Országmárka-kutatás: két helyet vesztettünk

Nemrégiben adta közzé a madridi székhelyű, nemzetközi elismertségű Bloom Consulting legfrissebb, a világ 180 országára kiterjedő turisztikai országmárka-vizsgálatát. Hazánk a kutatás szerint a 43. a márka erősségét tekintve a világon, Európában pedig a 20. helyen áll. Ezzel két helyet vesztett az egy évvel ezelőtti pozíciójából. Nem egyedülálló a magyar pozícióvesztés, a legtöbb európai és amerikai ország rontott, míg az ázsiai és afrikai úti célok java része javított az egy évvel ezelőtti helyezésén.

Január közepén adott ki egy közleményt a fenti országmárka-értékelésre hivatkozva a Magyar Turizmus Zrt. (MT), amelyben megállapítják, hogy „Hazánk országmarketingje komoly nemzetközi sikereket ér el a Bloom Consulting minősítése alapján. A madridi székhelyű, országmárka-kutatásokra specializálódott Bloom Consulting legfrissebb tanulmánya szerint Magyarország – Ausztriához hasonlóan – az országmárka-stratégia minősítés alapján AA, azaz erős besorolást kapott. Ez a második legjobb minősítés, ami azt jelenti, hogy a magyar országmarketing, azaz a Magyar Turizmus Zrt. tevékenysége megfelel a turisták igényeinek.”

Ez valóban örvendetes, ugyanakkor a Bloom Consulting részletesen nem publikálta kutatásainak megállapításait hazánkra vonatkozóan. Elsősorban a listavezető Spanyolországra, Németországra, Franciaországra és Olaszországra fókuszáltak, illetve a visszaeső országokra. Ha azonban megnézzük a globális vagy az európai rangsort, már nem biztos, hogy teljes mértékben elégedettek lehetünk hazánk teljesítményével. Magyarország ugyanis pontosan az európai lista közepén áll, a huszadik helyet foglalja el, világviszonylatban pedig országmárkánk a 43. helyen található.

A Bloom az előző évihez viszonyítva két hellyel hátrébb sorolta Magyarországot az európai ranglétrán: tehát nem pusztán a 25-ös globális turisztikai toplistában nem jelenünk meg, de még rontottunk is teljesítményünkön a tavalyi évhez képest. Hazánkkal együtt romlott Csehország és Lengyelország turisztikai országmárka-megítélése, de veszett pozíciójából kisebb-nagyobb mértékben a kutatók szerint Szlovénia, Finnország, Dánia, sőt tulajdonképpen majd mindegyik európai ország. Hasonlóképp gyengülőnek ítélték meg az amerikai földrész országainak turisztikai országmárkáit is. A kevés európai kivétel között van Olaszország, Norvégia, Málta, Luxemburg, Ciprus és Izland.

Európával szemben jelentős növekedést mutatott az ázsiai és afrikai úti célok jelentős része: a Maldív-szigetek és Katar öt helyet, a Sri Lanka négyet ugrott előre. A globális lista legjobban teljesítő országai között ott van Hongkong, Makaó, Szingapúr és Japán, ezek közül Hongkong mutatta a legnagyobb növekedést, kilenc helyet ugrott előre a globális rangsorban, ezzel a negyedik az USA, Spanyolország és Németország mögött.

Az USA-val kapcsolatban ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy csak az utóbbi időben tűnnek fel invitatív reklámjaik a globális tévécsatornákon, korábban éveken át szükségtelennek tartották a márkaépítésnek ezt a módját, mégis a világon a legerősebb a kutatók szerint az USA turisztikai országmárkája.

180 országot vizsgálnak

A három legelismertebb nemzetközi kutató-szaktekintély egyike, José Filipe Torres vezeti a Bloom Consultingot, amely több mint egy évtizede készít átfogó elemzéseket. Az évente kiadott turisztikai országmárka rangsor jelenlegi, legfrissebb, 2014-2015-ös összefoglaló anyaga a negyedik kiadás, amelyben 180 országot vesz górcső alá a madridi székhelyű cég, amely kilenc európai kormánytól és számos várostól is kapott és kap rendszeres megbízást. Nem véletlenül oly népszerű a látványos grafikonokat és átfogó értékeléseket készítő tanácsadói kar, hiszen olyan egyedi módszereket használ, olyan megközelítésekkel nyúl hozzá az adott témákhoz, amelyek valóban autentikussá és egyedivé teszik a céget.

Egyedi algoritmus

A legátfogóbb turisztikai elemzésrendszernek csupán egyik végeredménye az úgynevezett Country Brand Ranking, amely már maga is egy márkanév, mind a turizmus, mind pedig a statisztikai elemző szakmákban, ami annak tulajdonítható, hogy egy egyedi, saját fejlesztésű algoritmust alkalmazva tárja fel a márka menedzsmentet egy adott országra nézve. A legmodernebb területekről, mint például a márka online jelenléte, ad visszacsatolást az európai turisztikai marketingszervezeteknek. A ranglista összeállításakor olyan adatokra is támaszkodnak a kutatók, mint az utazni kívánók turisztikai attrakciókra vagy szolgáltatásokra irányuló online kereséseinek száma, ami az elmúlt évben egyébként 328.680.000 volt.

Diplomácia és büszkeség

A Branding Wheel névre keresztelt elemzési keretrendszer középpontjában a vizsgálat tárgyát képező ország, régió vagy városmárka helyezkedik el, körülötte hat különböző részterület, egyenként három-három, egymásra épülő szinttel. Vannak olyanok, amelyek a kézzel fogható kategóriába sorolhatóak, ilyen a befektetések, a turizmus és a kereskedelem területei, míg az export, a diplomácia és a büszkeség a nem megfogható kategóriát jelentik. A turizmusmarketing, mit az országmárka egyik meghatározó szelete a turisták viselkedésére és a tapasztalatok összességére épít úgy, hogy közvélemény kutatásokat, kérdőívezéseket használva úgynevezett soft-adathalmazt generál, majd a kiválasztott ország iránti online keresési igényt, majd a gazdaság szereplőinek eredményességi mutatóit építi be.

A Tourism Barometer számait is használja a Bloom

A turisztikai adatokat az ENSZ Turisztikai Világszervezete, az UNWTO szállítja a Bloom elemzéseihez a nemzetközi trendeket bemutató Tourism Baromter formájában. A friss számok azt mutatják, és ez részletesen vissza is köszön a Magyar Turizmus Zrt. közleményében is, hogy az ágazat, mint gazdasági tényező globális szinten 5%-os turistaszám-növekedést produkált 2014-ben, amely rekordév is volt egyben, hiszen 1,1 milliárdra rúgott a turistaérkezések száma. Leginkább az amerikai kontinens erősödött (8%), Európa pedig 4%-kal.

Törékeny az európai helyzet

A Bloom elemzői szerint az európai gazdasági visszaesés már megfordult, de még mindig igen törékeny és kiegyensúlyozatlan a helyzet. A kormányok egyre inkább felismerik a turizmuságazat profittermelő képességét, ezért politikájukban elkötelezettebbek iránta. Nem pusztán a bevételek, vagy a GDP-növelés a cél, hanem a mindenekfelett álló munkahely-teremtési szándék is, amelyre a turizmus bővülése is lehetőséget képes teremteni. A mintegy 560 millió turistaérkezést produkáló Európa még mindig a leglátogatottabb kontinens, ezen belül pedig a legerősebb az északi és a mediterrán országok fejlődése. Portugália, Görögország, Málta és Spanyolország újra hozza a rég megszokott eredményeket (+7).


Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!
103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben

103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben 

Magasra szökött az egy négyzetméterre jutó magyar olimpiai aranyak száma a Madame Tussauds Budapest sport termében.
Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás

Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás  

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?