Adatvezérelt marketing a turizmusban

Ahogy Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke fogalmazott a szövetség csütörtöki ülésén, ma az adatoknak, a tényeknek van a legnagyobb szerepe a turisztikai döntésekben. Ezt a gondolatot támasztotta alá és fejtette ki az Adatvezérelt marketing a turizmusban című előadás, Jakab Zsófiának, a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettesének tolmácsolásában.

A nagy érdeklődéssel kísért, több mint 40 perces átfogó prezentáció lényege az volt, mekkora a jelentősége a mai stratégiai döntésekben a 2019-ben bevezetett Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak, az NTAK-nak, amelynek eredményei már ma, a hétköznapi, szakmai döntésekben is megmutatkoznak.

Az NTAK mellett számos adatforrással dolgoznak, vizsgálják többek közt a mobilcella adatokat, a bankkártya használati szokásokat, a közösségi média felületek megjelenéseit, internetes kereséseket, illetve a turisztikai célú költéseket is - természetesen aggregált, anonimizált módon. „A rendelkezésünkre álló adatokból nem csupán a historikus eredmények olvashatók ki, hanem trendek, szokások, különböző küldőterületekre vonatkozó speciális részletek, akár az előfoglalásokra vonatkozóan is. Vagyis az előrejelzések mellett profilok vagy preferált időzítések vonatkozásában is tisztább képet kaphatuk, amelyekkel optimalizálható a marketing mix minden elemének felépítése”- magyarázta Jakab Zsófia az adatok fontosságát. Hozzátette, hogy ezek az adatok a kampánytevékenységek hatásvizsgálatához is hozzá járulnak. Ennek köszönhetően a hazánkba látogató turisták viselkedésének elemzését használva valódi egyénre szabott ajánlatokat tudnak kialakítani. Így olyan célzott üzenetet, olyan csatornán tudnak eljuttatni a fogyasztóhoz, ami tökéletesen illeszkedik nemcsak a fogyasztó szokásaihoz, hanem az érdeklődési köréhez is.

Az átfogó értékesítési- és marketingtevékenység részeként Jakab Zsófia előadásában is felhívta a figyelmet, hogy a szakmai kapcsolatokra épülő értékesítői tevékenység (B2B) tevékenység mellett fontos megkülönböztetni az utazni vágyókat megcélzó (B2C) kampányokat. Ezeket úgynevezett B2B2C kampányok egészítenek ki, melyek különböző szakmai együttműködésekre – légitársaságokkal, médiumokkal, utazási irodákkal…stb – alapulnak, így egyszerre érik el a szakmai és a lakossági turisztikai célcsoportokat. Ezekből a részterületekből épül fel a komplex belföldi és nemzetközi marketing és kommunikációs stratégia. Ebben a struktúrában a térségi márkák is markáns szerepet kapnak. Ezt illusztrálva, évszakokra, utazási motivációkra, és turisztikai termékkínálatra lebontott, marketingtervet mutatott be a vezérigazgató-helyettes.

Már ma élénken érződik ennek a munkának a hatása: 2022-ben a Q4-es kampány hatására összességében 11 százalékkal több nemzetközi vendég érkezett hazánkba. Többségében Németországból, Spanyolországból, Olaszországból és az USA-ból.

Az aktív turizmus erősítése után, május 15. és június 30. közötti időszakban fut az újabb kampány, melynek fókuszában a víz, kiemelten annak szórakoztató funkciója áll, vagyis a szabadvízi strandok, élményfürdők, aquaparkok kapják a főszerepet. Jakab Zsófia többször hangsúlyozta az MTÜ és a szakmai szervezetek együttműködésének fontosságát. A szakma jelen lévő vezetőinek figyelmét pedig felhívta az az időszakos adatszolgáltatási felhívások kapcsán az adatok megküldésének fontosságára.

A közgyűlés több előadója is kiemelte, hogy fontos küldőpiac lett a régió több országa is, köztük Csehország és Románia, melyet Jakab Zsófia is megerősített. Az intenzív sales aktivitásokat illetően érzékeltette, hogy 2016-ban 6 kiemelt piacról beszélhettünk, míg idén már 30 országot nevezhetünk így. Ezeken a piacokon összesen 26,4 millió elérést tudott produkálni az MTÜ az értékesítési aktivitásaival. A vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy Kína fontosságát nem szabad elfelejteni – a német, cseh, román, brit és lengyel beutazás mellett - mert Kínában óriási lehetőség rejlik. Ráadásul újabban a kínai turisták monodesztinációnak tekintik Magyarországot, azaz hosszabb időt, akár 8-9 napot is töltenek nálunk, kifejezetten hazánkat megcélozva.

Az előadást az MTÜ reklámfilmjeinek vetítése színesítette. Ütős, fiatalos stílusú filmeket láthattunk, amelyek különböző vágatokban láthatók majd a különböző országokban.

Az adatvezérelt marketing, illetve ágazatirányítás tehát lényegében egy új korszakot hoz a szakmában, melynek lényege, hogy minden döntés alapját a széles körben gyűjtött adatok jelentik, ezzel is segítve az ágazat szereplőinek munkáját.

Elek Lenke 



Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon

Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon 

Az eseményen az is kiderül, hogy melyek lettek Siófok város borai 2025-ben.
Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben

Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben 

2025. június 8–9-én, vasárnap és hétfőn, immár 14. alkalommal rendezi meg a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum a Pünkösdi Örökség Ünnepet.
Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára

Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára 

És még nem zárult le a nevezési határidő.
Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése?

Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése? 

A teljes magyar divat-, design-, szépség-, valamint játékipari szektort érintő, átfogó felmérést kezdeményez a Magyar Divat & Design Ügynökség.
Új történetek, nyári városnéző séták Pécsett

Új történetek, nyári városnéző séták Pécsett  

A színes kínálat mind a helyiek, mind a városba látogató turisták részére tartogat számos új történetet.
Egy héttel később nyit a Lupa

Egy héttel később nyit a Lupa 

Az eredetileg tervezett időponthoz képest.
Pünkösdi Sokadalom a Sóstói Múzeumfaluban

Pünkösdi Sokadalom a Sóstói Múzeumfaluban  

2025. június 8–9-én, Pünkösdvasárnap és -hétfőn újra életre kelnek a régi idők falusi hagyományai a Sóstói Múzeumfaluban.
Ünnepel az Egri Road Beatles Múzeum

Ünnepel az Egri Road Beatles Múzeum 

Május 31-én nagyszabású programmal ünnepli születésnapját az idén 10 éves Egri Road Beatles Múzeum.
Nyílik a siófoki Plázs – nagyszámú látogatót várnak

Nyílik a siófoki Plázs – nagyszámú látogatót várnak 

Június 7-én immár 10. alkalommal nyitja meg kapuit a Balaton legmeghatározóbb szórakoztató központja, a siófoki Plázs.
Új pénzügyi alapokat kap a turizmus – indul a szektor támogatását célzó hitelintézet

Új pénzügyi alapokat kap a turizmus – indul a szektor támogatását célzó hitelintézet 

A magyar turizmus fejlesztése, a vendéglátás versenyképességének erősítése, valamint a vidéki térségek gazdasági élénkítése kiemelt gazdasági cél, áll az NGM közleményében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.