Adatvezérelt marketing a turizmusban

Ahogy Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke fogalmazott a szövetség csütörtöki ülésén, ma az adatoknak, a tényeknek van a legnagyobb szerepe a turisztikai döntésekben. Ezt a gondolatot támasztotta alá és fejtette ki az Adatvezérelt marketing a turizmusban című előadás, Jakab Zsófiának, a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettesének tolmácsolásában.

A nagy érdeklődéssel kísért, több mint 40 perces átfogó prezentáció lényege az volt, mekkora a jelentősége a mai stratégiai döntésekben a 2019-ben bevezetett Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak, az NTAK-nak, amelynek eredményei már ma, a hétköznapi, szakmai döntésekben is megmutatkoznak.

Az NTAK mellett számos adatforrással dolgoznak, vizsgálják többek közt a mobilcella adatokat, a bankkártya használati szokásokat, a közösségi média felületek megjelenéseit, internetes kereséseket, illetve a turisztikai célú költéseket is - természetesen aggregált, anonimizált módon. „A rendelkezésünkre álló adatokból nem csupán a historikus eredmények olvashatók ki, hanem trendek, szokások, különböző küldőterületekre vonatkozó speciális részletek, akár az előfoglalásokra vonatkozóan is. Vagyis az előrejelzések mellett profilok vagy preferált időzítések vonatkozásában is tisztább képet kaphatuk, amelyekkel optimalizálható a marketing mix minden elemének felépítése”- magyarázta Jakab Zsófia az adatok fontosságát. Hozzátette, hogy ezek az adatok a kampánytevékenységek hatásvizsgálatához is hozzá járulnak. Ennek köszönhetően a hazánkba látogató turisták viselkedésének elemzését használva valódi egyénre szabott ajánlatokat tudnak kialakítani. Így olyan célzott üzenetet, olyan csatornán tudnak eljuttatni a fogyasztóhoz, ami tökéletesen illeszkedik nemcsak a fogyasztó szokásaihoz, hanem az érdeklődési köréhez is.

Az átfogó értékesítési- és marketingtevékenység részeként Jakab Zsófia előadásában is felhívta a figyelmet, hogy a szakmai kapcsolatokra épülő értékesítői tevékenység (B2B) tevékenység mellett fontos megkülönböztetni az utazni vágyókat megcélzó (B2C) kampányokat. Ezeket úgynevezett B2B2C kampányok egészítenek ki, melyek különböző szakmai együttműködésekre – légitársaságokkal, médiumokkal, utazási irodákkal…stb – alapulnak, így egyszerre érik el a szakmai és a lakossági turisztikai célcsoportokat. Ezekből a részterületekből épül fel a komplex belföldi és nemzetközi marketing és kommunikációs stratégia. Ebben a struktúrában a térségi márkák is markáns szerepet kapnak. Ezt illusztrálva, évszakokra, utazási motivációkra, és turisztikai termékkínálatra lebontott, marketingtervet mutatott be a vezérigazgató-helyettes.

Már ma élénken érződik ennek a munkának a hatása: 2022-ben a Q4-es kampány hatására összességében 11 százalékkal több nemzetközi vendég érkezett hazánkba. Többségében Németországból, Spanyolországból, Olaszországból és az USA-ból.

Az aktív turizmus erősítése után, május 15. és június 30. közötti időszakban fut az újabb kampány, melynek fókuszában a víz, kiemelten annak szórakoztató funkciója áll, vagyis a szabadvízi strandok, élményfürdők, aquaparkok kapják a főszerepet. Jakab Zsófia többször hangsúlyozta az MTÜ és a szakmai szervezetek együttműködésének fontosságát. A szakma jelen lévő vezetőinek figyelmét pedig felhívta az az időszakos adatszolgáltatási felhívások kapcsán az adatok megküldésének fontosságára.

A közgyűlés több előadója is kiemelte, hogy fontos küldőpiac lett a régió több országa is, köztük Csehország és Románia, melyet Jakab Zsófia is megerősített. Az intenzív sales aktivitásokat illetően érzékeltette, hogy 2016-ban 6 kiemelt piacról beszélhettünk, míg idén már 30 országot nevezhetünk így. Ezeken a piacokon összesen 26,4 millió elérést tudott produkálni az MTÜ az értékesítési aktivitásaival. A vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy Kína fontosságát nem szabad elfelejteni – a német, cseh, román, brit és lengyel beutazás mellett - mert Kínában óriási lehetőség rejlik. Ráadásul újabban a kínai turisták monodesztinációnak tekintik Magyarországot, azaz hosszabb időt, akár 8-9 napot is töltenek nálunk, kifejezetten hazánkat megcélozva.

Az előadást az MTÜ reklámfilmjeinek vetítése színesítette. Ütős, fiatalos stílusú filmeket láthattunk, amelyek különböző vágatokban láthatók majd a különböző országokban.

Az adatvezérelt marketing, illetve ágazatirányítás tehát lényegében egy új korszakot hoz a szakmában, melynek lényege, hogy minden döntés alapját a széles körben gyűjtött adatok jelentik, ezzel is segítve az ágazat szereplőinek munkáját.

Elek Lenke 



Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.