Az EU-csatlakozás küszöbén

Málta ismertsége a csatlakozást követően – a többi új tagállamhoz hasonlóan – ugrásszerűen nőni fog, mivel minden új tagország megjelenik majd az EU képviseletein keresztül világszerte.

Az uniós tagság új piacokat nyit meg a csatlakozó országok cégei előtt. Ennek egyik példája a máltai nemzeti légitársaság, az Air Malta. Május elseje után az Air Malta az EU-n belül szabadon üzemeltethet járatokat a „szabad égbolt” deregulációs törekvéseknek megfelelően. A tagság előnyei a fogyasztók számára nyilvánvalóak, ugyanakkor a cégek számára új szabványokhoz való alkalmazkodást is jelentenek majd. A csatlakozás utáni infrastruktúra-fejlesztés (útépítés, repülőtér-fejlesztés) közvetve az idegenforgalomra is pozitív hatással lesz. Májustól a vámmentes vásárlás lehetősége az EU polgárai számára Máltán is megszűnik, a vízumkötelezettséget pedig az EU szabályaihoz igazítják. A magyar állampolgárok természetesen továbbra is vízummentességet élveznek. Málta a jelenlegi tervek szerint legkorábban két éven belül csatlakozik az eurózónához.

Strukturális és kohéziós alapok

A Turisztikai Minisztérium és a Malta Tourism Authority (Máltai Idegenforgalmi Hivatal) szoros együttműködésben dolgozta ki az EU strukturális és kohéziós alapjainak felhasználására vonatkozó tervet. Az előirányzott összeg a 2004–2006 időszakra 90 millió máltai font (54 milliárd forint). A terveket három fázisban dolgozták ki. Az első, a 2001 decemberétől 2002 júliusáig tartó időszakban kidolgozott National Developmen Plan (Nemzeti Fejlesztési Program), amelyet a Single Programming Document követett – ez tartalmazza a már elfogadott projekteket, majd a Program Compliment, amely a projektek részleteit, céljait és mérőszámait is tartalmazza.
Az idegenforgalom számára 8 millió eurót (2,08 milliárd forint) különítettek el, ezek a projektek az elmúlt két évben kerültek kidolgozásra, amelyeknek főbb területei:
◆ Idegenforgalmi vállalkozások támogatása
◆ A máltai világörökség fejlesztése
◆ A turisztikai infrastruktúra fejlesztése
◆ Idegenforgalmi szakemberképzés

Jogharmonizáció és turizmus

A turizmust érintő jogharmonizáció elsősorban a következő területeket foglalja magában:

Szolgáltatások szabad mozgása: az MTA jogkörébe tartozik az idegenforgalmi szolgáltatások engedélyezése. Minden olyan korlátozás, amely a nem máltai állampolgárokra vonatkozott, meg fog szűnni. Az emberek szabad mozgása: Málta hét évig egyfajta védettséget élvez a külföldi munkavállalókkal szemben, és a későbbiekben is, kivételes esetekben a máltai munkaerő védelmében korlátozásokat vezethetnek be.

Termékek szabad áramlása: az unióból származó termékeket sújtó korlátozások megszüntetését vonja maga után.

Szállítmányozás: az Európai Bizottság irányelveinek és szabályainak megfelelően változnak a szárazföldi, vízi és légi szállítmányozás szabályai, mint például a légi közlekedés esetén a Nyitott Égbolt kezdeményezés.

Fogyasztóvédelem: a légi közlekedés és a földi szolgáltatások terén a fogyasztóvédelem kidolgozása és végrehajtása az MTA felelőssége.

Munkavállalási szabályok: Málta 2006-ig kapott haladékot, hogy felzárkózzon az EU-szabványokhoz.

Kis- és középvállalkozások: Máltán az idegenforgalmi vállalkozások jelentős része ebbe a kategóriába esik. Az idegenforgalmi promóció ezeknek a vállalkozásoknak az általános promóciójához tartozik, érvényesek rájuk a csomagtúrákra és a time-share vevővédelemre vonatkozó törvények. A strukturális alapból nyerhetnek támogatást.

Versenytörvény: az EU szabályainak megfelelően fokozatosan megszüntetik az egyes kiemelt touroperátor csoportok állami támogatását.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.