Sok cégnél nem számít üzleti útjának ökolábnyoma

A közelmúltban a Weco-Travel online felmérést végzett, amelyben az üzleti élet szereplőinek a véleményét kérte ki a céges utazások és a fenntarthatóság összefüggéseiről.

A kérdések érintették a vállalatok környezetvédelemhez fűződő általános viszonyát, a zöld megoldásokat az üzleti utazások terén, valamint az utazási szolgáltatók szerepét. A kérdőívre beérkezett válaszokat összesítette a társaság, az eredményeket az alábbiakban ismertetik.

Általános helyzetkép a fenntarthatóságról

A felmérés első részében a kérdések a fenntarthatóság vállalatok életében betöltött általános szerepére vonatkoztak. A válaszok alapján a fenntarthatóság napjainkban a legtöbb cégnél kiemelt fontossággal bír: a válaszadók 2/3-a szerint magas vagy közepesen magas prioritással kezelik a kérdést. A cégek fele rendelkezik fenntarthatósági stratégiával és felelős személy vagy csapat is meg van bízva ezzel a területtel, és a többiek többségénél is legalább a tervek között szerepel ez a feladat.
Milyen prioritással kezelik jelenleg a fenntarthatóság kérdését a szervezetben? Milyen prioritással kezelik jelenleg a fenntarthatóság kérdését a szervezetben?



A környezeti terhelés csökkentése érdekében végzett tevékenységek között legtöbben az energiahatékonyság növelését célzó intézkedéseket jelölték meg, amit a munkavállalók edukációja követett. A fenntarthatósági intézkedések bevezetése előtt álló legjelentősebb akadályként pedig a magasabb költségeket emelték ki a válaszadók.

Üzleti utazások és fenntarthatóság

Bár általánosságban kiemelt szerepet kap a fenntarthatóság, kifejezetten az üzleti utazások vonatkozásában már kisebb a jelentősége: a cégeknek csupán egyötöde foglalkozik aktívan a témával, 38%-nál pedig egyáltalán nincs napirenden a kérdés. Ennek megfelelően mindössze a felmérésben szereplő vállalatok 18%-ánál számítják valamilyen módon az üzleti utazásokból származó CO2 kibocsátás mértékét és 20% kompenzálja azt valamilyen módon.

Ugyanakkor elég nagy ismertséggel bírnak a környezeti terhelés csökkentését célzó intézkedések. Ezek között elsősorban az olyan közlekedéssel kapcsolatos megoldások az elterjedtek, mint a közvetlen repülőjáratok választása átszállás helyett vagy a tömegközlekedés használata a célállomáson. A válaszadók háromnegyede szerint az utazások számának csökkentése és a virtuális találkozókkal való helyettesítése is egyfajta megoldást jelenthet.

Az alábbiak közül mely intézkedéseket ismeri / alkalmazza a cég az üzleti utazásokokozta környezeti terhelés csökkentésére?



Érdekes, hogy az alternatív közlekedési módok (pl. repülés helyett vasút) használata viszonylag kevéssé elterjedt, azt csak a válaszadók fele választja. A legkevésbé ismert és alkalmazott lehetőség pedig a bioüzemanyagot használó légitársaságok választása volt, amit a többség nem is ismer, és csupán 7% él ezzel a lehetőséggel.

A felmérést végző Weco-Travel rámutatott, hogy sokszor a költségek jelentik az akadályt a zöld megoldások alkalmazásában, ezért különösen érdekes volt az a kérdés, hogy az utazók mennyivel többet lennének hajlandók fizetni egy utazási szolgáltatás ökológiailag fenntarthatóbb változatáért. A válaszadók fele egy 10%-os szintet jelölt meg, ugyanakkor 18%-uk egyáltalán nem fizetne többet a környezetbarát megoldásért.

A felmérés kitért az üzleti utaztató cégek szerepére is. Itt elsősorban a foglalás folyamatában várnak segítséget az utaztató partnertől az utazást igénybevevő vállalatok: a legtöbben a zöld alternatívák megjelenítését és a CO2 információk biztosítását várnák az ajánlatkérés során, valamint az igénybevett szolgáltatások utáni szén-dioxid kibocsátásról szóló kimutatást.

A nem reprezentatív felmérés 2023. márciusban és áprilisban készült, online kérdőíves módszerrel. Az eredmények 60 vállalatot képviselő cégvezető, középvezető és üzleti utaztató válaszai alapján kerültek összesítésre.





Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.