Országmárka-kutatás: két helyet vesztettünk

Nemrégiben adta közzé a madridi székhelyű, nemzetközi elismertségű Bloom Consulting legfrissebb, a világ 180 országára kiterjedő turisztikai országmárka-vizsgálatát. Hazánk a kutatás szerint a 43. a márka erősségét tekintve a világon, Európában pedig a 20. helyen áll. Ezzel két helyet vesztett az egy évvel ezelőtti pozíciójából. Nem egyedülálló a magyar pozícióvesztés, a legtöbb európai és amerikai ország rontott, míg az ázsiai és afrikai úti célok java része javított az egy évvel ezelőtti helyezésén.

Január közepén adott ki egy közleményt a fenti országmárka-értékelésre hivatkozva a Magyar Turizmus Zrt. (MT), amelyben megállapítják, hogy „Hazánk országmarketingje komoly nemzetközi sikereket ér el a Bloom Consulting minősítése alapján. A madridi székhelyű, országmárka-kutatásokra specializálódott Bloom Consulting legfrissebb tanulmánya szerint Magyarország – Ausztriához hasonlóan – az országmárka-stratégia minősítés alapján AA, azaz erős besorolást kapott. Ez a második legjobb minősítés, ami azt jelenti, hogy a magyar országmarketing, azaz a Magyar Turizmus Zrt. tevékenysége megfelel a turisták igényeinek.”

Ez valóban örvendetes, ugyanakkor a Bloom Consulting részletesen nem publikálta kutatásainak megállapításait hazánkra vonatkozóan. Elsősorban a listavezető Spanyolországra, Németországra, Franciaországra és Olaszországra fókuszáltak, illetve a visszaeső országokra. Ha azonban megnézzük a globális vagy az európai rangsort, már nem biztos, hogy teljes mértékben elégedettek lehetünk hazánk teljesítményével. Magyarország ugyanis pontosan az európai lista közepén áll, a huszadik helyet foglalja el, világviszonylatban pedig országmárkánk a 43. helyen található.

A Bloom az előző évihez viszonyítva két hellyel hátrébb sorolta Magyarországot az európai ranglétrán: tehát nem pusztán a 25-ös globális turisztikai toplistában nem jelenünk meg, de még rontottunk is teljesítményünkön a tavalyi évhez képest. Hazánkkal együtt romlott Csehország és Lengyelország turisztikai országmárka-megítélése, de veszett pozíciójából kisebb-nagyobb mértékben a kutatók szerint Szlovénia, Finnország, Dánia, sőt tulajdonképpen majd mindegyik európai ország. Hasonlóképp gyengülőnek ítélték meg az amerikai földrész országainak turisztikai országmárkáit is. A kevés európai kivétel között van Olaszország, Norvégia, Málta, Luxemburg, Ciprus és Izland.

Európával szemben jelentős növekedést mutatott az ázsiai és afrikai úti célok jelentős része: a Maldív-szigetek és Katar öt helyet, a Sri Lanka négyet ugrott előre. A globális lista legjobban teljesítő országai között ott van Hongkong, Makaó, Szingapúr és Japán, ezek közül Hongkong mutatta a legnagyobb növekedést, kilenc helyet ugrott előre a globális rangsorban, ezzel a negyedik az USA, Spanyolország és Németország mögött.

Az USA-val kapcsolatban ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy csak az utóbbi időben tűnnek fel invitatív reklámjaik a globális tévécsatornákon, korábban éveken át szükségtelennek tartották a márkaépítésnek ezt a módját, mégis a világon a legerősebb a kutatók szerint az USA turisztikai országmárkája.

180 országot vizsgálnak

A három legelismertebb nemzetközi kutató-szaktekintély egyike, José Filipe Torres vezeti a Bloom Consultingot, amely több mint egy évtizede készít átfogó elemzéseket. Az évente kiadott turisztikai országmárka rangsor jelenlegi, legfrissebb, 2014-2015-ös összefoglaló anyaga a negyedik kiadás, amelyben 180 országot vesz górcső alá a madridi székhelyű cég, amely kilenc európai kormánytól és számos várostól is kapott és kap rendszeres megbízást. Nem véletlenül oly népszerű a látványos grafikonokat és átfogó értékeléseket készítő tanácsadói kar, hiszen olyan egyedi módszereket használ, olyan megközelítésekkel nyúl hozzá az adott témákhoz, amelyek valóban autentikussá és egyedivé teszik a céget.

Egyedi algoritmus

A legátfogóbb turisztikai elemzésrendszernek csupán egyik végeredménye az úgynevezett Country Brand Ranking, amely már maga is egy márkanév, mind a turizmus, mind pedig a statisztikai elemző szakmákban, ami annak tulajdonítható, hogy egy egyedi, saját fejlesztésű algoritmust alkalmazva tárja fel a márka menedzsmentet egy adott országra nézve. A legmodernebb területekről, mint például a márka online jelenléte, ad visszacsatolást az európai turisztikai marketingszervezeteknek. A ranglista összeállításakor olyan adatokra is támaszkodnak a kutatók, mint az utazni kívánók turisztikai attrakciókra vagy szolgáltatásokra irányuló online kereséseinek száma, ami az elmúlt évben egyébként 328.680.000 volt.

Diplomácia és büszkeség

A Branding Wheel névre keresztelt elemzési keretrendszer középpontjában a vizsgálat tárgyát képező ország, régió vagy városmárka helyezkedik el, körülötte hat különböző részterület, egyenként három-három, egymásra épülő szinttel. Vannak olyanok, amelyek a kézzel fogható kategóriába sorolhatóak, ilyen a befektetések, a turizmus és a kereskedelem területei, míg az export, a diplomácia és a büszkeség a nem megfogható kategóriát jelentik. A turizmusmarketing, mit az országmárka egyik meghatározó szelete a turisták viselkedésére és a tapasztalatok összességére épít úgy, hogy közvélemény kutatásokat, kérdőívezéseket használva úgynevezett soft-adathalmazt generál, majd a kiválasztott ország iránti online keresési igényt, majd a gazdaság szereplőinek eredményességi mutatóit építi be.

A Tourism Barometer számait is használja a Bloom

A turisztikai adatokat az ENSZ Turisztikai Világszervezete, az UNWTO szállítja a Bloom elemzéseihez a nemzetközi trendeket bemutató Tourism Baromter formájában. A friss számok azt mutatják, és ez részletesen vissza is köszön a Magyar Turizmus Zrt. közleményében is, hogy az ágazat, mint gazdasági tényező globális szinten 5%-os turistaszám-növekedést produkált 2014-ben, amely rekordév is volt egyben, hiszen 1,1 milliárdra rúgott a turistaérkezések száma. Leginkább az amerikai kontinens erősödött (8%), Európa pedig 4%-kal.

Törékeny az európai helyzet

A Bloom elemzői szerint az európai gazdasági visszaesés már megfordult, de még mindig igen törékeny és kiegyensúlyozatlan a helyzet. A kormányok egyre inkább felismerik a turizmuságazat profittermelő képességét, ezért politikájukban elkötelezettebbek iránta. Nem pusztán a bevételek, vagy a GDP-növelés a cél, hanem a mindenekfelett álló munkahely-teremtési szándék is, amelyre a turizmus bővülése is lehetőséget képes teremteni. A mintegy 560 millió turistaérkezést produkáló Európa még mindig a leglátogatottabb kontinens, ezen belül pedig a legerősebb az északi és a mediterrán országok fejlődése. Portugália, Görögország, Málta és Spanyolország újra hozza a rég megszokott eredményeket (+7).


Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.