Bírálja a szakma a "pizsamás" busztúrákat

A napokban tragikus buszbalesetet szenvedett csoport útját, az egyetemi túrakörből kinőtt Volmer-Tours Kft. szervezte. A társaság egynapos, tengeri "csobbanásait" sok kritika éri a szakmában.

A napokban tragikus balesetet szenvedett, magyar nyaralókkal Hotvátországból hazatérő buszt a mosonmagyaróvári Volmer-Tours Kft. bérelte. Az utazásszervező cég honlapján olvasható cégtörténet szerint a Kft. a 2000-ben alakult Egyetemi Túrázók Köréből nőtte ki magát: a Veszprémi Egyetem Központi Kollégiumában, mint kollégiumi öntevékeny csoport alakult meg. Az egyetemen tanuló vagy dolgozó fiataloknak az ország különböző tájaira szerveztek túrákat. 2002 nyara óta szerveztek a szomszédos országokba 4-10 napos utazásokat, természetjáró túrákat, de a tengerparti nyaralások (Bulgária, Görögország) is ekkor jelentek meg ajánlataik között. 2007-ben már a Dunántúl és Budapest legtöbb egyetemén és főiskoláján is képviseltették magukat, 2008-tól síutak szervezésével is foglalkoztak.

Közel egy évtizedes utazásszervezői tevékenység után alakítottak csak gazdasági társaságot az utak szervezői, Rolitúra Egyetemi Túrázók Szolgáltató Kft. néven. 2011. nyarán Rolitúra Kft. néven online utazási iroda lettek, ahol, mint írják, már nemcsak felsőoktatási intézményekben tanulók vehettek részt az útjainkon, hanem bárki, akinek megtetszettek az ajánlataik. 2013-tól Iránytű Utazási Iroda Kft.-ként folytatták működésüket, 2016-tól Európán kívül is szerveztek utakat. 2017 végétől a Rolitúra programjait a Földgömb Utazási Iroda kezdte szervezni alvállalkozóként, amely 2020-ban nem kapott működési engedélyt, ezért 2021-től Volmer-Tours Kft.-ként folytatták tovább utazásszervezői tevékenységüket.

Az utazásszervező cég ügyvezetője Tamás Zoltán János az MTI-nak azt nyilatkozta, hogy a balesetkor forgalomban lévő, 2013-as évjáratú Mercedes busz kifogástalan műszaki állapotú volt, 2021. márciusában volt utoljára hatósági műszaki vizsgálaton, folyamatosan karbantartott és ellenőrzött jármű volt, amelyet lényegesen hosszabb utakra is igénybe vettek. Azt is elmondta, hogy az autóbuszt két gépkocsivezető váltva vezette, betartva az előírásokat a pihenő és munkaidőkre vonatkozóan, továbbá egy idegenvezető kísérte a csoportot. A balesetkor volánnál ülő sofőr a hajnali 20 perces egészségügyi szünetet követően Balatonlellénél, a baleset előtt mintegy 45 perccel kezdte meg vezetési idejét a kötelező pihenőjét követően.

A busz egy egynaposnak nevezett, de valójában az utazással együtt összesen három napot felölő úgynevezett „csobbanás" programról, a horvát tengerparton található Baskáról szállította haza az utasokat. Az ügyvezető szerint már hat éve szerveznek ilyen típusú utakat, a buszon alvós programok legnépszerűbb termékeik közé tartoznak, amelyekre eddig több ezren fizettek be. 19 000 Ft-os ártól így tengerparti programokat kínálnak Horvátország mellett Szlovéniába és Olaszországba is, ahogyan a programajánlóban hangsúlyozzák, légkondicionált és összkomfortos, kényelmes autóbuszokkal.

A szakma azonban nem támogatja az ilyen típusú utazásszervezést, amelyet nemcsak a Volmer-Tours Kft., hanem más szereplők is végeznek. A vasárnapi baleset kapcsán a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke, Molnár Judit, aki mindenekelőtt részvétét fejezte ki a hozzátartozóknak, a Világgazdaság kérdésére jelezte, hogy nem foglal állást, hiszen egyelőre mindenki a vizsgálat eredményére vár. "Az tudható, hogy a szakmai szövetség egyetlen tagja sem szervez hasonló utakat – mondta. A MUISZ-elnök nem támogatja az efféle utazásszervezést, ami igazából csak buszoztatás, hiszen az utastájékoztatók szerint minden program fizetős, a részvételi díj lényegében csak az útiköltséget tartalmazza. A jelenlegi szabályok alapján ráadásul az utasbiztosítás sem lehet kötelező, csak ajánlhatja az iroda, és sokan sajnos maguktól nem is költenek rá" - tette hozzá a szakember.

Az Idegenvezetők Klubja Facebook-csoport moderátora, Molnár Attila idegenvezető a VG-nek azt hangsúlyozta, hogy a nonstop utak szervezése az irodáknak éri meg a legjobban, mert minimális költségből maximális hasznot tudnak kihozni. "Ezek az utak csak minimális szolgáltatást, vagy azt sem tartalmaznak. A szervező cégek nem mindegyike bérel a sofőröknek napközbenre legalább egy csendes, légkondicionált szobát. A járművezetők így sokszor törölközőn alszanak a strandon, vagy a forró buszban, mert a parkolókban álló járműveken a legtöbb országban a klímát sem lehet használni már. A pizsamás járatokon még idegenvezetőt sem kell megfizetni, elég egy csoportkísérő, hiszen a kötelező megállókat és a mosdókat felkonferálni bárki képes, szakmai előképzettség nélkül is. Vagyis ez nem igazi turisztikai szolgáltatás" - emelte ki a szakember.

 





Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot

Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot 

A klímaváltozás a népszerű kirándulóhelyekre is hatással van.
Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat

Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat 

Molnár Ágnes a szálloda nyitása óta az Európafit oszlopos tagja.
Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.