Elkésett-e Gyula?

Elkésett-e Gyula?

Egy lapunkban megjelent, Gyula turizmusának kérdéseit taglaló cikkre reagált a város polgármestere.

„A Heti Turizmus 2000/46. számában Gyula elkésett címmel jelent meg egy írás a gyulai idegenforgalom helyzetéről. Sajnálatos módon a szerző több olyan megállapítást is közöl, amely semmiféle adattal nem támasztható alá, nincs érdemi kapcsolatban a valósággal. Az ember elsőre azt gondolta volna, hogy piaci versenytársai próbálják rossz színben feltüntetni a várost. Utóbb kiderült, a térségben élő újságíró nem vette a fáradtságot, hogy utánanézzen az adatoknak…

A szomorú az a dologban, hogy egy-egy ilyen cikk nem pusztán a piacon rontja a város hitelét, hanem elkedvetleníti azokat is, akik szinte erőn felül vállalták fel az idegenforgalmi fejlesztéseket. Ezért ragadtam tollat, erős lelki kényszert érezve a valótlan tények helyesbítésére.

Valóban igaz, hogy Gyula városának önkormányzata később ismerte fel az idegenforgalomban rejlő lehetőségeket, mint versenytársai. Az Alföld Gyöngyszemének is nevezett település elsősorban a humán infrastruktúra terén meglévő lemaradásait igyekezett csökkenteni az elmúlt esztendőkben. Ez nem kedvezett a negyvenedik évébe lépő Európa-hírű gyógyfürdőnek, amely kétségtelenül elöregedett. Az idegenforgalmi fejlesztéseket akadályozta az a gazdaságföldrajzi adottság, amelyről Gyulán tehetnek a legkevesebbet: a Dél-Alföld hazánk mostohán kezelt területe. Éppen ezért nem vehető komolyan a Harkánnyal vagy Hajdúszoboszlóval történő összevetés alaposabb elemzés nélkül. A megközelíthetőség, gazdasági potenciál, gazdaságföldrajzi helyzet mélyreható összehasonlítása hiányában vont párhuzam nem egyéb jól hangzó jelszónál. Kétségtelen tény azonban, hogy a városi vezetés nem állt feladata magaslatán az idegenforgalom ügyének kezelésében. S ezzel szinte ki is merítettük a cikkben található tényeket. Innentől – jó szándékkal mondom – tévedésekről van szó!

Semmiféle adat nem támasztja alá azt a kijelentést, hogy Gyulán a termálturizmusra jellemző több hónapos fő szezon három-négy hétre zsugorodott. Azt is nehéz prognosztizálni, hogy az idei vendégszám a »tavalyi mélyponttól« is elmarad, az önkormányzat helyi adóbefizetési adatai ugyanis nem ezt mutatják, a KSH kereskedelmi szálláshelyekről szóló statisztikáiban pedig nem szerepelnek a magán-szálláshelyadók, akik Gyulán igen komoly szerepet töltenek be.

Hogy a Várfürdő látogatottságának tizenhárom százalékos növekedése (szeptember végi adat) értékelhető-e úgy, hogy »a Várfürdő látogatottsága hasonló lesz a tavalyi évhez«, nézőpont kérdése. A statisztika tudománya ezt a nagyságrendet már markáns növekedésként tartja számon.

Azt, hogy »Gyulán hiányoznak a pihenő-, parkolóövezetek, a belvárosi sétányok«, csak olyan ember mondhatja, aki nem járt még a városban. Erre több szót vesztegetni nem is érdemes, aki volt már Gyulán, érti, mire gondolok.

A Várfürdő fejlesztési programja természetesen nem a jövő évtől indul el, hanem megkezdődött 1999 elején, s pontosan megfogalmazott beruházási terv szerint folyik most is. A város soha nem látott mértékben forgatja vissza idegenforgalmi bevételeit a fejlesztésekbe, számos jelentős beruházás áll előkészítés vagy megvalósulás alatt. A város vezetése mindezt összekapcsolja a Széchenyi-tervvel, ami a megvalósítás esélyeit növeli.

Remélem, hogy sikerült eloszlatni a kételyeket barátainkban, akik szeretik a városunkat, s azokban is, akik szándékoztak hozzánk ellátogatni, de esetleg a november 30-i cikk után meggondolták magukat. A reálisabb kép megrajzolása mellett ez is volt a célom.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.