„Sajnálattal és meglepetéssel láttuk, hogy az Országgyűlésnek beterjesztett 2015. évi költségvetési javaslatban a TC soron csupán bruttó 4.9 Mrd Ft szerepel.
Szeretnénk emlékeztetni Miniszter urat arra, hogy az első Orbán kormány idején, 2001-ben 25 Mrd, 2002-ben pedig 28 Mrd volt a TC és értelemszerűen az MT Zrt. költségvetése is jóval magasabb volt a mostanihoz képest. 2002 óta ezek az összegek sajnálatosan folyamatosan csökkentek, erodálódtak.
A nemzetközi gyakorlat szerint a nemzeti marketing finanszírozása állami feladat, versenytársaink turisztikai marketing és promóciós költségvetése többszöröse a magyarországinak, így például Ausztria kb. 10-szer nagyobb működési és marketing célú forrással rendelkezik, nem beszélve arról, hogy a fővárosok, nagyobb települések, régiók önálló turisztikai forrásokkal is rendelkeznek, ami Bécs esetében 7 Mrd Ft, szemben Budapest 50 millió forintjával. Ez utóbbi oka, hogy 2011. január 1-jével az IFA beszedési joga a Fővárostól átkerült a kerületekhez.
A turizmus esetében a finanszírozás nem támogatást jelent, hanem befektetést. Ezt már a kormány is felismerte, hiszen Önök például erre alapozva hosszabbították meg a Forma 1 versenyek rendezéséről szóló szerződést. Másfél évvel ezelőtt jelent meg a Turizmus Panoráma Bulletinben, hogy „mielőtt bárki is sokallná ezt a 7,5 – 8 milliárd forintot egy sportverseny támogatására…, tudnia kell, hogy a KPMG kutatása szerint a Magyar Nagydíjra fordított minden egyes költségvetési forint ötszörösen térül meg makrogazdasági szinten, ráadásul, gyakorlatilag azonnal.” Ez a megállapítás még inkább vonatkozik a turisztikai marketingre.
A csökkenő források hatására turizmusunk – nagy potenciálja, gazdagodó vonzereje ellenére – nem használja ki eléggé gazdaságélénkítő, devizateremtő és munkahelyteremtő szerepét. A szállodák tavaly is csak 50%-os kihasználtsággal működtek, jóval több és magasabb költésű vendégre van szüksége az országnak. Erőteljesebb promócióval, marketinggel kell törekednünk hagyományos európai piacaink megtartására és új, feltörekvő piacok meghódítására. Óriási kommunikációs és promóciós verseny van az egyes fogadó országok között, mindez forradalmian változó, új, digitális technikákkal, online foglalási módszerekkel. Európában a kereskedelmet és az építőipart követően a turizmust a 3. legnagyobb ágazatnak tartják, érdemes ezen a hullámon tartósan fennmaradnunk.
Fentiek szellemében javasoljuk a TC keretének megduplázást. Multiplikátor hatása révén egy ilyen döntés a nemzetgazdaságnak jelentős többletbevételt is generál.
Az MSZÉSZ a jövőben is készséggel működik együtt az MT Zrt-vel a fontos nemzeti turisztikai célok megvalósításában.
Egyúttal javasoljuk a 2014 áprilisában lejárt NGM – MSZÉSZ stratégiai együttműködési megállapodás megújítását is. Szövetségünk szívesen közreműködik egy új stratégia és eszközrendszer kialakításában is.”
Forrás: MSZÉSZ