Makláron testközelből láthatja Cook kapitány és Nelson admirális hajóját

Május végén lesz egy esztendeje annak, hogy megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt Makláron a Tengerész Múzeum. Azóta jelentős változások eredményeként tovább gazdagodott a gyűjtemény.

A ma már országos hírűvé vált bemutatóhely tulajdonosa, Dobozi Gábor négy évtizeden át rótta az óceánokat és a tengereket, és folyamatosan gyűjtötte a hajózással kapcsolatos relikviákat, melyek egy részét állította ki magánmúzeumában. Az elmúlt időszakban a siker nem is maradt el, hiszen csaknem egy év alatt az ország különböző részeiből közel ezren látogatták meg a maklári házának alagsorában kialakított múzeumot. Külföldi érdeklődők is érkeztek – Szlovákiából, az Egyesült Államokból, Németországból, Franciaországból és Izraelből is. A szlovákok ajándékokkal is gyarapították a múzeumot: hajózási navigációs eszközöket, lámpákat, lobogókat, mentőgyűrűket hoztak.

Az idős jogász ajándékai

Dobozi Gábor a Turizmus Online-nak elmondta, hogy a közelmúlt kiemelkedő eseménye volt az életében, amikor egy látogató közvetítésével dr. Rózsahegyi László egykori Heves vármegyei tiszti főügyész 17, 18 és 19. században működött híres vitorláshajók modelljeit ajándékozta neki. A ma 95 éves jogász ugyanis az eddigi élete során hobbiként hajómodellezéssel foglalkozott. Kilenc korhű vitorlásmodelljét személyesen adta át a maklári múzeum tulajdonosának.

Dr. Rózsahegyi László régi tervrajzok alapján készítette el ezeket, melyeket annak idején külföldi országokból szerezett be. A vitorlások mellett szakkönyveket is hozott ajándékba. A hajók kicsinyített másainak elkészítéséhez felhasznált dokumentációs anyagokat pedig mappákba rendezve adta át.

A felsorakoztatott vitorlások mindegyikének érdekes története van. A legrégibb modell például a San Felipe, amely 1690-ből származik, és a híres spanyol Arma elegáns vezetőhajója volt. Ám néhány tonna rakománnyal 1705-ben elsüllyedt. Egy későbbi időszakból, 1740-ből való a Brit Királyi Haditengerészet hajója, a Lyme. Ez 1760-ban a Balti-tengeren szenvedett balesetet. Azután az Endeavour 1760-ból: ezzel a hajóval utazott James Cook kapitány egy tudósokból álló csoporttal 1768-ban Tahiti szigetére, ahol megfigyelték, hogyan vonul el a Vénusz a Nap előtt.

A kapitányt bottal ütötték agyon

James Cook (1728-1779) brit felfedezőként, térképészként és hajóskapitányként írta be nevét a történelembe. Egy yorkshire-i földműves fiaként látta meg a napvilágot. A később világhírűvé lett kapitány kereskedőhajókon szolgált, de hamar kitűnt tudományos érdeklődésével. Önszorgalomból részletesen térképezte fel Kanada és Új-Fundland partvidékét. Aztán 1766-ban részletes dokumentációt készített a napfogyatkozásról.

Cook volt az első európai, aki partra szállt Hawaii-on. Három expedíciót vezetett és elsőként hajózta körül az Antarktiszt. A kapitányt 1779. február 14-én Hawaii szigetén az őslakosok gyilkolták meg négy matrózával együtt, dulakodás közben bottal ütötték agyon. Ennek ellenére az előkelőnek kijáró végső tiszteletadásban részesítették, a csontjait pedig valóságos ereklyeként kezelték.

A vadkacsától a kínai Dzsengáig

A dokumentumok szerint 1765-ben építették a Brit Haditengerészet impozáns sorhajóját, a HMS Victoryt. Ennek a kicsinyített mása is látható a múzeumban. Ez lett később Nelson admirális zászlóshajója, amely részt vett 1805 októberében a trafalgari ütközetben, ahol az admirális is életét vesztette. A bemutató sorában az amerikai US Lexington következik 1773-ból. A hajó eredetileg a Wild Duck, azaz a vadkacsa nevet viselte. Közel száz évvel később, 1848-ban készült a L. Orenoque, amely az első francia hajók közé tartozott. Ennek érdekessége, hogy már nemcsak vitorlásként szolgált, hanem gőzgéppel is felszerelték. Eredetileg orosz vízijárműként szerepelt az 1933-ban épített Gorch Fock, amelyet a németek 1958-ban átépítettek. Mindezek mellett látható a gyűjteményben egy klasszikus kínai vitorlás, a Dzsenga is.

A világon legtöbb ideig szolgált hadihajó

Ízig-vérig katona volt Lord Horatio Nelson (1758-1805) angol ellentengernagy, a földközi-tengeri brit flotta egykori parancsnoka. A napóleoni háborúk során több fontos ütközet, közöttük a döntő jelentőségű trafalgari csata győztes hadvezére volt. Ebben az ütközetben vesztette életét 47 éves korában. Az admirális néhány óra alatt belehalt sérüléseibe, de még élt, amikor a hajói győzedelmesen fejezték be a csatát. Nelson állami dísztemetésben részesült és a londoni Szent Pál Székesegyház kriptájában helyezték örök nyugalomra. A fakoporsóját egy elfogott francia hadihajó főárbocából faragták.

A feljegyzések szerint éppen Nelson születésének évében kezdték el építeni későbbi hajóját, a HMS Victoryt, amelyen halálos sebet kapott. Ezt a hadihajót ma is őrzik, és a dél-angliai Portsmouth Haditengerészeti Múzeumának szárazdokkjában állították ki. A járművet a világon a legtöbb ideig szolgált hadihajóként jegyezték fel.

Galéria lesz a múzeum udvarán

Munkatársunk érdeklődésére Dobozi Gábor azt is elmondta, hogy a kiállított anyag mellett még dobozokban álló, a hajózás világából összegyűjtött eszközöket és tárgyakat is szeretné bemutatni a közönségnek a következő időszakban. Ezért a múzeum udvarán a jelenlegi kerti lakkal harmonizáló, hatszögletű galériát építenek, ezzel bővítve a kiállítóteret. Mindez több célt szolgál majd. Amellett, hogy közösségi rendezvényeket tartanak ott, az érdeklődő gyerekeknek és családtagjaiknak tematikus előadásokat is szerveznek a hajózás, valamint a kalózkodás történetéről. Ezekkel is szeretnének még több érdeklődő vendéget megnyerni a jövőben.


Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!
103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben

103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben 

Magasra szökött az egy négyzetméterre jutó magyar olimpiai aranyak száma a Madame Tussauds Budapest sport termében.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?