feljebb pozícionálása helyett a forgalomélénkítés lépett előtérbe. A területi koncentráció csökkentése helyett pedig a szezonalitás mérséklése lett kiemelkedő cél.
AI-prognózisok nagy pontossággal
Március óta három témában futtat látványos imázsfilmeket nemzetközi küldőpiacokon az MTÜ: Budapest épített örökségéről, a fürdőkről és a magyar folklórról. A járvány a küldőpiacokat is átrendezte: a távoli piacok megtorpantak, a közeli országok szerepe felértékelődött.
Czelleng Ádám kitért arra is, hogy az NTAK számára nyújtott adatszolgáltatás lehetővé teszi az adatvezérelt ágazatirányítást és a rugalmasan alakítható marketingtevékenységet. Czelleng hangsúlyozta, hogy az NTAK és egyéb adatbázisok alkalmazásával a ki nem használt turisztikai potenciál elemezhető, ezáltal növelhető a vendégforgalom. Azzal, hogy az adatok alapján elemzik a hozzánk látogató turisták szokásait, nagyon hatékony és célzott kampányokat tudnak indítani akár célcsoportra, nemre, korra, érdeklődésre való tekintettel. Tavaly márciusban indították első mesterséges intelligencián alapuló előrejelzéseiket, amelyek segítségével 1-2 százalékos eltérésekkel tudták prognosztizálni a várható vendégéjszaka számokat. A szakember hangsúlyozta, az MTÜ-nek az a célja, hogy mindezt a szállodák számára is egyre nagyobb mértékben rendelkezésre bocsássa, hogy a szolgáltatók is gyorsan reagálhassanak a piaci változásokra.
A szakember a 2022-es várakozásokkal kapcsolatban elmondta, hogy az MTÜ folyamatosan frissíti prognózisát a gazdasági környezet alakulásával párhuzamosan, jelenleg 37 millió vendégéjszaka elérését prognosztizálják az idén.