Balaton: lumpenprolik, gina, Siófuck

Még nem tudni, hogyan alakult az idei szezon a Balatonon, a tó márkázása körül azonban polémia látszik kialakulni. A vitát a népszerű újságíró-kritikus, Puzsér Róbert blogbejegyzése indította, de bejátszik a képbe egy új divatmárka néhány provokatív feliratú pólója is.

Puzsér Róbert Facebook-oldalán közölt bejegyzésében, melyet a mandiner.hu szemlézett, igen negatív fényben tünteti fel a magyar tengert.

"Anyátoknak a Riviéra!" című írásának már a felütése nagyon erős: „A Balaton a kivagyiság, a kapzsiság és a kultúra nélküliség zarándokhelye lett az ezredfordulót követő évtizedre.”

A folytatás sem különb, most csak két bekezdést idézünk a szövegből: „…A Balaton pedig fokozatosan elnéptelenedett, kihalt és elprolisodott. Ezt persze nem csak a németek elmaradása okozta, legalább annyira az a sok magyar, aki inkább lement a horvát tengerpartra: Fiumébe vagy Dubrovnikba. Ezért pedig nyilvánvalóan a velejéig kapzsi balatonparti kereskedelmi szektor a felelős. Amikor a magyar embernek már az az élménye, hogy Nyugat-Európában egy vagy két héten át olcsóbban kijön vacsorával meg szállással, mintha a Balatonon lenne, akkor jogos a felháborodás és indokolt a döntés, hogy a németek mintájára a hazai turisták is hátrahagyják a magyar tengert új úticélok reményében.

Mi zajlik ma a Balatonon? Mi az uralkodó mentalitás? Az, hogy abban az ócska, még kifőzdének sem nevezhető hekkezőben vagy lángossütő bódéban, amelyik papírtányéron rakja le eléd a sült kolbászt, a háromszoros árát hagyod a budapestinek. Nem a salgótarjáninak vagy a kecskemétinek, hanem a budapestinek, ami országosan nagyon magas! Aztán, amikor számon kéred az ötszáz százalékos hasznot, képesek azt a pökhendi választ adni, hogy őnekik három hónap alatt kell kitermelniük azt, amire másnak Budapesten egy éve van. És erre a gondolkodásmódra még büszkék is! Ki mondta ezeknek, hogy kilenc hónapig nem szabad dolgozniuk? Hol van ez leírva? Mi az, hogy három hónap alatt kell? Azért kell, mert ő úgy döntött, hogy fosztogatni fog arra hivatkozva, hogy hurka meg lángos?!

Ennek megfelelően ma már leginkább csak azok vannak lent a Balatonon, akiknek saját nyaralójuk van, egyrészt mert nem kell költeniük szállásra, másrészt mert ők el tudják látni magukat, és nincsenek rászorulva a háromezerötszáz forintos sült kolbászra. Így vált a Balaton a rendszerváltás utáni Magyarországnak a mai nyomorúságos tükrévé, és semmi sem annyira, mint Siófok a maga prostituáltjaival.

Az egykori Aranypart ma nem több, mint egy kultúra nélküli proli-bazársor, ahol egymás mellett sorakozik a török büfé, az olasz étterem meg az amerikai diner house. Semmiféle arculata nincs a Balatonnak, sem európai, sem regionális, sem nemzeti: semmilyen. Hitvány kirakata az országnak, ahol lumpenprolik fosztogatják a maradék külföldi turistát, a gyrosos táncoltatja a beginázott prostit, a szabadságát töltő német szakmunkás meg elviszi szobára, ahol a szegényes lambériának döntve dugja meg.”

Puzsér az eredeti blogbejegyzésben ezek után tovább ekézi a magyar tengert. 

Meg kell újítani a Balaton imázsát!

Bizonyos dolgokban egyetért Puzsérral, ugyanakkor némiképp máshogy látja a Balatont Máté József, a Balaton Barátai Márkaműhely alapítója. Részben Puzsér írására reagálva a minap felhívást intézett a szakmához, amelyben egy a Balaton imázsával foglalkozó konferencia szükségességét hangsúlyozza:

„A kivéreztetett és sorsára hagyott Balaton-hírnév megmentése érdekében közös cselekvésre szólítunk minden érintettet, miután - a szezonális médiaekézés záróakkordjaként - Puzsér kolléga is szíven döfte a Balaton-imázst (sajnos nem minden alapot nélkülöző, ám Siófokkal aránytalanul igazságtalan) arculatrontó, márkaszomorító írásával: "Anyátoknak a Riviéra!" Szakmai ellenlépésként - a Balaton Barátai Márkaműhely kezdeményezésére - meginvitálom a szunnyadó felelősöket a még nem létező Balatoni Turisztikai Kerekasztal köré, hogy egy rendhagyó konferencia keretében új pályára állíthassuk a tómárkázással és a Balaton-imázs tervezésével kapcsolatos szakmai gondolkodást.

A konferencia megrendezését télre javasolnánk, hogy azt még a fakutyák is megugassák, és hogy ne csak a főszezoni Balcsi-érzet uralta bebetonozott nyárkép rajzolja meg a messziről jött résztvevőknek a Balaton sokszínű arcát, mindenkori üzenetét. (Ha Siófok a Nyár Fővárosa, akkor télen micsoda? :) A Balaton-márkázás jobb megalapozása érdekében mostantól közös műhelymunkát tervezünk az érintett és remélhetőleg nem érdektelen szakmai, kormányzati, önkormányzati partnerekkel. Társklubunk, a Hungary NEXT ország-márka-műhely gondolkodóival kiegészülve kívánunk e kezdeményezés szakmai fáklyavivői lenni, mivel a két téma kéz a kézben jár.

A Balaton-márkázás költői kérdéskörébe betársulva többek közt az alábbi irányadó stratégiai kérdések témagazdáiként segíthetünk nagyobb fordulatra kapcsolni a Balaton döcögő marketingszekerét:

1. Mi a valódi baj a Balatonnal?

2. Ki/mi a felelős a balatoni szezon és nyaralótömegek elsorvasztásáért?

3. Hogyan fékezhető, mivel és mikorra állítható meg ez a lejtmenet?

4. Miért érzik magukat otthonosabban a magyarok az Adrián? Leleplezzük az utóbbi évtized nagy turisztikai rejtélyét!

5. 2014-ben mekkora imázstőkével gazdálkodhattak a tómarketingesek? Ez mire volt elég?

6. 2015-re mit üzen a Balaton az itt élőknek, a helyi vállalkozóknak, az idelátogató hazai és külföldi vendégeknek, a tó gazdáinak?

7. Újramárkázás és egységes, szakmailag menedzselt tókommunikáció nélkül mit hozhat a Balaton-fejlesztés (2014-2020) a helyi turisztika konyhájára, az ország asztalára?

8. Kopott nemzeti imázs = befürdött Balaton-vonzerő? (a tómarketing és az országmárkázás kapcsolata, kölcsönhatásai)

9. Siófok - Füred - Keszthely: a Balaton márkázás Bermuda-háromszöge?

10. Ki varrja meg a Balaton ünneplő ruháját? (turisztikai "divatbemutató" a Balaton Stratégia kigondolóitól)

11. Balatoni márkabárka? Létezik-e ma Magyarországon és hol van olyan egyetemes tudás, vagy tudásközpont, aminek hullámzása mentén létrejöhet egy újragondolt, egységesen kommunikálható Balaton-márka?

12. Kik kezében van ma a Balaton sorsa, jövője? A magyar tenger sokat látott vize honnan remélhet marketinges vérátömlesztést?

13. Mit tanulhatunk az Adriától? Adria kontra Balaton az Adria-marketinges szemszögéből”

A konferenciára a szervező Puzsér Róbertet is várja.

Provokatív szóviccek

A megbeszélésen vélhetően szóba kerül majd a szerző egy korábbi blogbejegyzésében érintett divatmárka, a balcsioriginal is, amely több provokatív feliratú trikót is piacra dobott a nyáron. Lehet lamentálni, hogy a Siófuck, a Hekk and Drugs and Rock’n Roll, vagy a Balatoverdose, ne adj isten, a Balatoff szövegezésű nyári ruhadarabok viccesek vagy inkább sértőek a Balatonra nézve.

Mindenesetre a profi pólógyárosok honlapja szerint a céljuk egy életérzés közvetítése volt:” Mi a Balcsi? Szerintünk, amikor bepattansz a kocsiba, az arcodba csap a huzat, miközben a kedvenc számod szól, vagy amikor vonaton ülve alig várod, hogy végre megpillantsd a vizet. Amikor egy lenge pólóban lesétálsz a partra, megkeresed a tökéletes helyet, ledobod a törölközőt és először csobbansz. Amikor árnyékba húzódsz és kikérsz egy hekket vagy lángost, ami mindig pont olyan jól esik, mintha életedben először ennéd. Amikor vitorlázol, napozol, próbálsz megmaradni a szörfdeszkán, padról nézed a naplementét, összejössz valakivel, vagy találkozol sok mindenkivel, és persze elindulsz bulizni, fesztiválozni, mert itt sosincs vége a napnak. Na ez mind a Balcsi, hiszen ez nem csak egy hely, sokkal inkább életérzés …amit mostantól végre magadon is viselhetsz!”

Itt tartunk most, ugyanakkor biztosak vagyunk abban, hogy a vitának lesz folytatása, amelyről természetesen beszámolunk majd olvasóinknak. 

 


Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?