A nemzeti légitársaságunk charterjáratait töltő utazási irodák 1999 végéig a teljes jegyár 2-7%-át kapták jutalékként vissza a Malévtől. 2000-ben ezzel szemben az utazási irodák már csak a lánckedvezmény elnevezésű, 1-2%-os mértékű külön jutalékra számíthattak.
Az elmúlt év márciusában egyszerre három chartercég kért a Légügyi Főigazgatóságtól üzemben tartási engedélyt. Az első fecske 2000 februárjában a négy magyar magánszemély tulajdonában levő Pannon Airlines Kft. volt. Az április elejétől október végéig tartó charterszezon elején, májusban már elindították lízingelt orosz gépeiket (157 személyes TU–154-es és a 120 fős JAK–42-es). Az emlékezetes Jorgos Travel utódjaként jelentkező HTC Utazásszervező Kft.-vel volt kizárólagosan szerződésük. (A szóbeszéd szerint egyébként a Jorgosnak a Malév illetékes munkatársai járatonként átlagosan egymillió forinttal kevesebb költségről állítottak ki számlákat, ami utólag ki is derült, felmondást jelentve az érintetteknek). A néhai Jorgos Travel ügyvezető igazgatója az a Havas Tamás volt, akit egyben a HTC alapítójaként, tulajdonosaként ismertek, majd később a Pannon Airlines tulajdonosai közé is bekerült. Görögországba kilenc, Török- és Spanyolországba egy-egy charterjáratot indítottak hetente. Korábban a Malév TU–154-esei a görög, török, izraeli, spanyol légitársaságokkal (pl. Helios, Air Európa, Tunis Air) versenyezve a magyarországi charterpiac 80%-át uralták – ez éves szinten 5-6 milliárd forint bevételt eredményezett.
Az új magyar légitársaság belépése után a nemzeti légitársaság a chartertorta 20-25%-át veszítette el, ami 1,5 milliárd forint bevételkiesést hozott magával. (A hazai kereslet szűkülésére a Malév válasza a beutaztatás növekvő felvállalása volt). A szintén emlékezetes HTC-bukás után a Pannon Airlines új menedzsmentet állított fel, és jelenleg is egy TU–154 M típusú géppel dolgozik.
Tavaly decemberében lépett a személyszállítással porondra az Atlant Hungary Airlines. Az 1995-től légi szállítással foglalkozó cég jegyzett tőkéje 210 millió forint, egyik tulajdonosa Farkas Bertalan, az első és egyetlen magyar űrpilóta. Hetente három járatot indítottak a főszezonban. Fél év múlva, július közepén azonban személyszállításuk felfüggesztését jelentették be. Ennek okairól ügyvezető igazgatójuk, Gados György nyilatkozott lapunknak.
– Nem tervezzük az utasok szállításának végleges megszüntetését. Hatályba lépett azonban egy tavaszi kormányrendelet, mely halálos légi baleset esetén a légitársaságot személyenként négymillió forintos rögtöni kártérítés fizetésére kötelezi. A biztosító viszont csak egy átfutási idő után fizet. Légi katasztrófa esetén ez 600 millió forintot is jelenthet, ami most nem áll rendelkezésünkre. Viszontbiztosítással igyekszünk majd kikerülni ezt a csapdát. Idén TU–154 M típust használva a görög, olasz és spanyol területekre végeztünk személyszállítást. Szerződéseink a Great Toursszal és a Zeus Diasszal voltak.
A magas fogyasztású és drágán üzemeltethető (repülőtéri illeték és kiszolgálási díj) Tupoljevek helyett kisebb gépek használatát tervezzük. Ezeknek kihasználása is kevesebb gondot jelent majd. Szeptemberben tesszük meg javaslatainkat az utazási irodák számára: 2002-ben hová és mikor tervezünk charterutakat.
Végleges felszámolás alatt áll ezzel szemben a piaci egyik legfiatalabb szereplője, az igen alacsony tőkével (5 millió forint) idén elindult Carpathian Air Transport. Egy harminc férőhelyes JAK–40 típusú géppel kedd, csütörtök, szombaton a Budapest–Verona közti utat ajánlották. Júniusban egy retúrjegyük 50 ezer forintba, kétszemélyes retúrjegyük kedvezményesen 80 ezer forintba került. „Míg korábban bécsi vagy müncheni átszállással 4-5 óra az út, addig mi közel két óra alatt átröpítjük ezen a 700 kilométeres távolságon” – ajánlották magukat. (Lapunk számára a Carpathian vezetősége elérhetetlennek bizonyult.)
A Vista Utazási Központtal közösen hirdették meg a veronai járatokat, majd Ljubljanába is szállítottak utasokat. A Vista illetékes vezetője, Molnár Zsuzsa szerint a pár hónapig fennálló veronai járat előzetes igényfelmérése nem volt megbízható. Inkább üzletemberek utaztak a járatokkal, a veronai hosszú hétvégék iránt nem igazán volt igény.
Hozzátette, hogy tapasztalatai szerint a leginkább megbízható partnernek a Malév tekinthető. Nyáron sok gondjuk volt a Travel Service görögországi járataival, nem volt ritka a 8-10 órás késés sem.
A Travel Service révén egy prágai székhelyű, 1997 óta működő légitársaság magyarországi cége tört be márciusban a légi közlekedés piacára. A cseh anyavállalat a két új Boeing–737-esével a Földközi-tenger menti országokba szállítják utasaikat. A lízingelés mellett háttérként a cseh bázis- és légiflottája is rendelkezésükre áll. A hazai utazási irodák közül a West Travel, az Eurotours, a Karthago Tours és a Medina Tours volt partnerük a gépek töltésében. Korfui és Kos szigeti járataikra a Great Tours, a Dias Zeus és a Pegazus közösen bérelt gépet.
Nem sikerült szelnie idén a magyar chartertortából a még piacon működő kisebb hazai cégeknek: a Hunair Magyar Légitársaságnak, a Lin Air Magyar Regionális Légitársaságnak, a Sunflower Rt.-nek, hogy csak az ismertebbeket említsük. Érzékelhető azonban, hogy a piac kétfelé ágazik. A Malév által már lecserélt Tupoljeveket üzemeltetők nagyobb költséghányaddal dolgoznak, kevesebbet nyújthatnak, mint a Boeingeket indítók. Az új légitársaságoknak ki kell dolgozniuk egy olyan stratégiát, amely több lábra helyezve működésüket versenyképesnek bizonyul. Ez igaz azoknál is, akik kisebb gépek indítására vállalkoznak. Az idei tapasztalatok alapján a törvényi szabályozás változása, vagy egy rossz piaci döntés egyaránt földre küldheti légi személyszállításunk legifjabb hajtásait.