Char­ter­tor­ta-sze­le­te­lés

Több­mil­li­ár­dos be­vé­te­li le­he­tő­ség és sta­bil pi­a­ci ke­res­let jel­lem­zi a ma­gyar­or­szá­gi char­ter­pi­a­cot. Mi­köz­ben a Ma­lév csök­ken­tet­te az uta­zá­si iro­dák ju­ta­lé­kát, a pi­a­con új ma­gyar sze­mély­szál­lí­tó lé­gi­tár­sa­ság­ok je­len­tek meg. A Trav­el Ser­vi­ce és a Pan­non Air­lines Kft. nap­ja­ink­ra te­kin­té­lyes cé­gek­ké vált. Per­sze nem min­den­ki­nek si­ke­rült ez.

A nem­ze­ti lé­gi­tár­sa­sá­gunk char­ter­já­ra­ta­it töl­tő uta­zá­si iro­dák 1999 vé­gé­ig a tel­jes jegy­ár 2-7%-át kap­ták ju­ta­lék­ként vis­­sza a Ma­lév­től. 2000-ben ez­zel szem­ben az uta­zá­si iro­dák már csak a lánc­ked­vez­mény el­ne­ve­zé­sű, 1-2%-os mér­té­kű kü­lön ju­ta­lék­ra szá­mít­hat­tak.

Az el­múlt év már­ci­u­sá­ban egy­szer­re há­rom char­ter­cég kért a Lég­ügyi Fő­igaz­ga­tó­ság­tól üzem­ben tar­tá­si en­ge­délyt. Az el­ső fecs­ke 2000 feb­ru­ár­já­ban a négy ma­gyar ma­gán­sze­mély tu­laj­do­ná­ban le­vő Pan­non Air­lines Kft. volt. Az áp­ri­lis ele­jé­től ok­tó­ber vé­gé­ig tar­tó char­ter­sze­zon ele­jén, má­jus­ban már el­in­dí­tot­ták lí­zin­gelt orosz gé­pe­i­ket (157 sze­mé­lyes TU–154-es és a 120 fős JAK–42-es). Az em­lé­ke­ze­tes Jor­gos Trav­el utód­ja­ként je­lent­ke­ző HTC Uta­zás­szer­ve­ző Kft.-v­el volt ki­zá­ró­la­go­san szer­ző­dé­sük. (A szó­be­széd sze­rint egyéb­ként a Jor­gos­nak a Ma­lév il­le­té­kes mun­ka­tár­sai já­ra­ton­ként át­la­go­san egy­mil­lió fo­rint­tal ke­ve­sebb költ­ség­ről ál­lí­tot­tak ki szám­lá­kat, ami utó­lag ki is de­rült, fel­mon­dást je­lent­ve az érin­tet­tek­nek). A né­hai Jor­gos Trav­el ügy­ve­ze­tő igaz­ga­tó­ja az a Ha­vas Ta­más volt, akit egy­ben a HTC ala­pí­tó­ja­ként, tu­laj­do­no­sa­ként is­mer­tek, majd ké­sőbb a Pan­non Air­lines tu­laj­do­no­sai kö­zé is be­ke­rült. Gö­rög­or­szág­ba ki­lenc, Tö­rök- és Spa­nyol­or­szág­ba egy-­e­gy char­ter­já­ra­tot in­dí­tot­tak he­ten­te. Ko­ráb­ban a Ma­lév TU–154-esei a gö­rög, tö­rök, iz­ra­e­li, spa­nyol lé­gi­tár­sa­ság­ok­kal (pl. Helios, Air Eu­ró­pa, Tunis Air) ver­se­nyez­ve a ma­gyar­or­szá­gi char­ter­pi­ac 80%-át ural­ták – ez éves szin­ten 5-6 mil­li­árd fo­rint be­vé­telt ered­mé­nye­zett.

Az új ma­gyar lé­gi­tár­sa­ság be­lé­pé­se után a nem­ze­ti lé­gi­tár­sa­ság a char­ter­tor­ta 20-25%-át ve­szí­tet­te el, ami 1,5 mil­li­árd fo­rint be­vé­tel­ki­esést ho­zott ma­gá­val. (A ha­zai ke­res­let szű­kü­lé­sé­re a Ma­lév vá­la­sza a be­utaz­ta­tás nö­vek­vő fel­vál­la­lá­sa volt). A szin­tén em­lé­ke­ze­tes HTC-bukás után a Pan­non Air­lines új me­nedzs­men­tet ál­lí­tott fel, és je­len­leg is egy TU–154 M tí­pu­sú gép­pel dol­go­zik.

Ta­valy de­cem­beré­ben lé­pett a sze­mély­szál­lí­tás­sal po­rond­ra az Atlant Hun­ga­ry Air­lines. Az 1995-től lé­gi szál­lí­tás­sal fog­lal­ko­zó cég jegy­zett tő­ké­je 210 mil­lió fo­rint, egyik tu­laj­do­no­sa Far­kas Ber­ta­lan, az első és egyetlen magyar űr­pi­ló­ta. He­ten­te há­rom já­ra­tot in­dí­tot­tak a fő­sze­zon­ban. Fél év múl­va, jú­li­us kö­ze­pén azon­ban sze­mély­szál­lí­tá­suk fel­füg­gesz­té­sét je­len­tet­ték be. En­nek oka­i­ról ügy­ve­ze­tő igaz­ga­tó­juk, Gados Györ­gy nyi­lat­ko­zott la­punk­nak.

– Nem ter­vez­zük az uta­sok szál­lí­tá­sá­nak vég­le­ges meg­szün­te­té­sét. Ha­tály­ba lé­pett azon­ban egy ta­va­szi kor­mány­ren­de­let, mely ha­lá­los lé­gi bal­eset ese­tén a lé­gi­tár­sa­sá­got sze­mé­lyen­ként négy­mil­lió fo­rin­tos rög­tö­ni kár­té­rí­tés fi­ze­té­sé­re kö­te­le­zi. A biz­to­sí­tó vi­szont csak egy át­fu­tá­si idő után fi­zet. Lé­gi ka­taszt­ró­fa ese­tén ez 600 mil­lió fo­rin­tot is je­lent­het, ami most nem áll ren­del­ke­zé­sünk­re. Vi­szont­biz­to­sí­tás­sal igyek­szünk majd ki­ke­rül­ni ezt a csap­dát. Idén TU–154 M tí­pust hasz­nál­va a gö­rög, olasz és spa­nyol te­rü­le­tek­re vé­gez­tünk sze­mély­szál­lí­tást. Szer­ző­dé­se­ink a Great Toursszal és a Zeus Diasszal vol­tak.

A ma­gas fo­gyasz­tá­sú és drá­gán üze­mel­tet­he­tő (re­pü­lő­té­ri il­le­ték és ki­szol­gá­lá­si díj) Tupol­jevek he­lyett ki­sebb gé­pek hasz­ná­la­tát ter­vez­zük. Ezek­nek ki­hasz­ná­lá­sa is ke­ve­sebb gon­dot je­lent majd. Szep­tem­ber­ben tes­­szük meg ja­vas­la­ta­in­kat az uta­zá­si iro­dák szá­má­ra: 2002-ben ho­vá és mi­kor ter­ve­zünk char­terutakat.

Vég­le­ges fel­szá­mo­lás alatt áll ez­zel szem­ben a pi­a­ci egyik leg­fi­a­ta­labb sze­rep­lő­je, az igen ala­csony tő­ké­vel (5 mil­lió fo­rint) idén el­in­dult Carpathi­an Air Trans­port. Egy har­minc fé­rő­he­lyes JAK–40 tí­pu­sú gép­pel kedd, csü­tör­tök, szom­ba­ton a Bu­da­pest–Ve­ro­na köz­ti utat aján­lot­ták. Jú­ni­us­ban egy re­túr­jegy­ük 50 ezer fo­rint­ba, két­sze­mé­lyes re­túr­jegy­ük ked­vez­mé­nye­sen 80 ezer fo­rint­ba ke­rült. „Míg ko­ráb­ban bé­csi vagy mün­che­ni át­szál­lás­sal 4-5 óra az út, ad­dig mi kö­zel két óra alatt át­rö­pít­jük ezen a 700 ki­lo­mé­te­res tá­vol­sá­gon” – aján­lot­ták ma­gu­kat. (La­punk szá­má­ra a Carpathi­an ve­ze­tő­sé­ge el­ér­he­tet­len­nek bi­zo­nyult.)

A Vista Uta­zá­si Köz­pont­tal kö­zö­sen hir­det­ték meg a ve­ro­nai já­ra­to­kat, majd Ljubl­ja­ná­ba is szál­lí­tot­tak uta­so­kat. A Vista il­le­té­kes ve­ze­tő­je, Mol­nár Zsu­zsa sze­rint a pár hó­na­pig fenn­ál­ló ve­ro­nai já­rat elő­ze­tes igény­fel­mé­ré­se nem volt meg­bíz­ha­tó. In­kább üz­let­em­be­rek utaz­tak a já­ra­tok­kal, a ve­ro­nai hosszú hét­vé­gék iránt nem iga­zán volt igény.

Hoz­zá­tet­te, hogy ta­pasz­ta­la­tai sze­rint a leg­in­kább meg­bíz­ha­tó part­ner­nek a Ma­lév te­kint­he­tő. Nyá­ron sok gond­juk volt a Trav­el Ser­vi­ce gö­rög­or­szá­gi já­ra­ta­i­val, nem volt rit­ka a 8-10 órás ké­sés sem.

A Trav­el Ser­vi­ce ré­vén egy prá­gai szék­he­lyű, 1997 óta mű­kö­dő lé­gi­tár­sa­ság ma­gyar­or­szá­gi cé­ge tört be már­ci­us­ban a lé­gi köz­le­ke­dés pi­a­cá­ra. A cseh anya­vál­la­lat a két új Boe­ing–737-esév­el a Föld­kö­zi-ten­ger men­ti or­szá­gok­ba szál­lí­tják utasaikat. A lí­zin­ge­lés mel­lett hát­tér­ként a cseh bá­zis- és lé­gi­flot­tá­ja is ren­del­ke­zé­sük­re áll. A ha­zai uta­zá­si iro­dák kö­zül a West Trav­el, az Euro­tours, a Kartha­go Tours és a Me­di­na Tours volt part­ne­rük a gé­pek töl­té­sé­ben. Kor­fui és Kos szi­ge­ti já­ra­ta­ik­ra a Great Tours, a Dias Zeus és a Pe­ga­zus kö­zö­sen bé­relt gé­pet.

Nem si­ke­rült szel­nie idén a ma­gyar char­ter­tor­tá­ból a még pi­a­con mű­kö­dő ki­sebb ha­zai cé­gek­nek: a Hunair Ma­gyar Lé­gi­tár­sa­ság­nak, a Lin Air Ma­gyar Re­gi­o­ná­lis Lé­gi­tár­sa­ság­nak, a Sun­flower Rt.-nek, hogy csak az is­mer­teb­be­ket em­lít­sük. Ér­zé­kel­he­tő azon­ban, hogy a pi­ac két­fe­lé ága­zik. A Ma­lév ál­tal már le­cse­rélt Tupol­jeveket üze­mel­te­tők na­gyobb költ­ség­há­nyad­dal dol­goz­nak, ke­ve­seb­bet nyújt­hat­nak, mint a Boe­in­ge­ket in­dí­tók. Az új lé­gi­tár­sa­ság­ok­nak ki kell dol­goz­ni­uk egy olyan stra­té­gi­át, amely több láb­ra he­lyez­ve mű­kö­dé­sü­ket ver­seny­ké­pes­nek bi­zo­nyul. Ez igaz azok­nál is, akik ki­sebb gé­pek in­dí­tá­sá­ra vál­lal­koz­nak. Az idei ta­pasz­ta­la­tok alap­ján a tör­vé­nyi sza­bá­lyo­zás vál­to­zá­sa, vagy egy rossz pi­a­ci dön­tés egy­aránt föld­re küld­he­ti lé­gi sze­mély­szál­lí­tá­sunk leg­if­jabb haj­tá­sa­it.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.