Adatvezérelt marketing a turizmusban

Ahogy Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke fogalmazott a szövetség csütörtöki ülésén, ma az adatoknak, a tényeknek van a legnagyobb szerepe a turisztikai döntésekben. Ezt a gondolatot támasztotta alá és fejtette ki az Adatvezérelt marketing a turizmusban című előadás, Jakab Zsófiának, a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettesének tolmácsolásában.

A nagy érdeklődéssel kísért, több mint 40 perces átfogó prezentáció lényege az volt, mekkora a jelentősége a mai stratégiai döntésekben a 2019-ben bevezetett Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak, az NTAK-nak, amelynek eredményei már ma, a hétköznapi, szakmai döntésekben is megmutatkoznak.

Az NTAK mellett számos adatforrással dolgoznak, vizsgálják többek közt a mobilcella adatokat, a bankkártya használati szokásokat, a közösségi média felületek megjelenéseit, internetes kereséseket, illetve a turisztikai célú költéseket is - természetesen aggregált, anonimizált módon. „A rendelkezésünkre álló adatokból nem csupán a historikus eredmények olvashatók ki, hanem trendek, szokások, különböző küldőterületekre vonatkozó speciális részletek, akár az előfoglalásokra vonatkozóan is. Vagyis az előrejelzések mellett profilok vagy preferált időzítések vonatkozásában is tisztább képet kaphatuk, amelyekkel optimalizálható a marketing mix minden elemének felépítése”- magyarázta Jakab Zsófia az adatok fontosságát. Hozzátette, hogy ezek az adatok a kampánytevékenységek hatásvizsgálatához is hozzá járulnak. Ennek köszönhetően a hazánkba látogató turisták viselkedésének elemzését használva valódi egyénre szabott ajánlatokat tudnak kialakítani. Így olyan célzott üzenetet, olyan csatornán tudnak eljuttatni a fogyasztóhoz, ami tökéletesen illeszkedik nemcsak a fogyasztó szokásaihoz, hanem az érdeklődési köréhez is.

Az átfogó értékesítési- és marketingtevékenység részeként Jakab Zsófia előadásában is felhívta a figyelmet, hogy a szakmai kapcsolatokra épülő értékesítői tevékenység (B2B) tevékenység mellett fontos megkülönböztetni az utazni vágyókat megcélzó (B2C) kampányokat. Ezeket úgynevezett B2B2C kampányok egészítenek ki, melyek különböző szakmai együttműködésekre – légitársaságokkal, médiumokkal, utazási irodákkal…stb – alapulnak, így egyszerre érik el a szakmai és a lakossági turisztikai célcsoportokat. Ezekből a részterületekből épül fel a komplex belföldi és nemzetközi marketing és kommunikációs stratégia. Ebben a struktúrában a térségi márkák is markáns szerepet kapnak. Ezt illusztrálva, évszakokra, utazási motivációkra, és turisztikai termékkínálatra lebontott, marketingtervet mutatott be a vezérigazgató-helyettes.

Már ma élénken érződik ennek a munkának a hatása: 2022-ben a Q4-es kampány hatására összességében 11 százalékkal több nemzetközi vendég érkezett hazánkba. Többségében Németországból, Spanyolországból, Olaszországból és az USA-ból.

Az aktív turizmus erősítése után, május 15. és június 30. közötti időszakban fut az újabb kampány, melynek fókuszában a víz, kiemelten annak szórakoztató funkciója áll, vagyis a szabadvízi strandok, élményfürdők, aquaparkok kapják a főszerepet. Jakab Zsófia többször hangsúlyozta az MTÜ és a szakmai szervezetek együttműködésének fontosságát. A szakma jelen lévő vezetőinek figyelmét pedig felhívta az az időszakos adatszolgáltatási felhívások kapcsán az adatok megküldésének fontosságára.

A közgyűlés több előadója is kiemelte, hogy fontos küldőpiac lett a régió több országa is, köztük Csehország és Románia, melyet Jakab Zsófia is megerősített. Az intenzív sales aktivitásokat illetően érzékeltette, hogy 2016-ban 6 kiemelt piacról beszélhettünk, míg idén már 30 országot nevezhetünk így. Ezeken a piacokon összesen 26,4 millió elérést tudott produkálni az MTÜ az értékesítési aktivitásaival. A vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy Kína fontosságát nem szabad elfelejteni – a német, cseh, román, brit és lengyel beutazás mellett - mert Kínában óriási lehetőség rejlik. Ráadásul újabban a kínai turisták monodesztinációnak tekintik Magyarországot, azaz hosszabb időt, akár 8-9 napot is töltenek nálunk, kifejezetten hazánkat megcélozva.

Az előadást az MTÜ reklámfilmjeinek vetítése színesítette. Ütős, fiatalos stílusú filmeket láthattunk, amelyek különböző vágatokban láthatók majd a különböző országokban.

Az adatvezérelt marketing, illetve ágazatirányítás tehát lényegében egy új korszakot hoz a szakmában, melynek lényege, hogy minden döntés alapját a széles körben gyűjtött adatok jelentik, ezzel is segítve az ágazat szereplőinek munkáját.

Elek Lenke 



Közeleg a főszezon - milyen a jó vendégvárás a Balatonnál?

Közeleg a főszezon - milyen a jó vendégvárás a Balatonnál? 

Balatoni vendéglátás, vendégvárás témában Csapody Balázs, a Kistücsök étterem tulajdonosa, a Pannon Gasztronómia Akadémia (PGA) elnöke kérdezte a tó körül élő, szolgáltatási területen dolgozó szakértőket.
Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot

Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot 

A klímaváltozás a népszerű kirándulóhelyekre is hatással van.
Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat

Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat 

Molnár Ágnes a szálloda nyitása óta az Európafit oszlopos tagja.
Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.