Disztribúciós díj: a szakma bírálja a Lufthansa lépését

Utazási irodák és GDS-ek egyaránt bírálják a Lufthansa döntését, hogy 16 eurós disztribúciós díjat vezetett be minden, GDS-rendszeren keresztül történő foglalás után. Megkérdeztünk néhány piaci szereplőt, mit gondolnak a plusz költségről, de a Lufthansa kommunikációs igazgatója is megszólalt a témában.

Még június elején számoltunk be arról, hogy 2015. szeptember 1-jétől a Lufthansa Csoport légitársaságai foglalásonként 16 euró „disztribúciós díjat” számítanak fel a globális disztribúciós rendszerek (Travelport, Amadeus, Sabre) valamelyikének igénybevételével lefoglalt repülőjegyek után. Ezt a díjat nem kell kifizetni a GDS-költségektől mentes foglalási módszerekkel vásárolt repülőjegyek után – így a légitársaságok webhelyeinek (www.LH.com, www.swiss.com, www.austrian.com, www.brusselsairlines.com), telefonos ügyfélszolgálatainak és reptéri jegyárusító pultjainak használata esetén. Az utazási irodák is foglalhatnak jegyet disztribúciós díj nélkül a www.LHGroup-agent.com online portálon. Emellett a vállalati ügyfelek egyedi szerződéses árakat vehetnek igénybe a www.LH.com webhelyen – disztribúciós díj nélkül. A Lufthansa Csoport légitársaságai továbbra is átlátható módon tájékoztatják utasaikat a díjakról. A jegyen már a foglaláskor a végleges ár fog szerepelni.

A Lufthansa sajtóközleményében a következő áll: „az innovatív kiegészítő szolgáltatások és a fejlett áropciók nyújtásához megfelelő értékesítési technológiára van szükség. Az értékesítési rendszerek jelenlegi technológiája nem képes pontosan megjeleníteni a különböző termékkomponenseket tartalmazó egyedi ajánlatokat. A Lufthansa Csoport légitársaságai ezért új foglalási módszer kialakításán dolgoznak, amellyel az értékesítési partnerek közvetlenül tudnak csatlakozni IT-rendszereikkel a Lufthansához az IATA új NDC (New Distribution Capability) adatszabványa szerint. Az NDC első kísérleti projektje jelenleg zajlik a Swissnél, és még idén a Lufthansánál is elindul.”

Jens Bischof, a légitársaság kereskedelmi vezérigazgató-helyettese júniusban így nyilatkozott: „A légitársaságok jelenleg nem tudják a más ágazatokban megszokotthoz hasonló módon értékesíteni szolgáltatásaikat az összes értékesítési csatornán. A szerződések és a meglévő struktúrák korábban sok területen megakadályozták a piaci liberalizációt. Új kereskedelmi stratégiánkkal szeretnénk megváltoztatni ezt, és szabadabbá tenni az értékesítést, hogy csatornától függetlenül, mindenütt és mindenkor pontosan a keresett, testre szabott szolgáltatásokkal tudjuk ellátni az utasokat.”

Amadeus: az utas és az utazási iroda is hátrányba kerül

Az egyik GDS, az Amadeus néhány nappal később közleményben reagált a disztribúciós-díj bevezetésére: „az Amadeus hiszi, hogy az utazási iparág központjában az utazó áll. Az utasok állandóságot, átláthatóságot és választékot keresnek minden csatornán, mi pedig, mint szolgáltatók, megadhatjuk számukra mindezt a szereplők összekötésével és integrálásával” – állt a nyilatkozatukban.

A cég hozzátette: a Lufthansa más utat választott azáltal, hogy az utasokat bünteti a disztribúciós csatorna megválasztása miatt. Az utasok így vagy többet fizetnek ugyanazért a szolgáltatásért, vagy, amennyiben az utazási irodák elfogadják az új kereskedelmi stratégiát, és másképp érik el a Lufthansa tartalmait, újabb IT-költségekkel kell számolniuk, amelyet végül az utasra hárítanak, így az utazási iroda és/vagy az utas egyaránt hátrányba kerül. Ez az új modell ráadásul nehezebbé teszi az összehasonlítást és az átláthatóságot, mivel az utazókat arra kényszeríti, hogy több csatornán keressék a legjobb árakat. Végül az iparág összességében veszíteni fog az új disztribúciós modellből. Ahogy eddig mindig, az Amadeus továbbra is nyitottan áll a partnereivel és a fogyasztókkal való együttműködéshez, hogy az utazók és az ágazat érdekeit szolgálja.

Travelport: az ügynökök mindent egy helyen szeretnének látni

David Gomes, a magyar piacon aktív másik GDS, a Travelport kereskedelmi igazgatója is bírálta a Lufthansa lépését: „Szerintem nem gondolták át ezt a lépést teljesen, szenvedni fognak a döntésüktől, de azt tesz a Lufthansa, amit akar. Azt azonban látniuk kell, hogy az ügynökök mindent egy helyen szeretnének látni, intézni, az árakat összehasonlítani. Csak a fanatikus Lufthansa-rajongó ügynökök ragaszkodnak kizárólag a légitársaság oldalához, amin várhatóan rengeteg munkát kell végezni sok költséggel, hogy Németországon túlról is az oldalukra irányítsák az ügynököket. Mindeközben költségcsökkentésről beszélnek” - nyilatkozta a kereskedelmi igazgató a budapesti CEE Aviaton konferencián egy vele készített interjúban.

Széttagolódó tartalom, csökkentett árverseny

Az egyik vezető hazai üzleti utaztatással foglalkozó társaság, a Carlson Wagonlit Travel (CWT) a GDS-díjjal kapcsolatban levelet írt vállalati ügyfeleinek, melyet szerkesztőségünkhöz is eljuttattak. Ebben a következő olvasható: a vállalat egyik kulcsszerepe, hogy ügyfelei érdekeit szem előtt tartva a versenyképes utazási ajánlatokhoz teljes hozzáférést biztosítson. A CWT álláspontja továbbra is az, hogy az üzleti utaztatás szektorban jelenleg a GDS-rendszerek kínálják a legszélesebb körű és legköltséghatékonyabb értékesítési megoldásokat. A Lufthansa azon terve, hogy forgalmát a GDS-rendszerekből a saját, közvetlen értékesítési hálózatára terelje, a CWT szerint következő kedvezőtlen hatásokat eredményezheti:

• Az elérhető tartalom széttagolódása, összetett és manuális járatkeresés illetve foglalás
• Csökkentett árverseny, kevésbé átlátható, összehasonlítható opciók
• Az utazásszervező irodák részére korlátozott lehetőségek az utazás közben történő változások (pl.: repülőjegy csere) vagy a nyitvatartási időn kívüli sürgősségi helyzetek (pl.: vulkánkitörés) kezelésében.
• Hiányos adatok a riportokhoz és az utazók nyomon követéséhez
• Az utazókat megzavarhatja, és hátrányosan érintheti.

Mivel a Lufthansánál közvetlenül készült foglalások a menedzselt utazási program alól kikerülnek, végső soron ez mind az utazási irodák, mind a CWT részére többletfeladatokat és költségnövekedést eredményez. A CWT és a szakma további képviselőinek többszöri erőfeszítése ellenére a Lufthansa továbbra sem hajlandó változtatni a tervén. Végeredményben a légitársaság az értékesítésből származó költségeit a vásárlóira és TMC-kre hárítja át, ezáltal feleslegesen megnehezítve a jelenleg kontrollálható utazási program menedzselését. Amennyiben a Lufthansa törekvései sikeresnek bizonyulnak, úgy az utazási tartalom tovább tagolódik, a verseny tovább csökken, és a jelenleg könnyen elérhető utazási opciók költségei tovább növekednek.

A Vista továbbra is GDS-t használ

A Vista Utazási Irodák ügyvezetője, Kurucz János is bírálta a Lufthansa lépését: „Valóban életbe lépett a 16 eurós disztribúciós, azonban az utazási irodáknak felajánlott lehetőség – az LH agent portál –, ahol elkerülhetik ezen díj felszámolását, tudomásunk szerint nem működik, mert a regisztrálás után nem kapunk visszaigazolást, így nem tudunk belépni az oldalra. Ráadásul az oldal csak az alapokat tudja biztosítani, a csomag- vagy egyéb szolgáltatást nem tudjuk, hogy működik-e, a fizetési mód és számla kiállításról nincs biztos információ – nyilatkozta Kurucz János, majd hozzátette: - Ez semmiképpen sem segíti az utazási irodákat. Főleg akkor nem, ha már olyan GDS-helyfoglalási rendszerek vannak, ahol ún. "rich content, branded fare" is létezik. Ezek a rendszerek jóval kifinomultabbak, több tartalommal rendelkeznek annál, mint amilyenek régen voltak. A repülőjegy-kiállításon felül tudunk értékesíteni olyan légitársasági szolgáltatásokat is, mint például a csomag- és az ülésfoglalás vagy akár az ételrendelés is. Ha az agent portálon keresztül foglaljuk a repülőjegyeket, ezeket a plusz szolgáltatásokat valószínűleg nem fogjuk tudni lefoglalni. Mi továbbra is a GDS-ben foglaljuk a Lufthansa-csoporthoz tartozó légitársaságokat, hogy minden lehetőséget és opciót fel tudjunk ajánlani az utasainknak. Így már most is magasabb a repülőjegy ára a Lufthansa-csoporton belül, de továbbra is az utas dönti el, melyik légitársaságot választja. Elképzelhető, hogy emiatt hosszú távon a Lufthansa veszít a piaci részesedéséből, ugyanakkor azt is fontos megemlíteni, hogy az elmúlt években a légitársaság jelentős törzsutasbázist alakított ki, akik továbbra is ragaszkodni fognak a Lufthansa-csoporthoz.”

Lufthansa: „egy új díj bevezetése sosem kellemes”

„Kaptunk a disztribúciós díj miatt hideget, meleget egyaránt. Természetesen egy új díj bevezetése sosem kellemes, de mi alternatívát kínálunk, az értékesítés új módjait nyitottuk meg, amivel jól jár a piac” – kommentálta a kedélyeket megnyugtatandó Martin Riecken, a Lufthansa kommunikációs igazgatója a légitársaság lépését. Hozzátette: „a díj a GDS-en keresztül értékesített jegyek információtechnikai költségeit fedezi. A GDS-ek előnyöket kínálnak ügyfeleiknek, szerintünk ez úgy korrekt, ha azok akik a kínált szolgáltatásokból hasznot húznak, fizetnek értük”. Arra vonatkozóan, hogy az intézkedés hatására csökkentek-e már érzékelhetően a GDS-en keresztül értékesített szolgáltatásaik, Riecken azt felelte: korai ezt még megítélni, de abban biztosak, hogy az új kereskdelmi stratégia összességében nem csapolja meg a Csoport bevételeit.


Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni!

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni! 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.