Mivel hetente 10-15 ezer turista lepi el a környéket, és a velük együtt járó zaj és környezeti szennyezést már nem bírja el a környék, a fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról. A tervezet szerint harmadára csökkentenék a Margit és Árpád híd között kikötő és állomásozó hajók száma. - olvasható a telex.hu cikkében.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége azonban ellenzi a szabályozást és egy esetleges hajós demonstrációt is kilátásba helyezett, mert ahogy az rtl.hu-n is olvasható: "Úgy vélik, a kikötők számának tervezett drasztikus csökkentése jelentős károkat okozna nemcsak a fővárosi turizmusban, hanem nemzetgazdasági szinten is."
Duna-parti Építési Szabályzat (DÉSZ) módosításával a fenti kikötők a IX. a XI. és a XXII. kerületi partszakaszokra kerülnének át.
A módosítást ellenzőket leginkább az zavarja, hogy az újlipótvárosi partszakaszról Ferencvárosba, Újbudára vagy még kijjebb száműznék a rendezvényhajókat.
A fentiekkel kapcsolatban a telex.hu úgy értesült, hogy a kikötők létesítésére alkalmas Duna-parti területek nem Újbuda Önkormányzatának tulajdonában vannak, és Újbuda Önkormányzatának sem tulajdonosként, sem szabályozóként nincs hatásköre a kikötőket illetően.
Az érintett polgármesterek közül, Ferencváros polgármestere, Baranyi Krisztina szerint a változás nem okoz majd problémát, mivel a szabályozás megváltozása esetén a kerületi partszakaszon az állandó kikötők száma összességében néggyel csökkenne, "a többin meg csak megállnak majd a hajók az utascsere idejére, majd elhagyják azokat." Mint írják, a polgármester szerint Duna-parti Építési Szabályzat (DÉSZ) módosításával nem lehetne megnyugatóan rendezni a kialakult "bulihajó" problémát, ezért inkább a kikötőkre vonatkozó közterület-használati engedélyek feltételrendszerébe kell beépíteni az alkoholárusítás tiltását.
A XXII. kerületi polgármester is úgy véli, hogy a helyzetet rendezni kell, de kifejezte abbéli tiltakozását, hogy "az angyalföldieket és a belvárosiakat zavaró bulihajókat és szállodahajókat a kerületbe telepítsék, a veszteglő uszályok számát pedig drasztikusan megnöveljék." - olvasható az rtl.hu oldalon.
A dunai hajósok szerint jelentősen növelné mind a környezeti ártalmat, mind a vízi forgalmat és zajt, ha a rendezvényhajóknak üzemidő végén még ki kellene hajózni a külső kikötőkbe, majd másnap újra be.
Az üggyel kapcsolatban egyébként Karácsony Gergely főpolgármester néhány hete közösségi oldalán az alábbi bejegyzést tette közzé:
"Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot. Bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értünk. Az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerünkkel az utolsó pillanatig egyeztettünk. A szabályzat lényege viszont egyszerűen összefoglalható: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben."