Utazási döntéseink hátterében megállíthatatlannak tűnő arányban állnak az okos telefonok, alkalmazások. A legoptimistább becslések szerint 2020-ra a mai 2,8 milliárd „internet lakó” száma azonos lehet a Föld akkorra várt 8 milliárd lakosának számával. Ehhez bizonyára hozzájárul az, a hallgatóságot az előbbi jóslatnál kevésbé meglepő tény, mely szerint a mai 3-4 éves korosztály 28%-a „használ” tabletet. Ebben vélhetően szerepet játszik a tabletek és egyéb okos kütyük árának a tömeges értékesítés elterjedésével párhuzamosan folyamatosan csökkenő ára. Míg piacra dobásuk idején akár 500 euróval is könnyítette a bukszánkat egy-egy okos telefon megvásárlása, addig ma már akár 90 euróért utánunk „hajítják”. Hasonlóképpen vagyunk a tabletekkel is — magyarázta, a korábban a Ryanair marketingjét ma a Google-t segítő Paul Sharkey.
A készülékek és nyomogatásukkal töltött idő következtében egyre szaporodnak az úgynevezett mikró momentumaink, vagyis azok a pillanatok, amikor száma, amikor reflexszerűen az okos készülékünkhöz nyúlunk egy — akár utazási — döntés meghozatalához. Ezek azok a pillanatok, amiket az utazási szolgáltatónak a megfelelő tartalommal és technológiával meg kell tudni fognia.
„Ott kell lenni a megfelelő üzenettel, élménnyel minden készüléken!” — figyelmeztetett. „Maguk ott vannak ezekben a pillanatokban?” — szegezte Sharkey kérdését közönségének. A konferenciát megnyitó Könnyid László MSZÉSZ-elnök expozéjában elárulta: digitális szekcióülésén a szövetség már tárgyalta a kérdést.
A szállodaipar számára, csakúgy, mint egyéb idegenforgalmi szolgáltatók számára érdekes adat, hogy a Google saját mérései szerint a magyarok 2015-ban leggyakrabban rákeresett desztináció Budapest volt. Ez már Asabiny Miléva Google Ads hirdetésekről szóló előadásából derült ki. Az utazási döntések előkészítésében a kutatás elsődleges terepe a Google — ismertette. Szintén elmondta, hogy a Google Ads az egyre növekvő számú helyszíni keresések potenciális vevőit csábíthatja saját portálunkra. Ehhez szintén elengedhetetlen a megfelelő kulcsszavak használata. A jó helyezkedéshez érdemes bővebb ismeretekről rendelkezni a látogatók böngészési szokásairól, arról hogy az oldalunkon hol, mennyi időt töltenek.
Tévedünk, ha azt gondoljuk, hogy drámai növekedést a nem is olyan távoli jövőben potenciális fogyasztókká való mai 3-4 évesek korosztályában tapasztalunk. A leginkább fizetőképes 45-59 éves korosztály produkálta a YouTube megtekintések terén a legnagyobb növekedést — tudtuk meg Bodrogi Bozán András, YouTube szakértő előadásából. Az ő két számjegyű, 13%-os gyarapodásuk is hozzájárul ahhoz, hogy — mint arra korábban Asabiby Miléva felhívta a figyelmet — évente 100%-kal nő a mobilon megtekintett videótartalmak száma. A YouTube esetében évi 60 százalékkal emelkedik az oldalon található videók megtekintett perceinek száma — mondta. Az okos telefonon történő megtekintéseké 50%-kal.
A hírlevelekben szereplő videók felét nézik meg. Szerinte érdemes nézhető márkázott tartalomba fektetni. Különösen, hogy becslések szerint három év múlva a az online tartalomfogyasztás mintegy háromnegyedét videók teszik ki.
A fenti fejlemények bár az eddigiektől eltérő kihívások elé állítják a szakmát, nem szabad elfelejteni, hogy a jövőben is a vevő az első. A vevő, aki elégedetlenségével akár 20 percen belül képes telekürtölni a világot — hívta fel a figyelmet Paul Sharkey a szolgáltatói szektor egy axiómájára.