Turizmusstatisztika a csatlakozás küszöbén

A megbízható statisztikai rendszer a korrekt gazdasági tervezés egyik alapja. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk szempontjából döntő jelentőségű, hogy az adatszolgáltatás megfeleljen az európai sztenderdeknek. Ezen a területen jól állunk – tudtuk meg dr. Probáld Ákostól, a Központi Statisztikai Hivatal Szolgáltatásstatisztikai Főosztályának vezetőjétől.

A statisztikai rendszer uniós sztenderdeknek való megfelelése azért fontos, mert a hivatalos statisztikai adatok (GDP, infláció, költségvetési egyensúly) döntő szerepet játszanak az egyes tagállamok befizetési kötelezettségei meghatározásakor.

Nemrégiben publikálta a Központi Statisztikai Hivatal a 2003-as év első tizenegy hónapjának turisztikai adatait. Az előzetes szállodai adatok a 3-5 csillagos kategóriában már a december hónapra is rendelkezésre állnak. Probáld Ákost arról kérdeztük, látszanak-e már a válságból való kilábalás jelei a magyar idegenforgalomban.

– 2001-ben kezdődött a magyar turizmusban egy visszaesés, amely azonban csak a külföldi turistaérkezéseket érintette. A belföldi turizmus a lakosság reáljövedelmének növekedésével párhuzamosan viszont, ha szerényen is, de már ezt megelőzően is fejlődésnek indult. Ez a fellendülés a tavalyi év közepe óta szépen-fokozatosan a szállodai forgalmi adatokban is tetten érhető, bár az év első felében tapasztalt, a külföldi vendégforgalmat érintő komoly forgalomvisszaesést még nem tudta kompenzálni.

– Hogyan tudják mérni a magyarok utazási hajlandóságát?

– Tavaly indultak azok a felvételek („ikerfelvétel-sorozat”), amelyek a turisztikai (lakossági és külföldi) kereslet jellemzőinek mélyebb feltárását célozzák. Egyrészt a lakossági kereslet megismerésére – mely társadalmi rétegek lehetnek résztvevői a turizmusnak, mely rétegek maradnak ki a szabadidő-eltöltésnek ebből az értékes formájából, az emberek mennyi időt és mennyi pénzt szánhatnak a turizmusra, milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe, hová irányul a turisztikai kereslet stb. 15 ezer háztartást keresnek fel a KSH kérdezőbiztosai negyedévente. Ezt a turizmus erős szezonalitása indokolja, egy-egy háztartást összesen négy alkalommal keresnek fel a kérdezők, a minta egynegyede pedig rendszeresen cserélődik, rotálódik. Néhány periódus kell ahhoz, hogy a vadonatúj felvétel óhatatlan gyermekbetegségei maradéktalanul orvosolhatóak legyenek, és garantáltan megbízható eredményeket kapunk majd a hazai lakosság belföldi utazási szokásait illetően. Ám mire az uniós adatszolgáltatási kötelezettség érvénybe lép (2004 második fele), a felvétel eljut ebbe a stádiumba.

Már a felvételek tervezésekor tartottunk attól, hogy a felmérés mérete (az alacsony arányú érintettség) miatt nem lehet eléggé megbízható eredményeket várni a kiutazási szokásokról. Ezért a fenti felméréssel párhuzamosan végzünk egy másik felmérést is: a határátkelőkön az ott szolgálatot teljesítő határőrök részvételével kérdezzük meg a külföldről hazatérő magyarokat úti céljukról, utazásuk indítékáról.

Másrészt a külföldiek megkérdezése is folyik már a határokon. Éves szinten közel 100 ezer külföldivel készül rövid interjú 24 határállomáson, többek között arra keresve a választ: mi volt utazásuk fő motívuma, milyen szolgáltatásokat vettek igénybe, milyen hosszú ideig tartózkodtak Magyarországon, mennyit költöttek utazásra, szállásra, étkezésre, vásárlásra. Ebből is nagyon érdekes következtetéseket lehet levonni, kiderül például, hogy a határ menti ingázás egyes határszakaszokon hihetetlenül nagy részét jelenti a napi utasforgalomnak, és ezekben az esetekben kérdés, beszélhetünk-e egyáltalán turizmusról.

– Mikor lesznek ezek az adatok nyilvánosak?

– 2004 második félévében, uniós tagországként nekünk is közölnünk kell megbízható turisztikai statisztikákat. Ezért az év közepén adunk összefoglalót a tavalyi évről, az idei főszezon adatait pedig novemberre fogjuk feldolgozni. Ígérem, hogy adatokat nem fogunk „spájzolni”.

– Korábban sok szó esett a turizmus szatellit számlarendszeréről. Hogy áll most ez a terv? 

- Valóban nagy szükség van egy konzisztens rendszerre, egy gazdasági modellre, amely képes arra, hogy képet adjon a turizmus valós gazdasági súlyáról. Várhatóan 2005 karácsonyára készül el nálunk a 2000-es és a 2001-es évek adatainak feldolgozása, akkor nagy bizonyossággal becsülhetjük meg, hogy mennyiben járul hozzá a turizmus a nemzeti össztermékhez, milyenek ennek a virtuális ágazatnak a kapcsolatai más nemzetgazdasági ágazatokkal, milyen beruházások valósulnak meg a turizmussal összefüggésben, milyenek a turizmus költségvetési kapcsolatai, hány munkahelyet teremt. Ha egyszer elkészül ez a rendszer, akkor a modell több évig megbízhatónak tekinthető, hiszen ezek a kapcsolatok és összefüggések, mutatók évrőlévre nem változnak. A számlák összeállítása időigényes feladat, nem véletlen, hogy Ausztriában, Norvégiában vagy Spanyolországban 6-7 év munka után publikálták az első adatokat az ottani turizmus szatellit számlarendszerről. A nemzetközi szervezetek, a WTO, az OECD vagy az EU az utóbbi években határozottan ösztönzik az egyes országokat a turizmus szatellit számláinak összeállítására.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.