Borítékolva volt a sétahajó-katasztrófa

Egy szállodahajón dolgozó fedélzetmester az Indexnek azt mondta, hogy csak idő kérdése volt egy ilyen tragédia.

Kurbély András elmondta, 27 éve hajózik már, jelenleg pedig egy nagy, 135 méteres szállodahajón dolgozik fedélzetmesterként, éppen olyanon, ami a hírek szerint most összeütközött a Hableánnyal. Mint mondta, az ekkora hajókkal általában nagyobb túrákat szoktak szervezni a társaságok, esti sétákat – így hívják a városnéző sétahajókázós túrákat – viszont csak Budapesten szoktak csinálni velük, elsősorban azért, mert a Duna menti városok közül a magyar fővárosban van a legtöbb látványosság a folyó két partján. Az esti sétáhajókázásokat az a cég kezdte el csinálni, ahol Kurbély is dolgozik, de ezt hamar átvette a többi nagy társaság is, ez pedig oda vezetett, hogy mostanra esténként a rengeteg kisebb hajó mellett sok nagy hajó is hajózik a Dunán a városban. Elmondása szerint gyakran beszélgettek arról a szakmabeli ismerőseivel, hogy ez éppen emiatt nagyon veszélyes gyakorlat, és csak addig fog működni, amíg nem történik tragédia, ez pedig most be is következett. 

Saját tapasztalatai alapján egyébként a kisebb hajóknál az is probléma lehet, hogy a személyzet pár éve még teljesen más munkakörben dolgozott. Fedélzetmesterként többször tapasztalta is a rutintalanságot: a nagyobb hajó mögött haladó kisebb hajókat sokszor el sem lehet érni, ha pedig megérzik, hogy rizikós a helyzet – például mikor a nagy hajó manőverezni kezd –, akkor nem megfelelően reagálnak; de arra is volt már példa, hogy hiába jelzi a hajókon este villogó lámpa, hogy a jobb oldalról lehet megkerülni őket, volt már olyan tapasztalat, hogy a sétahajó-kapitány nem volt tisztában az éjszakai nautikai fényjelzéssel, így a veszélyes helyzetet a kabinos hajó kapitánya oldotta meg. A férfit elsősorban azért háborította fel a dolog, mert egy ismerőse korábban írt is már levelet a hajózási hatóságnak, amelyben szakmai érvekkel alátámasztva fejtette ki, hogy jó lenne betiltani az esti sétázást, hogy elkerüljék a baleseteket, de ez nem történt meg. Kurbély szerint ha itt esti sétáról volt szó, akkor részben a hatóság hibája a mostani baleset, mert ezeket már rég be kellett volna tiltaniuk. Ezzel egyébként a helyi gazdaságot is lehetne élénkíteni, hiszen ebben az esetben a turisták kisebb helyi hajókon tennék meg ugyanezt az utat a folyón.

A kockázatok csökkentésének érdekében egyébként tett lépést a Hajózási Hatóság, nemrég megtiltották a nagy hajóknak a városban megfordulást az esti séták során, ami azt jelenti, hogy most már a Rákóczi (Lágymányosi) híd és a Margit híd között csak akkor fordulhatnak meg a hajók, ha érkeznek vagy indulnak. A nagy hajók is próbálják kiszűrni ezeket a problémákat azzal, hogy a kapitány mellett hátul a fedélzetmester is nézi, hogy milyen mozgás van a hajó mögött, mert az esti forgalomban, ahol sok sétahajó mozog a vízben, kell a plusz rádiós segítség a radar mellett ahhoz, hogy biztonságosak legyenek a manőverek. A férfi elmondta, ennek a balesetnek nem lett volna szabad bekövetkeznie, mert bár most kifejezetten nagy a sodrás, de ez azért mégis egy folyóvíz, itt nincsenek többméteres hullámok. Persze egyelőre még nem lehet tudni, pontosan mi történhetett, és ugyan a vélhetően a Viking Cruiseshöz tartozó szállodahajó részéről biztosan fog érkezni leírás a tragédiáról, azt nem lehet tudni, hogy a Hableány kapitánya vagy szemtanúk alapján rekonstruálni lehet-e majd a teljes történetet.

Forrás: Index


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.