A Skift.com információi szerint csupán idő kérdése, hogy a magánszállások globális foglalására specializálódott Airbnb ezt a nagy forgalmat – és az ezzel együtt járó bevételt – a globális utazási iparágban betöltött még előkelőbb pozíció elérésére fordítsa. Az előrejelzések és információk azt mutatják, hogy a cég már idén megteszi a lépéseket annak érdekében, hogy ne csupán rövid távú lakás- és apartmanfoglalási oldalként tekintsenek rá.
Az Airbnb kétségkívül egyik legnagyobb lépése Chip Conley-val való együttműködése. Conley a szállodaipar nagy innovátorának számít, aki most a globális vendéglátásért felelős vezető pozícióját tölti be a vállalatnál. 1987-ben ő alapította a Joie de Vivre Hospitalityt, amely jelenleg az USA második legnagyobb butikhotel-üzemeltetője. Conley 24 évig volt a vállalat vezérigazgatója.
NAGYSZABÁSÚ FEJLESZTÉSI TERVEK
Brian Chesky, az Airbnb alapítója egy teljes körű vendéglátó-ipari márkává kívánja tenni az Airbnb-t, amely elmondása szerint zökkenőmentes élményt fog nyújtani a vendégeknek az utazás elejétől a végéig. A vezérigazgató elárulta: „Nem házfoglalásokkal, hanem az egész úttal foglalkozunk. Ezért az Airbnb nem csupán arról fog szólni, hogy az utas hol száll meg, hanem arról, hogy mit és kivel csinál.” Az új kezdeményezések egy része előreláthatóan még idén bevezetésre kerül. Várható egy, a szolgáltatásokat tartalmazó külön portfólió, amellyel még következetesebbé és átláthatóbbá teszik az Airbnb-élményt – ez pedig jelentős többletbevételt generálhat. Tervben van például egy tisztítószolgáltatás, amelyet az Airbnb-n megjelenő ingatlanok tulajdonosai vehetnek igénybe, és amelyet már teszteltek a nyári indulásra. Chesky elmondta, hogy olyan teljes körű szolgáltatásról van szó, amelybe beletartozik a tiszta törülköző, ágynemű, frissítő- és üdvözlőcsomag biztosítása a vendég számára, kiemelt figyelmet szentelve arra, hogy a fűtés és a világítás minden esetben működjön a szálláson. A szolgáltatások körébe várhatóan bekerül a repülőtérről való transzfer vagy a szomszédos települések, látnivalók felfedezése is. Az Airbnb állítólag az Uberhez hasonló reptéri transzfert is tesztelt az utóbbi időben. Elhintették azt az információt is, hogy akár utazási ügynökként is működhetne az Airbnb. Így az utas náluk érdeklődhetne a környező látnivalókról, szolgáltatásokról – például hogy hol található a legközelebbi tisztító vagy étterem. A vendéglátók emellett új módokon kategorizálhatják majd az általuk kínált szállásokat a weboldalon, így várhatóan az Airbnb-hez az üzleti utazókat is könnyebb lesz átcsábítani, akik jelenleg a piac 40%-át teszik ki.
A HARC ELKEZDŐDÖTT
Amennyire szeretik a felhasználók az Airbnb-t, annyira ellenségesek az alkalmazással szemben néhány nagyvárosban. Sőt, van, ahol szinte betiltották a használatát, máshol rendeletekkel igyekeznek szabályozni a turisztikai célú lakáskiadás egyre dinamikusabb elterjedését.
Az Airbnb ellen leginkább a szállodások lobbiznak, hiszen az airbnb-s szállásadóknak a legtöbb helyen egyelőre nem kell fizetniük idegenforgalmi adót, és persze a legtöbbször alacsonyabb áron is kínálják lakásaikat a hoteleknél – írja az Index. Az Economist szerint 2016-ra az összes szobafoglalás akár tíz százalékát tehetik majd ki az Airbnb-n keresztül történő foglalások.
A probléma elsősorban nem azzal van, hogy valaki néhány hétvégére kiadja a lakását, hanem azzal, hogy sokan kimondottan emiatt tartanak fenn ingatlanokat, és azokat folyamatosan, rendszerszerűen adják ki a turistáknak, vagyis már-már szállodai tevékenységet folytatnak – sok helyen már néhány személy dominálja csupán az Airbnb-piacot.
NEW YORK „MEGTISZTÍTOTTA” A PIACOT
New York önkormányzata például olyan rendeletet fogadott el a közelmúltban, amelynek feltételrendszere szerint az eddig kiadásra kínált lakások háromnegyede illegálisan „működik” mint idegenforgalmi célra kiadható ingatlan. Egy kutatásból pedig kiderült, hogy amíg 2010-ben csupán 3000 New York-i lakás volt kiadó az alkalmazáson keresztül, addig 2014-ben már harmincezer ingatlan közül böngészhettek az Airbnb-felhasználók. Az új szabályozás szerint a „Nagy Almában” nem lehet harminc napnál kevesebb időre kiadni egy lakást. Barcelonában nemrég harmincezer euró bírságot szabtak ki a cégre, mondván, megsértette a turisztikai jogszabályokat, San Franciscóban pedig egy ingatlant csak a tulaj adhat ki évente maximum kilencven napra. De az amszterdami szabályok is hasonlók, azzal a kiegészítéssel, hogy ott már idegenforgalmi adót is kell fizetni a kiadott lakások után.
Van, ahol pedig nem elsősorban a szállodások szálltak harcba az új trenddel, hanem a lakók: állításuk szerint ugyanis az Airbnb annyira felvitte a lakások bérleti díját, hogy a helyiek már nem tudják azt megfizetni.
SZÁMÍT A PLUSZPÉNZ
Az Airbnb úgy reagál a kritikákra, hogy hangsúlyozza, minden lakástulajdonosnak jól jön a pluszpénz, amelyet az ingatlan kiadásával kereshet, New Yorkban pedig azt hangoztatják, hogy a helyiek tulajdonképpen támogatják ezt az alkalmazást. Ezenkívül a felhasználói szabályzatba belefoglalták, hogy a helyi jogszabályoknak minden esetben meg kell felelniük a tulajoknak. Sőt, valahol egyenesen ők szedik be az idegenforgalmi adót.