Bár megannyi európai élelmiszer-különlegességhez hasonlóan a parmezánsajt is rendelkezik oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel, a hivatalos gyártókat tömörítő Parmigiano Reggiano Consortium szerint a készítmény hamisítása világszerte gigantikus méreteket öltött. A kereskedelmi csoport egész pontosan azt állítja, hogy míg az eredeti sajt éves eladásai mintegy 2,44 milliárd dollár körül alakulnak, az illegális utánzatok piaca már elérte a 2,08 milliárd értéket is - írja a Store Insider.
A szervezetet éppen ez a kedvezőtlen fejlemény ösztönözte arra, hogy külső partnerek bevonásával még magasabb szintre emelje a talmi másolatokkal szembeni harcot.
A konzorcium egész konkrétan egy Kaasmerk Matec nevű kazeinjegygyártó céggel és egy p-Chip elnevezésű, digitális nyomon követő technológiát fejlesztő társasággal szövetkezett a kihívás leküzdése érdekében.
Egy két évtizeddel ezelőtt bevezetett újítás nyomán a Parmigiano Reggiano sajtok különböző alfanumerikus követőkódokkal (kazeinjegyek) már eddig is rendelkeztek. Az új együttműködés keretében azonban most azt tesztelik, hogy mennyit segít, ha ezekbe a jelzésekbe immár a p-Chip által gyártott, miniatűr válaszjeladókat (transzponder) is integrálnak.
Ez az új, sószemcsénél is kisebb élelmiszercímke tulajdonképpen digitális másodpéldányt teremt az egyes árucikkekből, és így „következő generációs láthatóságot és nyomon követhetőséget” kölcsönöz az élelmiszerek számára.
A Parmigiano Reggiano Consortium tagjai a teszt utolsó fázisában, 2022 második negyedévében 100 000 parmezánkorongot fognak ellátni a továbbfejlesztett, intelligens címkékkel, és csak ezután döntik majd el, hogy a sajtgyártás állandó részévé teszik-e a technológiát.