A karantén office nem egyenlő a home office-szal

Ökölszabályok követése helyett a saját működésünkben feltárt igényekre érdemes építeni az újranyitást követően – mutat rá az Office@home és a Kinnarps friss hazai kutatása, amely az elmúlt 1,5 év munkahelyi változásait vizsgálta. A kutatás vezetői tapasztalatokat gyűjtött a vírus előtti helyzetről, a bekövetkezett változásokról és a jövőbeli tervekről.

A megkérdezett közel 300 vezető válaszaiból kirajzolódik, hogy miként érdemes megtalálni az ideális irodai és home office arányt, hogyan szabályozhatjuk a hibrid munkavégzést, mivel motiválhatjuk a munkavállalókat, mit vessünk be a kontroll ellensúlyozására a bizalom érdekében és milyen eszközökkel csábíthatjuk vissza az irodába a kollégákat. Ezek a kérdések már a járvány megjelenése előtt is kihívást jelentettek a vállalatok számára, azonban a kötelező otthoni munkavégzés hatására a vezetői paradigmaváltás fontossága is felerősödött.

Juttatásból igénnyé vált az otthoni munkavégzés

A hirtelen jött kötelező home office kezdeti megosztó megítélése mára igénnyé formálódott, a funkciója pedig juttatásból a céges folyamatok szerves részévé vált. Ennek köszönhetően menedzsmenti és dolgozói szinten is olyan új kultúra felépítése vált esedékessé, melynek alapköve a bizalom és a technológiai infrastruktúra, ami az irodák átváltozását is magával vonja.

Bár a másfél éve bekövetkezett robbanásszerű átalakulás széles körben népszerűvé vált, kevés vállalat rendelkezett olyan stratégiával és szabályrendszerrel, amire szükség lett volna. Az alkalmazkodás azonnali elkerülésére nem volt lehetőség, azonban a gyors döntések eredményét validálva kialakultak a jövőbeli stratégiák, melynek részeként a többség megtartja a heti 2-3 nap otthoni munkavégzést, amihez szabályrendszert is alkotnak. A válaszadók csupán 4%-a nyilatkozott arról, hogy a későbbiekben nem biztosítja a home office lehetőségét, ami a korábbi 28%-hoz képest nagy változás. Az új rendszer térhódítása tehát egyértelmű.

Nem relevánsak a karantén office tapasztalatai a hibrid irodában

A változások hatására reflektorfénybe került a HR-vezetők és középvezetők szerepe. Elindult egy közös gondolkozás a vezetői fejlesztés érdekében, ami már a Covid előtt is a legnagyobb kihívások közé tartozott, a nagy nyomás hatására pedig még jobban felerősödött a céges kultúra, a kollaboráció, a bizalom, az IT-eszközök és a virtuális kommunikáció fontossága is.

Mára minden kérdésre a Covid nézőpontjából tekintünk, pedig valójában a megélt karantén office eltér a valódi home office fogalmától. Az előbbi során kialakult tapasztalatok emiatt nem relevánsak egy olyan világban, ahol a munkatársak bejárnak az irodába, aki pedig otthon marad, esetleg kimarad valamiből. A járvány alatt megszokott online meetingek nem biztos, hogy kivitelezhetők, amikor a meghívottak egy része open office-ban, másik része pedig otthonról jelentkezik be. Emellett a home office intézményét az IT-eszközökön kívül sok vállalat nem tervezi a jövőben sem hatékonyan támogatni.

Kinyílt tehát egy olyan munkaerőpiaci olló, amiben a home office juttatásból alapelvárássá nőtte ki magát, ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy teljes távmunkában nagyobb kihívás fenntartani a kollégák motivációját és lojalitását, aminek hatására felerősödhet a fluktuáció.

Jelenleg mindenki arra a kérdésre keresi a választ, hogy az otthoni munkavégzés gyakorlata hosszútávon miként integrálható a vállalatok életébe, amihez elengedhetetlenek a feladatok ellátásához szükséges feltételek. A karantén office számos rossz szokást és feltételezést kialakított a dolgozókban és a cégekben egyaránt, amikkel a jövőben is meg kell majd küzdeni. Az otthoni munkavégzéshez kötődő juttatások pedig azt mutatják, hogy sem stratégiai, sem törvényi szinten nem kezelik még megfelelő súlyú kérdésként a témát. A legtöbben megállnak az irodán kívül töltött napok számának meghatározásánál, azonban a hosszútávú eredmények érdekében ennél mélyebb önvizsgálat, folyamat- és irodaoptimalizálás szükséges a cégek részéről. 

Ezek eredményezik ugyanis a munkáltatók versenyképességét, ezért az Office@home és a Kinnarps arra bátorítja a szervezeteket, hogy ne ökölszabályokat kövessenek, hanem a saját működésükben feltárt igényekre építsenek.

Forrás: Hrpwr


A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.
Májusban jön a Budapest100

Májusban jön a Budapest100 

Rekordmennyiségű ház- és közösségi kert nyitja meg idén a kapuit.
Húsvéti tojáskeresés a DinoParkban

Húsvéti tojáskeresés a DinoParkban 

Izgalmas kalanddal várja a DinoPark KÖKI látogatóit a húsvéti ünnepek alatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.