Egy vidéki stadion árából megújulhatna a pesti Duna-part?

Két új park, háromszintes sétány, 17 új gyalogátkelő, kilátóterasz, éjszakai és hétvégi piac, emblematikus modern hajóállomás, úszó közterek: a Valyo Egyesület önkéntesei úgy újítanák meg egy vidéki stadion árából a pesti Duna-partot, hogy mindemellett még az autósok is a jelenlegi kapacitással használhassák a rakpartot és élvezhessék a világ legszebb panorámáját.

A Duna-parti fiatalok elképzelésével mindenki jól jár: a Belváros pesti partszakaszára tervezett fejlesztésük nemcsak olcsón megvalósítható, de megteremti a békét is gyalogos és autós között. Akinek sietős dolga van, a pesti rakparton ezen túl is rövidíthet észak és dél között – ám mindezt úgy, hogy közben kicsit sem zavarja a parton pihenőket, és az új zöldövezet révén megélénkülő vízi utasforgalmat. De hogyan lehetséges ez a békés együttélés? Megtudhatjuk a Város és Folyó Egyesület (Valyo) és a hozzájuk csatlakozó fiatal szakemberek életszerű elképzeléséből.

A Valyo tagjai egymást követő tervezési feladatokon keresztül jutottak el odáig, hogy szakemberek bevonásával ők maguk is elindultak a Fővárosi Önkormányzat által kiírt RAK-PARK pályázaton, ami éppen a belvárosi pesti Duna-part megújítását tűzte ki célul. A kiírás által elvárt építész, városépítész, tájépítész és közlekedésmérnök társtervezőket körültekintően kérték fel: csak olyan jöhetett a csapatba, akinek volt már köze a Dunához.

A tervezőcsapat stílusosan közvetlenül a vízparton alakított ki irodát magának, hogy ha bármi kérdés felmerül, a helyszínen meg tudják vitatni. A pályázati kiírás előírásait, messzemenőkig betartva a csapat arra fókuszált, hogy megmutassa, hogyan működhetne legoptimálisabban a Kossuth tértől a Szabadság hídig tartó partszakasz úgy, hogy minden érintett jól járjon.

A Belgrád rakparton a mostani nemzetközi hajóállomás helyén közparkot alakítottak ki: a három szintes, a Károlyi kerttel méretben megegyező 8000 négyzetméteres Belgrád Parkot. A területen a felső rakparti fal védelmében csendes, pihenésre és sportolásra is alkalmas rekreációs zónát hoztak létre, ami képes ellátni a kapcsolódó városrész hiányzó köztéri funkcióját is. Az új, természetes anyagokból kialakított, árvízbiztos közparkban a vízfelület 400 méter hosszan közvetlenül érinthető: ide tervezték az év legalább 200 napján használható alsó sétányt, ami természetes folyópartot csempész a belvárosba. A természetközeli érzetet kiegészíti a szemközti Gellért-hegy látványa, és hogy erről, az egyedüli lépcsős partszakaszról máshová helyezték át a kikötőket.

 

A Valyo tervezőinek munkáját a hiányzó funkciókkal kapcsolatos közvéleménykutatás előzte meg, emellett tanulmányt készítettek arra vonatkozóan is, hogy a következő évtized várható vízállásai hogyan alakulnak majd. Az új Nemzetközi Hajóállomást emiatt már úgy tervezték, hogy azt ne önthesse el az árvíz. A Belgrád rakpart megnyitása után a hajóállomás új, reprezentatív épületét és az összes belvárosi hajós funkciót (kiránduló-, városnéző- és szállodahajók) a Lánchíd és az Erzsébet híd közé sűrítették. A Vígadó tér elé tervezett, vízparti kilátóteraszként is működő épületből így vízállástól függetlenül, egész évben csodálhatják a vendégek a Duna, a Gellért-hegy és a Budai Vár, vagy éppen a Vígadó látványát. Az emeleti irodák, a panoráma-kávézó és étterem alatt szervezett buszok szállítják az itt kikötő Vigadó tér – Várkert Bazár révjárat, valamint a városi, régiós és nemzetközi hajójáratok utasait is. A hajóállomás kontrasztos épületét sok kritika érte, de a csapat tagjai szerint szükség van egy ilyen, Budapest új jelképeként is működő karakteres épületre a Duna partján, ami nem nyomja el a jelenlegi látképet, hanem inkább kiegészíti azt. A kettes villamos viaduktja alatt egy fél órán belül az útra installálható pavilonrendszert alakítottak ki, mellyel kevésbé forgalmas időszakokban (pl. nyári éjszakákon és hétvégén) nyüzsgő kikötői vásár alakulhat ki.

A Lánchíd előtti egybefüggő élménytéren található sok zöldfelület és vízjáték nem zavarja a forgalmat, amely a Széchenyi tér déli részén zavartalanul haladhat minden irányba. A hídfő melletti vízparton megmaradna és fejlődhetne a közpark, a Dunán található úszóműveken pedig kávézók, kisebb éttermek helyezkednek el.

Az úszó szigeteket pontszerűen helyezték el a part kiegészítéseként: mindenhol éppen azt a funkciót látja el, ami a kapcsolódó partszakaszról hiányzik. “Nem akartuk beépíteni a Dunát”- mondta Nagy Péter, a vízi közterek tervezője. A Valyo tagjai a tervezés kezdetekor rögzítették, hogy a város e szakaszán nincs szükség egy másodlagos vízi korzóra, mert az teret venne el e Dunától, fölöslegesen drága presztízsberuházás lenne. A Valyo tervezői a szállodahajókat a vízparti szállodák elé, a magas partokhoz terveztek, hogy a nagyméretű hajók ne zavarják a városlakók és a többi turista elől a kilátást. Úszóstégeken további köztereket, kisebb hajóállomásokat és vendéglátóegységeket helyeztek el. Megoldották a Március 15-e tér vízkapcsolati problémáját is: az itt kialakított, könnyed kilátóterasz méltó folytatása a remek hangulatú, de eddig a víztől elzárt térnek.

A közlekedési rend áttervezése kapcsán mindenhol szem előtt tartották, hogy ahol csak lehet, a városból kiérhessen a partra a keresztirányú gyalogosforgalom, mindemellett az utak áteresztőképessége se csökkenjen. A vízparton összefüggő sétányt és kerékpársávot alakítottak ki, ezzel megoldották, hogy az eltérő használati módok egyidejűleg, egymás zavarása nélkül lehessenek jelen. A fiatal tervezők hisznek abban, hogy kreatív ötletekkel teli, mégis reális elképzelésük hosszú távon megoldja a Duna-part használhatóságának kérdését.

A Város és Folyó Egyesület csapata öt éve dolgozik azon, hogy a budapestiek végre hozzájussanak a Dunához. Minden rendelkezésükre álló eszközzel igyekeznek felhívni a figyelmet arra, hogy milyen lehetőséget rejt a vízparttal való közvetlen találkozás. Interaktív vízparti játékokat szerveznek, stéget nyitottak, tanösvényt hoztak létre, sőt telente mobil, Duna-parti szaunát működtetnek, amelyet bárki igénybe vehet. A Rak-Park pályázat kapcsán készült tervvel és a Nehru parton hamarosan megvalósuló elképzeléseikkel megmutatták: tudnak alternatívát mutatni Duna-part megújulására. A Valyo olyan szakembereket tudott megmozgatni álmai megfogalmazásához, akikkel Budapest folyópartjának megújítása egy újabb mérföldkőhöz érhet, a megvalósítás fázisába kerülhet.

A december 1-i eredményhirdetésen nem a Valyo nyert, de ez a tény nem bizonytalanította el Tömör Miklóst, a tervezés koordinátorát: “A terveket magunknak készítettük, a kiírás csak egy utolsó lökés volt, hogy leüljünk megcsinálni. Most van egy programunk, amit határozottan és őszintén tudunk képviselni. Az, hogy a Korzó Tervezési Stúdió általunk is elismert, győztes tervei sok részletükben hasonlítanak a miénkre, csak tovább bátorít minket abban, hogy jó irányba megyünk. Két fontos különbség van a díjazottak és a mi tervünk között: kevésbé telepedtünk a vízre, és terveztünk egy karakteres, bár a zsűrit megosztó hajóállomást, hogy cserébe megnyerjük a Belgrád Parkot”.

A csapat tehát folytatja kihívásokkal teli munkáját egy élhető Duna-part megteremtése érdekében.
A Valyo tervezőcsapatának tagjai: Ámon Gergely - vízépítési tervező, Falussy Bence - látványtervező, Hudák Melinda - közlekedésmérnök, Nagy Péter - építész, Papp Szilvia - tájépítész, Kerekes Kata- grafikus, Őrfi József - építész, Sára Dániel - építőmérnök, Szczuka Levente - településtervező, Szerdahelyi Németh Klára - településtervező, Torma Dániel Attila - közlekedéstervező, Tömör Miklós – koordinátor, Varga Dávid - építész, Varga-Kiss Blanka - tájépítész, Varga Tibor - tájépítész

A csapat december 30-án ünnepli 5. születésnapját, ahol a pályázatra készült terveiket személyesen mutatják be a nagyközönségnek: https://www.facebook.com/events/833601926738609/

Forrás: valyo.hu


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.