Adatvezérelt marketing a turizmusban

Ahogy Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke fogalmazott a szövetség csütörtöki ülésén, ma az adatoknak, a tényeknek van a legnagyobb szerepe a turisztikai döntésekben. Ezt a gondolatot támasztotta alá és fejtette ki az Adatvezérelt marketing a turizmusban című előadás, Jakab Zsófiának, a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettesének tolmácsolásában.

A nagy érdeklődéssel kísért, több mint 40 perces átfogó prezentáció lényege az volt, mekkora a jelentősége a mai stratégiai döntésekben a 2019-ben bevezetett Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak, az NTAK-nak, amelynek eredményei már ma, a hétköznapi, szakmai döntésekben is megmutatkoznak.

Az NTAK mellett számos adatforrással dolgoznak, vizsgálják többek közt a mobilcella adatokat, a bankkártya használati szokásokat, a közösségi média felületek megjelenéseit, internetes kereséseket, illetve a turisztikai célú költéseket is - természetesen aggregált, anonimizált módon. „A rendelkezésünkre álló adatokból nem csupán a historikus eredmények olvashatók ki, hanem trendek, szokások, különböző küldőterületekre vonatkozó speciális részletek, akár az előfoglalásokra vonatkozóan is. Vagyis az előrejelzések mellett profilok vagy preferált időzítések vonatkozásában is tisztább képet kaphatuk, amelyekkel optimalizálható a marketing mix minden elemének felépítése”- magyarázta Jakab Zsófia az adatok fontosságát. Hozzátette, hogy ezek az adatok a kampánytevékenységek hatásvizsgálatához is hozzá járulnak. Ennek köszönhetően a hazánkba látogató turisták viselkedésének elemzését használva valódi egyénre szabott ajánlatokat tudnak kialakítani. Így olyan célzott üzenetet, olyan csatornán tudnak eljuttatni a fogyasztóhoz, ami tökéletesen illeszkedik nemcsak a fogyasztó szokásaihoz, hanem az érdeklődési köréhez is.

Az átfogó értékesítési- és marketingtevékenység részeként Jakab Zsófia előadásában is felhívta a figyelmet, hogy a szakmai kapcsolatokra épülő értékesítői tevékenység (B2B) tevékenység mellett fontos megkülönböztetni az utazni vágyókat megcélzó (B2C) kampányokat. Ezeket úgynevezett B2B2C kampányok egészítenek ki, melyek különböző szakmai együttműködésekre – légitársaságokkal, médiumokkal, utazási irodákkal…stb – alapulnak, így egyszerre érik el a szakmai és a lakossági turisztikai célcsoportokat. Ezekből a részterületekből épül fel a komplex belföldi és nemzetközi marketing és kommunikációs stratégia. Ebben a struktúrában a térségi márkák is markáns szerepet kapnak. Ezt illusztrálva, évszakokra, utazási motivációkra, és turisztikai termékkínálatra lebontott, marketingtervet mutatott be a vezérigazgató-helyettes.

Már ma élénken érződik ennek a munkának a hatása: 2022-ben a Q4-es kampány hatására összességében 11 százalékkal több nemzetközi vendég érkezett hazánkba. Többségében Németországból, Spanyolországból, Olaszországból és az USA-ból.

Az aktív turizmus erősítése után, május 15. és június 30. közötti időszakban fut az újabb kampány, melynek fókuszában a víz, kiemelten annak szórakoztató funkciója áll, vagyis a szabadvízi strandok, élményfürdők, aquaparkok kapják a főszerepet. Jakab Zsófia többször hangsúlyozta az MTÜ és a szakmai szervezetek együttműködésének fontosságát. A szakma jelen lévő vezetőinek figyelmét pedig felhívta az az időszakos adatszolgáltatási felhívások kapcsán az adatok megküldésének fontosságára.

A közgyűlés több előadója is kiemelte, hogy fontos küldőpiac lett a régió több országa is, köztük Csehország és Románia, melyet Jakab Zsófia is megerősített. Az intenzív sales aktivitásokat illetően érzékeltette, hogy 2016-ban 6 kiemelt piacról beszélhettünk, míg idén már 30 országot nevezhetünk így. Ezeken a piacokon összesen 26,4 millió elérést tudott produkálni az MTÜ az értékesítési aktivitásaival. A vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy Kína fontosságát nem szabad elfelejteni – a német, cseh, román, brit és lengyel beutazás mellett - mert Kínában óriási lehetőség rejlik. Ráadásul újabban a kínai turisták monodesztinációnak tekintik Magyarországot, azaz hosszabb időt, akár 8-9 napot is töltenek nálunk, kifejezetten hazánkat megcélozva.

Az előadást az MTÜ reklámfilmjeinek vetítése színesítette. Ütős, fiatalos stílusú filmeket láthattunk, amelyek különböző vágatokban láthatók majd a különböző országokban.

Az adatvezérelt marketing, illetve ágazatirányítás tehát lényegében egy új korszakot hoz a szakmában, melynek lényege, hogy minden döntés alapját a széles körben gyűjtött adatok jelentik, ezzel is segítve az ágazat szereplőinek munkáját.

Elek Lenke 



Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.