Országmárka-kutatás: két helyet vesztettünk

Nemrégiben adta közzé a madridi székhelyű, nemzetközi elismertségű Bloom Consulting legfrissebb, a világ 180 országára kiterjedő turisztikai országmárka-vizsgálatát. Hazánk a kutatás szerint a 43. a márka erősségét tekintve a világon, Európában pedig a 20. helyen áll. Ezzel két helyet vesztett az egy évvel ezelőtti pozíciójából. Nem egyedülálló a magyar pozícióvesztés, a legtöbb európai és amerikai ország rontott, míg az ázsiai és afrikai úti célok java része javított az egy évvel ezelőtti helyezésén.

Január közepén adott ki egy közleményt a fenti országmárka-értékelésre hivatkozva a Magyar Turizmus Zrt. (MT), amelyben megállapítják, hogy „Hazánk országmarketingje komoly nemzetközi sikereket ér el a Bloom Consulting minősítése alapján. A madridi székhelyű, országmárka-kutatásokra specializálódott Bloom Consulting legfrissebb tanulmánya szerint Magyarország – Ausztriához hasonlóan – az országmárka-stratégia minősítés alapján AA, azaz erős besorolást kapott. Ez a második legjobb minősítés, ami azt jelenti, hogy a magyar országmarketing, azaz a Magyar Turizmus Zrt. tevékenysége megfelel a turisták igényeinek.”

Ez valóban örvendetes, ugyanakkor a Bloom Consulting részletesen nem publikálta kutatásainak megállapításait hazánkra vonatkozóan. Elsősorban a listavezető Spanyolországra, Németországra, Franciaországra és Olaszországra fókuszáltak, illetve a visszaeső országokra. Ha azonban megnézzük a globális vagy az európai rangsort, már nem biztos, hogy teljes mértékben elégedettek lehetünk hazánk teljesítményével. Magyarország ugyanis pontosan az európai lista közepén áll, a huszadik helyet foglalja el, világviszonylatban pedig országmárkánk a 43. helyen található.

A Bloom az előző évihez viszonyítva két hellyel hátrébb sorolta Magyarországot az európai ranglétrán: tehát nem pusztán a 25-ös globális turisztikai toplistában nem jelenünk meg, de még rontottunk is teljesítményünkön a tavalyi évhez képest. Hazánkkal együtt romlott Csehország és Lengyelország turisztikai országmárka-megítélése, de veszett pozíciójából kisebb-nagyobb mértékben a kutatók szerint Szlovénia, Finnország, Dánia, sőt tulajdonképpen majd mindegyik európai ország. Hasonlóképp gyengülőnek ítélték meg az amerikai földrész országainak turisztikai országmárkáit is. A kevés európai kivétel között van Olaszország, Norvégia, Málta, Luxemburg, Ciprus és Izland.

Európával szemben jelentős növekedést mutatott az ázsiai és afrikai úti célok jelentős része: a Maldív-szigetek és Katar öt helyet, a Sri Lanka négyet ugrott előre. A globális lista legjobban teljesítő országai között ott van Hongkong, Makaó, Szingapúr és Japán, ezek közül Hongkong mutatta a legnagyobb növekedést, kilenc helyet ugrott előre a globális rangsorban, ezzel a negyedik az USA, Spanyolország és Németország mögött.

Az USA-val kapcsolatban ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy csak az utóbbi időben tűnnek fel invitatív reklámjaik a globális tévécsatornákon, korábban éveken át szükségtelennek tartották a márkaépítésnek ezt a módját, mégis a világon a legerősebb a kutatók szerint az USA turisztikai országmárkája.

180 országot vizsgálnak

A három legelismertebb nemzetközi kutató-szaktekintély egyike, José Filipe Torres vezeti a Bloom Consultingot, amely több mint egy évtizede készít átfogó elemzéseket. Az évente kiadott turisztikai országmárka rangsor jelenlegi, legfrissebb, 2014-2015-ös összefoglaló anyaga a negyedik kiadás, amelyben 180 országot vesz górcső alá a madridi székhelyű cég, amely kilenc európai kormánytól és számos várostól is kapott és kap rendszeres megbízást. Nem véletlenül oly népszerű a látványos grafikonokat és átfogó értékeléseket készítő tanácsadói kar, hiszen olyan egyedi módszereket használ, olyan megközelítésekkel nyúl hozzá az adott témákhoz, amelyek valóban autentikussá és egyedivé teszik a céget.

Egyedi algoritmus

A legátfogóbb turisztikai elemzésrendszernek csupán egyik végeredménye az úgynevezett Country Brand Ranking, amely már maga is egy márkanév, mind a turizmus, mind pedig a statisztikai elemző szakmákban, ami annak tulajdonítható, hogy egy egyedi, saját fejlesztésű algoritmust alkalmazva tárja fel a márka menedzsmentet egy adott országra nézve. A legmodernebb területekről, mint például a márka online jelenléte, ad visszacsatolást az európai turisztikai marketingszervezeteknek. A ranglista összeállításakor olyan adatokra is támaszkodnak a kutatók, mint az utazni kívánók turisztikai attrakciókra vagy szolgáltatásokra irányuló online kereséseinek száma, ami az elmúlt évben egyébként 328.680.000 volt.

Diplomácia és büszkeség

A Branding Wheel névre keresztelt elemzési keretrendszer középpontjában a vizsgálat tárgyát képező ország, régió vagy városmárka helyezkedik el, körülötte hat különböző részterület, egyenként három-három, egymásra épülő szinttel. Vannak olyanok, amelyek a kézzel fogható kategóriába sorolhatóak, ilyen a befektetések, a turizmus és a kereskedelem területei, míg az export, a diplomácia és a büszkeség a nem megfogható kategóriát jelentik. A turizmusmarketing, mit az országmárka egyik meghatározó szelete a turisták viselkedésére és a tapasztalatok összességére épít úgy, hogy közvélemény kutatásokat, kérdőívezéseket használva úgynevezett soft-adathalmazt generál, majd a kiválasztott ország iránti online keresési igényt, majd a gazdaság szereplőinek eredményességi mutatóit építi be.

A Tourism Barometer számait is használja a Bloom

A turisztikai adatokat az ENSZ Turisztikai Világszervezete, az UNWTO szállítja a Bloom elemzéseihez a nemzetközi trendeket bemutató Tourism Baromter formájában. A friss számok azt mutatják, és ez részletesen vissza is köszön a Magyar Turizmus Zrt. közleményében is, hogy az ágazat, mint gazdasági tényező globális szinten 5%-os turistaszám-növekedést produkált 2014-ben, amely rekordév is volt egyben, hiszen 1,1 milliárdra rúgott a turistaérkezések száma. Leginkább az amerikai kontinens erősödött (8%), Európa pedig 4%-kal.

Törékeny az európai helyzet

A Bloom elemzői szerint az európai gazdasági visszaesés már megfordult, de még mindig igen törékeny és kiegyensúlyozatlan a helyzet. A kormányok egyre inkább felismerik a turizmuságazat profittermelő képességét, ezért politikájukban elkötelezettebbek iránta. Nem pusztán a bevételek, vagy a GDP-növelés a cél, hanem a mindenekfelett álló munkahely-teremtési szándék is, amelyre a turizmus bővülése is lehetőséget képes teremteni. A mintegy 560 millió turistaérkezést produkáló Európa még mindig a leglátogatottabb kontinens, ezen belül pedig a legerősebb az északi és a mediterrán országok fejlődése. Portugália, Görögország, Málta és Spanyolország újra hozza a rég megszokott eredményeket (+7).


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.