A kiemelkedő turisztikai eredményeket hozó tavalyi év számai még mutatósabbak, ha több év adataival mérjük össze, derült ki dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár és Szatmáry Kristóf, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnökének közös sajtótájékoztatóján.
2010 óta 39 százalékkal nőtt a vendégszám és 54 százalékkal a kereskedelmi szálláshelyek bevétele. A fürdők látogatottsága 2015- ben elérte a 40 millió főt, ami 7-8 százalékos bővülést jelent. A Liszt Ferenc repülőtér 10,3 millió utast fogadott tavaly (+ 12,5%) és dinamikusan emelkedett a SZÉP-kártya forgalma is. 2018-ra elkészül a régen várt új, 4000 fős Kongresszusi Központ is. Emlékeztetett: 2015-ben 10,3 millió vendég 25,77 millió vendégéjszakát töltött el az országban, a szálláshelyek árbevétele 10,5 százalékkal bővülve, 368 milliárd forintot tett ki.
Újdonság és változás idén a turizmus állami irányításában, hogy a szaktárca és a nemzeti marketing egy minisztériumhoz került. Ez biztató felállás mind a nemzeti marketing, mind a turisztikai fejlesztésben érdekelt vállalkozások számára. Ruszinkó Ádám elmondta: a turisztikai ágazat állami intézményrendszerének jövőjéről egyeztettek a turizmus és a vendéglátás meghatározó szakmai szövetségeivel az NGM-ben pénteken. A résztvevők akkor egyetértettek abban, hogy az ágazat állami irányítása megfelelő helyen van a gazdasági tárcánál, és előnyösnek nevezték, hogy a lényeges állami feladatokat - igazgatás, szabályozás, marketing, fejlesztéspolitika - egy tárca felügyelje. Az ágazat állami átszervezéséről a hétfői eseményen elmondta, a javaslatot a kormány még nem tárgyalta, az NGM véleményezte azt.
Budapest a sláger a külföldi turisták körében
A BKIK elnöke hangsúlyozta, hogy a tavaly hazánkba érkezett 10 millió vendégből majd' 4 millióan (+7,6%) Budapestre voltak kíváncsiak, és a turizmus kiemelkedő súllyal szerepel a főváros gazdálkodásában. 2015 utolsó hónapjaiban ugyan visszaesett a külföldiek forgalma, ugyanakkor jelentős átrendeződés mutatkozik a külföldi küldőországok terén. Ázsiából például 25 százalékkal nőtt a forgalom. A BKIK szorosabb együttműködésre törekszik a nemzeti marketing szervezettel, közösen rendezik meg idén az Idegenvezetők Világnapját a Bálnában.
Centralizáció helyett koordináció
Kérdésre válaszolva dr. Ruszinkó Ádám kifejtette, hogy az MT Zrt. helyett az új, több turisztikai termékre felállítandó ügynökség nem centralizációt, hanem koordinációt jelent. Például közel 3000 rendezvényt bonyolítanak évente hazánkban, köztük olyan gigaeseményeket is, mint a Vizes VB. A kis és nagy rendezvényekben egyaránt szerepet kapnak - szinttől függően - az önkormányzat, az állam és a versenyszféra szereplői is.
Az idei évre visszafogottabb eredményekre, 5-6 százalékos bővülésre számít a helyettes államtitkár a turisztikai bevételeket tekintve - 2015-ben a szálláshelyi bevételeket illetően 10%-kal sikerült túlszárnyalni az eleve magas bázisú, 2014-es rekordév teljesítményeit. Köztudott, hogy a migránsválság és Oroszország helyzete nem használ a turizmusnak (az orosz beutazó forgalom például mínusz 27 százalékot mutatott már 2015-ben is). A biztató ázsiai forgalomnövekedés alapján több, távoli kontinensen nyitandó külképviselet létesítésével kísérlik meg a kiesést pótolni. A nemzeti marketingforrást növelő, a már GINOP-pályázaton elnyert pénzek után a SZÉP-kártyán évente beragadt milliárdból is szeretne valamennyit marketing célra megszerezni az MT Zrt.
Forrás: Turizmus Online