Az uniós tagság új piacokat nyit meg a csatlakozó országok cégei előtt. Ennek egyik példája a máltai nemzeti légitársaság, az Air Malta. Május elseje után az Air Malta az EU-n belül szabadon üzemeltethet járatokat a „szabad égbolt” deregulációs törekvéseknek megfelelően. A tagság előnyei a fogyasztók számára nyilvánvalóak, ugyanakkor a cégek számára új szabványokhoz való alkalmazkodást is jelentenek majd. A csatlakozás utáni infrastruktúra-fejlesztés (útépítés, repülőtér-fejlesztés) közvetve az idegenforgalomra is pozitív hatással lesz. Májustól a vámmentes vásárlás lehetősége az EU polgárai számára Máltán is megszűnik, a vízumkötelezettséget pedig az EU szabályaihoz igazítják. A magyar állampolgárok természetesen továbbra is vízummentességet élveznek. Málta a jelenlegi tervek szerint legkorábban két éven belül csatlakozik az eurózónához.
Strukturális és kohéziós alapok
A Turisztikai Minisztérium és a Malta Tourism Authority (Máltai Idegenforgalmi Hivatal) szoros együttműködésben dolgozta ki az EU strukturális és kohéziós alapjainak felhasználására vonatkozó tervet. Az előirányzott összeg a 2004–2006 időszakra 90 millió máltai font (54 milliárd forint). A terveket három fázisban dolgozták ki. Az első, a 2001 decemberétől 2002 júliusáig tartó időszakban kidolgozott National Developmen Plan (Nemzeti Fejlesztési Program), amelyet a Single Programming Document követett – ez tartalmazza a már elfogadott projekteket, majd a Program Compliment, amely a projektek részleteit, céljait és mérőszámait is tartalmazza.
Az idegenforgalom számára 8 millió eurót (2,08 milliárd forint) különítettek el, ezek a projektek az elmúlt két évben kerültek kidolgozásra, amelyeknek főbb területei:
◆ Idegenforgalmi vállalkozások támogatása
◆ A máltai világörökség fejlesztése
◆ A turisztikai infrastruktúra fejlesztése
◆ Idegenforgalmi szakemberképzés
Jogharmonizáció és turizmus
A turizmust érintő jogharmonizáció elsősorban a következő területeket foglalja magában:
Szolgáltatások szabad mozgása: az MTA jogkörébe tartozik az idegenforgalmi szolgáltatások engedélyezése. Minden olyan korlátozás, amely a nem máltai állampolgárokra vonatkozott, meg fog szűnni. Az emberek szabad mozgása: Málta hét évig egyfajta védettséget élvez a külföldi munkavállalókkal szemben, és a későbbiekben is, kivételes esetekben a máltai munkaerő védelmében korlátozásokat vezethetnek be.
Termékek szabad áramlása: az unióból származó termékeket sújtó korlátozások megszüntetését vonja maga után.
Szállítmányozás: az Európai Bizottság irányelveinek és szabályainak megfelelően változnak a szárazföldi, vízi és légi szállítmányozás szabályai, mint például a légi közlekedés esetén a Nyitott Égbolt kezdeményezés.
Fogyasztóvédelem: a légi közlekedés és a földi szolgáltatások terén a fogyasztóvédelem kidolgozása és végrehajtása az MTA felelőssége.
Munkavállalási szabályok: Málta 2006-ig kapott haladékot, hogy felzárkózzon az EU-szabványokhoz.
Kis- és középvállalkozások: Máltán az idegenforgalmi vállalkozások jelentős része ebbe a kategóriába esik. Az idegenforgalmi promóció ezeknek a vállalkozásoknak az általános promóciójához tartozik, érvényesek rájuk a csomagtúrákra és a time-share vevővédelemre vonatkozó törvények. A strukturális alapból nyerhetnek támogatást.
Versenytörvény: az EU szabályainak megfelelően fokozatosan megszüntetik az egyes kiemelt touroperátor csoportok állami támogatását.