A 3-4 csillagos hotelekben a jövő?

Az árnál és a hirdetéseknél is jobban befolyásolja a magyar szállóvendégek szobafoglalását, hogy hány csillaga van a választott hotelnek – derült ki a Budapesti Gazdasági Főiskola szállodai minőségfejlesztés és vendégelégedettség összefüggéseit vizsgáló kutatásából.

Mégis a magyarországi hotelek alig fele minősíttette magát az Európai Unió szálloda- és vendéglátó szövetségeinek szervezete által alapított HotelStars Union csillagokkal – hívja fel a figyelmet Karakasné Morvay Klára, a BGF adjunktusa, a kutatás vezetője, aki kiemeli, a vizsgálat szerint a rangsorolt szállodák vendégei elégedettebbek is, így a minősítések elterjedése bevételnövekedést eredményezne az egyébként túlkínálattal és alig 50 százalékos kihasználtsággal küzdő hazai szállodapiac számára.

Míg 15 európai országban létezik a hotelek, szállodák valamilyen kötelező osztályba sorolása, addig Magyarországon – bár nemzeti tanúsító védjegy – még nem előírás a HOTREC, az Európai Unió szálloda- és vendéglátó szövetségeinek szervezete által alapított HotelStars Union csillagok alkalmazása. A hazai regisztrált közel 500 szállodából mintegy 380 került minősítésre a tanúsítvány 2012-es bevezetése óta, ami a hazai szállodák kapacitásának csak közel 40 százalékát fedi le. Pedig a minősítő tanúsítvány kiemelt szerepet játszik a hazai szállodák teljesítményében – hívja fel a figyelmet Karakasné Morvay Klára, a Budapesti Gazdasági Főiskola adjunktusa. A BGF szállodai minőségfejlesztés és vendégelégedettség összefüggéseit vizsgáló kutatása szerint a magyar turisták által leggyakrabban keresett 3-4 csillagos szállodák vendégei inkább elégedettek az általuk kapott szolgáltatások ár-érték arányával, mint egy hasonló kategóriájú, de nem minősített, csillag nélküli hotel vendégei. Elégedettségük pedig végső soron bevételben realizálódik – emeli ki a BGF adjunktusa.

Nem mindegy, hogy hány csillagos

„Meglepő módon a csillaggal nem rendelkező szállodák kisebb része nemzetközi lánchoz tartozó, magas minőségű szolgáltatást nyújtó hotel, mely úgy véli, a kiépített márkanév önmagában erős minőségjelzésnek számít. Ugyanakkor a 815 magyar szállóvendéggel, valamint 23 szállodai szakemberrel készített kérdőíves vizsgálat eredményei szerint a hazai vendégek még nem igazodnak el úgy a márkanevek között, mint a tapasztaltabb utazóknak számító amerikai, francia, holland, angol társaik. Emiatt szobafoglaláskor keresik azokat a kapaszkodókat, amik csökkenthetik a szálláshely kiválasztásával kapcsolatos kockázatokat. Ezek közt a csillagok megléte és száma a legfontosabb számukra (3.71 pont, egy 1-től 5-ig tartó skálán), mely biztosabb információforrást jelent, mint az árak (3,22), a minőségtanúsítványok (3,19) vagy a hirdetések (3,19)” – emeli ki Karakasné Morvay Klára.

Alacsonyabb fizetőképességű turisták jöttek hozzánk

A csillaggal nem rendelkező szállodák többsége pedig azok az önálló hotelek, melyek tulajdonosai vagy nem tartják fontosnak a kategorizálást, vagy nem képesek teljesíteni a számukra kívánatos – vagy korábban használt – csillagokhoz tartozó követelményeket. A besoroláshoz szükséges díjak és fejlesztések ugyanis nehéz helyzet elé állítják a hazai szállodák többségét. A 2008-as nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság következtében a hazai turizmus is visszaesett, a szállodák szobafoglaltsága a 2007-es átlagos 50,1 százalékot még 2013-ban sem érte el – ami önmagában tekintve és a környező országokhoz képest is alacsony –, a szállodai üzemeltetési költségek pedig egyes tételeknél akár 20-30 százalékkal is nőttek a válság óta. Emellett a hazai légitársaság megszűnését követően alacsonyabb fizetőképességű turisták kezdtek hazánkba érkezni, miközben a belföldi vendégek jövedelme is zsugorodott. Mindezek a szobaárak kényszerű csökkenését vonták maguk után, ami a szállodák jövedelmezőségének drámai romlásához vezetett. A szállodák nagyobb része költségtakarékossági intézkedésekkel – létszámleépítésekkel, karbantartási munkák, technikai fejlesztések elhalasztásával – próbálta a forgalmi elmaradást ellensúlyozni.

Pedig a hazai szállodák, szállodai szolgáltatások számára a folyamatos minőségfejlesztés létkérdés, emeli ki a BGF adjunktusa: „A BGF kutatása alapján megállapítható, hogy a jelenleg nyereségesen működő szállodák többsége a válságot követően fejlesztésekbe fogott. Sikerüket támasztják alá az elmúlt évek foglaltsági adatai is, eszerint a magasabb kategóriájú, több csillaggal rendelkező szállodák jobb kihasználtságot érnek el, mint az alacsony besorolású vagy besorolás nélküli hotelek. A kapott adatok alapján megállapítható, hogy nagyságrendileg a bevétel 1,5 százaléka fölött érdemes a tulajdonosoknak a minőségfejlesztésre áldozni ahhoz, hogy annak pozitív hatásait már objektív mutatók növekedésében is érzékelni lehessen. Ezt az éves üzleti tervek készítésekor a szállodai menedzsmenteknek is érdemes szem előtt tartani” – teszi hozzá Karakasné Morvay Klára, a BGF adjunktusa.


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.